Mijtproblemen aan onderbenen: hoe voorkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Mijtproblemen aan onderbenen: hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 18:21

Dag allen,

Vorig jaar in Augustus heb ik mijn lipizaner van Drenthe naar Duitsland (Duesseldorf) geimporteerd. Daar heeft hij erg moeten wennen. Net zoals hij gewend was in Nederland, stond hij op stal, werd en wordt 1 tot 2 uur per dag bereden en staat gemiddeld 3 uur per dag in de wei. Na 3 weken kreeg hij last van wonden onderaan zijn voorbenen (pijp), daarna werden de voorbenen reuze dik en had hij aan de onderben schilfers en konden we op sommige plekken zo de huid er af krabben. Hij had ook duidelijk jeuk aan de voorbenen. De voorbenen zijn wel 3 weken dik geweest. Ik moet de benen elke dag wassen en mijn lipi heeft tijdens deze 3 weken een antibiotica (injecties en in poedervorm) gehad. Waren de voorbenen over, werden daarna omstebeurt de achterbenen dik met dezelfde symptomen. Het was elke dag een loterij. Elke dag was er wel weer een ander been dik. Het heeft wel 2 maanden geduurd en ik heb hoge dierenartskosten gehad, de laatste goede duitse dierenarts zei dat het duidelijk mijt was. In October was het weliswaar over, maar had ik last van mok bij de achterbenen, wat nu bijna over is. Mijn lipi heeft in de winter op stal gestaan, want in de winter kunnen de paarden hier niet in de wei. Echter nu breekt het weideseizoen weer aan en wil ik graag dat hij ook weer buiten komt en ik die stomme mijtverschijnselen kan vermijden. Wie kan mij vertellen hoe ik mijt aan de onderbenen kan voorkomen en als mijn paard het toch krijgt, ik dit het beste kan behandelen zonder hoge dierenartskosten. Bij voorbaat dank

kiana

Re: Mijtproblemen aan onderbenen: hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:14

wassen met vlooienshampoo voor honden, met de werkzame stof permethrin. de oplossing !

Megan_

Re: Mijtproblemen aan onderbenen: hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:03

Heee hee...

Ik heb ratten, en die hebben ook nog al eens mijt of een andere parasiet/schimmel. Ik gebruikte altijd Ivomec. ( Advies Da)

Wie weet kun je dit eens aankaarten, je kan er gewoon een potje (het is vloeibaar) van krijgen, wel op recept en dan als hij er weer eens last van heeft geef je wat Ivomec (kan met eten) en dan is het gauw weer over. Je moet wel alleen doen als er al echt mijt zit anders maakt hij zich immuun er voor..

Wie weet heb je er wat aan.