natuurlijk kappen of hoefbeslag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beautyke

natuurlijk kappen of hoefbeslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 13:03

ik zal beginnen bij het begin, ik ben mijn hengst nu al geruime tijd ah trainen om eind juli lichte endurance te gaan rijden, hij heeft trouwens nog nooit op ijzers gestaan en heeft ook niet echt last van harde wegen ed alleen als er bv niks anders dan hoefijzers liggen

en door de problemen die ik bij mijn moeder haar paard heb gezien toen die op hoefijzers ging, het ging van blessuren totdat ze der eindelijk deraf kwam heeft ze twee maanden niet kunnen lopen doordat ze zo gevoelig was. ik durf het dus niet te riskeren om hem op ijzers te zetten en maandag komt er ook een natuurlijk bekapper eens na hem kijken

wat vinden jullie ervan?

dorientjuh

Re: natuurlijk kappen of hoefbeslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:19

Je kan makkelijk zonder hoefijzers als je natuurlijk bekapt hoor! Zeker lichte endurance, maar zelfs in de zwaardere klassen rijden ze soms bootsvoets en natuurlijk bekapt.
Alleen moet je er wel op rekenen dat je paard lange tijd, tot wel een jaar, nodig kan hebben om te wennen aan het natuurlijk bekappen, waardoor hij dan in die tijd wel gevoelig loopt, en ik weet niet of je dan wel van die lange ritten kunt maken, maar dat zal die natuurlijk bekapper dan wel weten.
Als je deze site nog niet kende, dit is een site die heel veel informatie geeft over het natuurlijk bekappen: www.hoefnatuurlijk.nl

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:31

Oei, gewaagde vraag!! Wordt weer een fijne duscussie...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:27

beautyke schreef:
en heeft ook niet echt last van harde wegen ed alleen als er bv niks anders dan hoefijzers liggen

die begrijp ik niet Verward

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 17:21

oei foutje Ach gut
kbedoelde keien
ja ik ga maandag eens vrage aan die hoefsmid want als ie nog een half jaar pijn gaat hebben laat ik hem zolang mogelijk zo kappen zonder hoefijzers deronder

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:30

ik zou voor natuurlijk bekappen kiezen. Gewoon je eigen gevoel volgen wat blijkbaar ook natuurlijk bekappen zegt.
Mocht je paard erg gevoelig zijn, of mocht je hoger in de endurance, of een route hebben waar je veel op het harde moet kan je denk ik beter hoefschoenen laten aanmeten.
Kost wel even geld, maar ijzers kosten op de lange duur veel meer.
Je kan ze gewoon aan en uit doen als het nodig is. Stel je hebt een route waarbij je veel over de weg moet, die je ze aan, is het merendeel bos, laat je ze uit.
Lijkt mij de ideale oplossing voor jou.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:49

Ik zou ook voor het natuurlijk bekappen gaan. Mijn paardje word ook zo bekapt en ik heb geen problemen ermee gehad.
Maar zoals ik ook al hoor ben je ook niet van plan om hem op ijzers te zetten.
Maar lange afstanden zonder ijzers is prima te doen!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:27

Als het nu goed gaat zou ik niets doen en rustig beginnen trainen. Behave een paar hoefschoenen aanschaffen dan, daar kan je dan noodgevallen mee opvangen.
Over al dan niet natuurlijk bekappen lopen al andere topics.
Als je endurance gaat rijden lijkt het me belangrijk dat je paard correct op zijn voeten staat. Het is een belastende sport. Zorg dat de hoefas juist is en dat hij mooi vlak op de grond staat. Laat iemand die er verstand van heeft eventuele slijtage door zijn manier van bewegen corrigeren. En veel succes!!

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 09:22

maandag komt er een professioneel natuurlijk bekapper na spirit kijken
ik ben eens benieuwd wat hij mij kan vertellen en hopelijk kan hij helpen
ik heb wel al heel veel goeds over hem gehoord

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:24

nou volgens mij heb je het aardig op een rijtje wat je wilt.... en een endurance gaat niet uitsluitend over asfalt toch? Lachen

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 20:27

mja ik ben bijna overtuigd
ik heb zijn hoeven vandaag nog es bekeken en ze zien er redelijk goed uit voor dat hij altijd blootvoets loopt
mja bij ons is het bos fijn om te rijden maar der zijn parcours in andere streken die gewoon vol stenen zijn en het blijkt ook uit ervaring van een enduranceruiter dat heel veel mensen op de wedstrijden ertegen gekant zijn, ksnap niet echt waarom maar kben niet voor het hoefijzer. als ik zie dat onze anderhalf jarige hengst zonder problemen draaft over keiharde paden met keien aan het touw dan zie ik echt wel een verschil

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:28

maar goed, die stenen kunnen ook klem komen te zitten tussen ijzer en hoefwand... denk dat je dan verder van huis bent?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:34

ik ga dit even naar MD verplaatsen, daar loopt ook al een heel erg lange discussie over natuurlijk bekappen, die erg interessant is.

speedy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:55

hoi allemaal
Ik wou even regeeren .
Ik heb zins een jaar mijn paarden ook op natuurbekaping en mijn paarden die mee op buiten ritten gaan krijgen hoefschoenen aan
ik wil nooit ijzers ga lekker op je gevoel af is altijd goed

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 07:36

Pellie schreef:
nou volgens mij heb je het aardig op een rijtje wat je wilt.... en een endurance gaat niet uitsluitend over asfalt toch? Lachen

en dan nog. Ik woon in Noordholland, dat bestaat voornamelijk uit asfalt Haha!.. ik bekap zelf (natuurlijk) en rij elke dag minstens 6 km over de straat. En drie tot vier keer per weer een rit van >12 km over straat!

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 19:06

ja idd dat is ook de bedoeling
want anders hoefde hij niet natuurlijk bekapt hé, en wat die hoefschoenen betreft, blijkt het niet zo'n goede oplossing te zijn. stappen gaat maar vanaf dat je gaat galloperen kun je ze gaan zoeken in de struiken }>

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:30

Ik zou mijn paard nooit over laten aan een "natuurlijk" bekapper. Geef mij maar gewoon een smid met een regulier diploma en verstand van zaken.
Sorrie kan het niet mooier maken. heb al zo veel oliebol voorbij horen komen veroorzaakt door natuurlijk bekappers met hun ellendige hiel laag tegen wil en dank gedoe! Boos!