Dierenarts heeft nageboorte eraf gehaald, en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

otje_en_nuffy_lover

Dierenarts heeft nageboorte eraf gehaald, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 13:34

Hallo,

Gister, 12 april 2005, heeft onze merrie rond half 3
een veulentje ter wereld gebracht. De geboorte is
niet helemaal goed verlopen. De moeder stond
tijdens de bevalling en een man heeft haar geholpen.

Na een uur was de nageboorte er nog lang niet af en
heeft de dierenarts haar geholpen. Nu moeten wij
haar in de gaten houden en temperaturen. Dit om
te kijken of ze ook koorts krijgt, maar hoelang moet
je dat in de gaten houden? Een week of een paar
dagen?

Verder zijn moeder en dochter gezond.

Wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groet,

Janneke Wolf

romeorowan

Re: Dierenarts heeft nageboorte eraf gehaald, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:19

Als ze een ontsteking krijgt omdat ze aan de nageboorte is blijven staan, dan gebeurt dat vrij vlot. 1 of 2 dagen, om dit te voorkomen wordt de merrie dan enkele keren gespoeld. Wel vreemd dat de dierenarts al na een uur de nageboorte eraf heeft gehaald. Naar mijn weten staat daar 2 uur voor.
Succes.

otje_en_nuffy_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 08:58

We hebben nu een probleem dat ze niet meer wil komen, ze rent van je weg. Ze oogt niet ziek. Iemand een idee?

Ik denk dat de nageboorte er zo vroeg af is gehaald, omdat ze een hele drukke bevalling heeft gehad. De nageboorte was er na een uur nog niet eens voor de helft uit. Misschien dat hij het daarom zo snel heeft gedaan?

Groeten Janneke

PS: Nog bedankt voor de reactie.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:28

Eerlijk gezegd zou ik vragen of ze voor de zekerheid gespoelt kan worden. Mijn merrie heeft een baarmoederontsteking gehad na de geboorte van haar kleine. Alleen ze heeft nooit geen koorts gehad. Mijn DA wist destijds te vertellen dat zodra ze koorts krijgen, je meestal te laat bent. Extra spoelen kan geen kwaad.

otje_en_nuffy_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 14:59

Hoi,

Ze is, nadat de DA de nageboorte eraf heeft gehaald, 2 x achter elkaar gespoeld met zoutwater. Daarna heeft ze nog een spuitje gehad om de baarmoeder samen te laten trekken.
Ik ben net nog even bij haar geweest, maar ze loopt nog steeds weg bij mij, maar oogt nog steeds niet ziek.

Groeten Janneke

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:23

Zal waarschijnlijk wel allemaal in orde zijn hoor. Anders had je al wel gezien dat ze suf was ofzo.
Laat ze maar lekker met hun 2tjes genieten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 07:38

Een merrie met een veulen gedraagd zich heel anders. Ze zijn altijd dat iemand aan het veulen wil komen.Mijn ruin is vaak aangevallen door een meerie die een veulen.
silleke schreef:
Zal waarschijnlijk wel allemaal in orde zijn hoor. Anders had je al wel gezien dat ze suf was ofzo.
Laat ze maar lekker met hun 2tjes genieten

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:02

heel vreemd dat de dierenarts na 1 uur de nageboorte eraf haalt.

Vorige maand stond mijn merrie na 3 uur nog aan de nageboorte en heb ik de DA gebeld. Die doet niet eerder wat als de merrie na 6 uur nog aan de nageboorte staat.
Na 7 uur aan de nageboorte te hebben gestaan, kwam de DA en gaf haar een infuusje. Binnen no time krijgt de merrie erge weeen en toen is de nageboorte alsnog vanzelf binnen 1 uur eraf gekomen.

Nageboorte er zo maar uittrekken mag nooit...

ArabianStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:54

Nee, er "zomaar uittrekken" niet nee, dat zal ook wel niet gebeurd zijn. Maar je merrie 6 uur aan de nageboorte laten staan, is alles behalve oke. Het moet er zsm af, en maximaal na 3 uur. Zeven uur wachten met de injectie is belachelijk, je mag van geluk spreken dat je merrie niet ziek geworden is.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:17

Je bent wel afhankelijk van de dierenarts (in dit geval erkend paardenarts). En als die niet eerder wil komen.. ik neem aan dat ze voor deze gevallen gestudeerd hebben.

Als de nageboorte er met 1 uur is afgehaald, neem ik aan dat er getrokken is. Anders had TS wel vermeld dat er een medicijn was ingespoten...

ArabianStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 09:09

Getrokken wordt er nooit aan een placenta, dat zou levensgevaarlijk zijn, met het oog op de kans dat je dan de hele baarmoeder beschadigd of in het ergste geval deze zelfs naar buiten trekt. Een placenta verwijderen gebeurt in eerste instantie met medicijnen, en als dat niet helpt, wordt hij inwendig "afgepeld".

Als je een DA hebt die je bewust 6 uur laat wachten voor hij komt voor een merrie die aan de nageboorte staat, is het hoog tijd om een andere DA te gaan zoeken, en de onwillige arts terug naar school te sturen.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:56

ArabianStars schreef:
Getrokken wordt er nooit aan een placenta, dat zou levensgevaarlijk zijn, met het oog op de kans dat je dan de hele baarmoeder beschadigd of in het ergste geval deze zelfs naar buiten trekt. Een placenta verwijderen gebeurt in eerste instantie met medicijnen, en als dat niet helpt, wordt hij inwendig "afgepeld".

Als je een DA hebt die je bewust 6 uur laat wachten voor hij komt voor een merrie die aan de nageboorte staat, is het hoog tijd om een andere DA te gaan zoeken, en de onwillige arts terug naar school te sturen.

Volgens mij heb je hier niet helemaal gelijk. Bij onze merrie kwam de nageboorte er ook niet af. Het veulen was 'sochtends om 7 uur geboren, toen het er dus om 8 uur nog niet af was heb ik de da gebeld. Ik moest toen eerst nog even 2 uur afwachten. Als het dan er nog niet af zou zijn moest ik weer bellen.
Het was er dus rond die tijd nog niet afgekomen, ik meteen gebeld en ze zouden eraan komen. Ze kwamen toen om ongeveer 12 uur. Ik heb toen nog gevraagd of het niet erg was dat het zolang bleef zitten. ( ik belde zelfs nog om te vragen waar ze bleven Bloos ) Maar dit was dus absoluut niet erg of gevaarlijk.
Ze heeft ook niet eerst medicijnen gehad, maar de da heeft de nageboorte er inwendig afgepeld.
Hierna is ze nog wel 2x gespoeld.

Ben je zelf ook da of studeer je diergeneeskunde? Vind het anders namelijk een beetje dom om te zeggen dat ze haar dierenarts terug naar school moet sturen!..

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:15

Citaat:

ben je zelf paardenarts??