vanaf wanneer enten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taron

vanaf wanneer enten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 15:43

ik heb nu een veulen van 3 maanden, en ik zou niet weten wanneer hij ingeent moet worden!
in alle boeken staat het anders...
en waarvoor?

Seventje

Re: vanaf wanneer enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:23

vanaf de eerste dag bij de geboorte horen veulens een veulen prikje te krijgen.

De basis enting is pas met 6 maanden, tegen Rhino-Influenza-Tetanus. De Rhino-Influenza binnen 6 tot 8 weken weer herhalen.

Daarna elk half jaar of 1x per jaar maar dat ligt er aan waar je op stal staat of paarden aan huis.

Mijn paarden staan in een pensionstalling en worden elk halfjaar geënt.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 18:36

is het niet erg, als je je veulen verkoopt, dat hij dan nog niet ingeent is?

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:13

Ik neem aan dat je de nieuwe eigenaar de leeftijd verteld,als je hem dus met 4 maanden verkoopt dan moet de nieuwe eigenaar dus zelf met 6 maanden laten enten
Ik kocht ook een veulen va 4,5 maand dus de entingen heb ik zelf laten doen.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 19:36

oké! bedankt!!

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:48

Seventje schreef:
vanaf de eerste dag bij de geboorte horen veulens een veulen prikje te krijgen.
De basis enting is pas met 6 maanden, tegen Rhino-Influenza-Tetanus. De Rhino-Influenza binnen 6 tot 8 weken weer herhalen.

Daarna elk half jaar of 1x per jaar maar dat ligt er aan waar je op stal staat of paarden aan huis.

Mijn paarden staan in een pensionstalling en worden elk halfjaar geënt.

Ik hoorde van mijn da dat dit tegenwoordig niet meer zo is..
Ons veulen heeft er dan ook geen gehad, wel hadden ze eerst bloed geprikt, (ook omdat de merrie al veel melk had verloren) om te kijken of ze genoeg antistoffen had. Dit was dus het geval, en was het niet nodig..

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:14

Vreemd die van mij heeft vorige week laatste basis enting gehad.
Heb er niks over gehoord dat het niet nodig was.

Heb jij het niet over een veulenprik?

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:33

Ehh..ja ik bedoel eigenlijk het dikgedrukte stukje..
een enting die de veulen dan de eerste dag zou krijgen..
Beetje onduidelijk ben ik Clown

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:52

De 'veulenprik' is geen inenting die is te vergelijken met de gewone enting tegen influenza en tetanus. In sommige landen (oa. België en Duitsland) wordt de veulenprik nog routinematig uitgevoerd, in Nederland veel minder. Wat houdt de 'veulenprik' in: een injectie met immunoglobulinen (antistoffen) en vitamines. Stoffen die een gezond veulen ook via de biest binnen zal krijgen.

De antistoffen die een veulen via de biest (of evt veulenprik) binnen krijgt, zorgen ervoor dat het veulen de eerste maanden beschermd is tegen influenza en tetanus (aangenomen dat de moeder correct ingeënt is). Deze antistoffen zorgen er ook voor dat vaccineren tegen influenza en tetanus de eerste maanden niet zal werken. De antistoffen die het veulen via de biest gekregen heeft, zullen het vaccin afbreken. Het immuunsysteem van het veulen herkent het vaccin als 'ziekteverwekker' en ruimt het op.
Na ongeveer 3-4 maanden beginnen de antistoffen in het veulen af te nemen, en kun je wél met succes enten. Het kan dus vanaf 4 maanden. De herhalingsenting moet binnen 90 dagen van de basisenting gegeven worden.

Een tetanus-enting is minimaal 2 jaar 'goed', en volgens de laatste berichten zelfs wel 4 jaar. De influenza enting is met 8 maanden eigenlijk 'uitgewerkt'. Daarom wordt steeds vaker 1x per half jaar ingeënt tegen influenza. Helaas zit tetanus daar standaard bij in, dus tegen tetanus wordt eigenlijk veel te vaak geënt. Kan geen kwaad, maar is ook niet nodig.

Enten tegen rhinopneumonie is optioneel. Niet iedereen is er even hard van overtuigd dat de entstof voldoende bescherming biedt. Hetzelfde geldt voor enten tegen droes.