chronisch ontstoken vetcellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

chronisch ontstoken vetcellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 10:04

Hallo,
Wie kent dat: chronisch ontstoken vetcellen. Mijn merrie heeft een nek daar kan haast geen hengst tegenop. Je moet het zo zien boven op de hals, bij de manenkam ligt een enorme band in de vorm van een banaan, die de meeste tijd keihard is.
Door veel beweging wordt het een heel klein beetje soepeler.
De spieren onder de harde banaan zijn wel soepel.
Vit. E en selenium gevoerd, maar helpt niet.
Volgens de da zijn het chronisch ontstoken vetcellen. Alle informatie is welkom.

Sybelle

Re: chronisch ontstoken vetcellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:41

Mijn merrie heeft ook zo'n speknek. Maar dat heeft bij haar niks met ontstekingen te maken. Ze is in het verleden gewoon vreselijk dik geweest en is daar vet op gaan slaan. Mensen denken inderdaad vaak dat ze een hengst is. Maar als ik haar op normaal gewicht kan houden (erg moeilijk) wordt die rand ook zachter. Nu is ze weer vrij stevig dus is de rand ook harder.
Afbeelding
Gr. Sybelle

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:35

Met dit soort nekken moet je wel uitkijken. Die ontstaan meestal door een ongebalanseerde vitaminen/mineralen inname.
Dit hoeft niet in te houden dat je verkeerd voert, maar kan wel inhouden dat je paard een probleem met de verwerking heeft, dus een maag/darm disfunktie.
Een gevolg op langere termijn kan hoef/spier-bevangenheid zijn.

In het engels wordt het een 'cresty neck' genoemd en heeft vaak te maken met de 'thyroid'. Op google kun je daar genoeg over vinden.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:25

Sugarmiss schreef:
Met dit soort nekken moet je wel uitkijken. Die ontstaan meestal door een ongebalanseerde vitaminen/mineralen inname.
Dit hoeft niet in te houden dat je verkeerd voert, maar kan wel inhouden dat je paard een probleem met de verwerking heeft, dus een maag/darm disfunktie.
Een gevolg op langere termijn kan hoef/spier-bevangenheid zijn.
In het engels wordt het een 'cresty neck' genoemd en heeft vaak te maken met de 'thyroid'. Op google kun je daar genoeg over vinden.

Thyroid=schildklier Knipoog Kan me voorstellen dat een langzaamwerkende schildklier zorgt voor vetzucht. Dan zou een bloedonderzoekje dat toch wel uitwijzen?
Ik ken ze eigenlijk alleen bij veel te vette pony's. Pony's vallen af en nekken verdwijnen. Je kan je natuurlijk afvragen of die bevangenheid door de nek veroorzaakt wordt of gewoon doordat de paarden veel te vet gevoerd worden en die nek een bijkomstigheid is. Bij die van mij was het laatste het geval. Een van de vorige eigenaren heeft haar gewoon veel te vet laten worden met als gevolg die nek en een chronische bevangenheid. Het is dus sowieso uitkijken bij haar. Gelukkig is ze laatst nog helemaal gecontroleerd door de Holistische Praktijk maar behalve de verwonding waar ze voor behandeld werd doet alles het gelukkig normaal. Die nek is trouwens ook een paar jaar weg geweest toen ze heel slank was. Wel als laatste trouwens, eerst gingen alle andere opslagplaatsen.
Is jouw pony ook vrij dik romeorowan of heeft ze alleen die nek?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 14:35

Ja, Indiana is het type: tank. Het is een ranch type quartermerrie met flinke bespiering. Ook al is ze verder netjes op gewicht, de speknek blijft. Ik let heel erg op wat ik voer.
Helaas is ze een paard wat niet uit zichzelf loopt als ze buiten staat. Ik zal ook even zoeken naar thyroid.
Wel grappige bijkomstigheid, Indiana is ook red roan of is die van jou roodschimmel.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 14:37

Ja, Indiana is het type: tank. Het is een ranch type quartermerrie met flinke bespiering. Ook al is ze verder netjes op gewicht, de speknek blijft. Ik let heel erg op wat ik voer.
Helaas is ze een paard wat niet uit zichzelf loopt als ze buiten staat. Ik zal ook even zoeken naar thyroid.
Wel grappige bijkomstigheid, Indiana is ook red roan of is die van jou roodschimmel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:56

Bovenstaand paard is een bay-roan Knipoog (zwart + agouti + roan) een red-roan heeft geen zwarte manen en zwarte staart maar 'rood'.

Bij Quarters is het extra uitkijken met wat je voert. Sommigen hebben iid aanleg voor die dikke nek, maar het 'stocky' zit hem toch echt in de spieraanzet/aanleg en niet in de nek. Verder zijn de meeste Quarters erg gevoelig voor de verkeerde eitwitten.
Zolang ze goed gezond zijn en geen overmatige arbeid verrichten kunnen ze best 'schraal' gehouden worden, dus matig met het krachtvoer.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 15:15

Ja, sugarmiss, dat is ook zo, bay roan en red roan.
Wat betreft het voeren. Wij hebben meerdere quarters, allemaal zijn ze keurig in vorm. Zij kreeg wat betreft krachtvoer ca. 1/4 van wat de anderen krijgen en dat was Havens onderhoudsbrok.
Momenteel heb ik haar op Spillers, dat is voer uit Engeland en het enige voer dat is goedgekeurd door de Laminitis Trust. Heel veel vezels met o.a. mint en knoflook en vitaminen en mineralen. Verder krijgt ze knoflook en laminaze. De laminaze omdat we dachten dat ze hoefbevangen was, maar dat bleek een hoefzweer te zijn. Ik ga door met de laminaze zeker met het grasseizoen op komst. Ik wil wel bloed laten afnemen om de bloedwaarden te bekijken.
Zelf lijkt ze er geen last van te hebben, ik word alleen helemaal gek van de mensen die bij mij komen en meteen de vingers in haar nek prikken en zeggen dat ze veel te dik is. Zoals ik heb geschreven ze is redelijk in model, je kan de ribben duidelijk voelen.
Bedankt allemaal voor het meedenken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:07

Als je bang bent voor te veel grasinname/bevangenheid zou je een grazingmuzzle kunnen overwegen.
Een keer een bloedje laten analyseren kan nooit kwaad Haha!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:20

mijn pony heeft ook zo'n nek..
En daarnaast echt heel veel aanleg om dik te worden.
Op de momenten dat ze op een goed gewicht is, neemt die speknek wel iets af, maar het blijft toch..
Op dit moment is ze best slank, je kunt haar ribben normaal voelen als je over haar buik strijkt, toch blijft ze een harde manenkam houden.

Ze is een paar maanden geleden helemaal nagekeken door Steffi van der Laarse, hieruit kwam dat haar lever haar "zwakke orgaan" is. Hierdoor kan het zijn dat de afvalstoffen (en eiwitten) niet goed worden uitgescheiden, waardoor ze dus die dikke manenkam heeft en het verklaarde ook een aantal andere problemen.
Ik zit ook te twijfelen om een bloedtestje te laten doen.. aan de ene kant hoort die speknek min of meer bij Evita, ze heeft het altijd al gehad. aan de andere kant kan het ook haast niet gezond zijn.

van chronisch ontstoken vetcellen heb ik eigenlijk nog nooit gehoord?
ik hou dit topic even in de gaten Lachen

dit is mijn pony haar "nekkie", het is hier al een stuk minder dan in de zomer:
Afbeelding

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 09:26

Ja Ireentjuh, de nek van Indiana lijkt op die van Evita. Wat ik op de foto niet zo goed kan zien is of de nek van Evita ook op zij zit. Wat ik bedoel bij Indiana puilt de ''banaan" naar de zijkanten en naar boven uit. Onder de banaan zit een slank nekje.
Ik heb de da gesproken voor bloedafname. Dan kan het T3 en T4 gehalte (schildklier) bekeken worden en dan ook gelijk de rest maar.
Veel zorgen maakte ik mij er ook niet om, tot een paar weken geleden dat ze niet goed liep en ik natuurlijk gelijk aan hoefbevangenheid dacht. Bleek dus een hoefzweer.
Eigenlijk ben ik blij dat ik niet als enige een paard met dit probleem heb.
groetjes Margot

P.S. ze moet eigenlijk liposuctie hebben.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 14:25

Morgen komt de da om bloed af te nemen. Volgens hem is het probleem met T3 en T4 (ivm schildklier) dat niet in een vast kader staat wat afwijkende waarden zijn. Verder worden in ieder geval ook de leverwaarden vast gesteld. Hij noemde verder ook nog de mogelijkheid van niet goed funktioneren van het maag/darmstelsel, stofwisseling, zoals sugarmiss ook al opperde.
Ik ben benieuwd.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:39

Evita is verder van zichzelf wel stevig, dus echt slank zal ze nooit zijn. Bij haar zit het inderdaad ook een beetje opzij, net een banaan inderdaad die bovenop de hals ligt! In de zomer als ze op het gras staat is het ook flink hard.
Ik heb vorig jaar ook gedacht dat ze hoefbevangen was, ze liep toen heel erg gevoelig.. uiteindelijk bleek het toch gewoon gevoeligheid te zijn omdat ze toen zonder ijzers stond, maar ik schrok wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:50

Ireentjuh schreef:
.. uiteindelijk bleek het toch gewoon gevoeligheid te zijn omdat ze toen zonder ijzers stond, maar ik schrok wel.
En hoelang stond ze al op de wei zonder ijzers voor die gevoeligheid je opviel ??
Hoefbevangen hoeft niet altijd een mega-kreupel paard te geven, sommige lopen met een kleine bevangenheid gewoon door.

@romeorowan: succes met de bloedtesten iig. Ben benieuwd naar de uitslag.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:37

Ik weet dat er een relatie is tussen een dikke nek en de kans op hoefbevangenheid. Sommige mensen voelen aan de dikte van de nek of hun paard weer tegen een hoefbevangenheid aan zit.
Van chronisch ontstoken vetcellen >;) heb ik ook nog nooit gehoord.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:13

Sugarmiss schreef:
Ireentjuh schreef:
.. uiteindelijk bleek het toch gewoon gevoeligheid te zijn omdat ze toen zonder ijzers stond, maar ik schrok wel.
En hoelang stond ze al op de wei zonder ijzers voor die gevoeligheid je opviel ??
Hoefbevangen hoeft niet altijd een mega-kreupel paard te geven, sommige lopen met een kleine bevangenheid gewoon door.

Ze stond toen 2 maanden zonder ijzers. Evita had al die jaren ervoor op ijzers gestaan, maar in april vorig jaar werd ze onregelmatig aan haar rechter achterbeen. er zijn meerdere kreupelheidsonderzoeken gedaan, scan, foto's maar er was niks te vinden.
toen heb ik haar een half jaar op het land gezet, en daarom ook de ijzers eraf laten halen (om te proberen).
ze liep erg gevoelig, maar het werd steeds erger. omdat ze ondertussen ook dikker was geworden (terwijl ze op een erg schraal landje stond, niet bijgevoerd) dacht ik op een gegeven moment dat ze bevangen was toen ik haar weer heel gevoelig uit het land haalde. Ik heb haar direct op nat zand gezet, de hoefsmid heeft er weer ijzertjes onder geslagen en er was niks meer aan de hand. dus ik neem aan dat het daar vandaan kwam.
ik weet wel dat ik met haar heel erg goed moet uitkijken voor bevangenheid (zowel spier als hoefbevangenheid), ik vermoed ook dat ze vroeger hoefbevangen is geweest.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 07:49

Ik ben met Indiana ook altijd bang voor hoefbevangenheid. Kijk altijd goed naar wat ik voer en hoeveel. Als je paard hoefbevangen is geweest moet je dat altijd aan de hoeven en eventueel op foto's kunnen zien heb ik begrepen.
Bij Indiana zien de hoeven er heel erg goed uit en de witte rand onder ook. De speknek heeft ze nu zeker 9 jaar.
Er is gister (vrijdag) bloed afgenomen en de uitslag verwacht ik maandag of dinsdag.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:48

ik ben benieuwd naar de uitslag!!
Evita heeft wel een iets verbreede witte lijn, wat er dus op kan wijzen dat ze bevangen is geweest. toen haar vorige eigenaar haar kocht was ze ook echt moddervet.. niet normaal!!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 16:26

Ik heb de uitslag van het bloedonderzoek gekregen van de da. Ik geloof dat hij het noemde de vrije T4 was vrij laag. De leverwaarde was goed. Nou heeft de da gesproken met een persoon van het laboratorium en die vertelde dat met Indianas andere verschijnselen en de lage T4 waarde het zou kunnen wijzen op iets dat sinds kort beschreven is nl. pre cushing syndroom.
De volgende stap is nu weer bloed afnemen en dat moet op ijs naar het lab. Dat wordt weer getest op 2 specifieke dingen (ik geloof dat een ervan insuline is).
De laborant heeft een artikel over pre cushing op de fax gezet naar de da en die zal het weer naar mij faxen.
Eventueel is er nog een test en dat is inspuiten met iets en dan 4 uur later weer bloed afnemen en testen.
Ik ben benieuwd.
groetjes Margot

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:28

Van het een komt het anmder, dat zie je maar weer. Pré-Cushing klinkt onbekend (dus interessant), daar ga ik eens even wat meer over zoeken.
Sterkte en succes met de vervolgonderzoeken etc.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 11:41

Vandaag de fax van de da gekregen. Allemaal medische terminologie en in het engels. Het blijkt niet pre cushing te zijn maar peripheral cushing's disease. Ze hebben het hier o.a. over abnormale vet opslag, verminderde vruchtbaarheid (klopt bij Indiana niet), laminitis en moeilijk afvallen. Verder: increased blood pressure, insulin resistance and hyperlipidemia.
Binnenkort hoor ik meer van de da.
Margot

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:51

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 17:00

Dierenarts heeft contact gehad met Utrecht, interne geneeskunde en daar zeggen ze dat Indiana met haar symptomen veel te goed is om cushing te hebben.
Cushing: dik haar, meer zweten, afvallen doch meer eetlust, meer drinken daardoor meer plassen, vet boven ogen, depressie/ziek lijken, allemaal krijgen ze hoefbevangenheid, spierverlies, ribben zien maar toch dik lijken, erg ontvankelijk voor worm- en infecties.
Dit is niet van toepassing op Indiana. Over dat perifere cushing syndroom is men het nog lang niet eens.
Utrecht verwacht toch meer dat 'de nek' een enorme opslag van vet is door ooit veel te dik te zijn geweest. Net als bij mensen valt ze niet af op de plaatsen waar je dat wilt.
Verder kreeg ik nog een boerenwijsheid van de dierenarts: 14 dagen een scheut natuurazijn door het voer.
Heb ik al eens eerder gedaan, vond ze niet lekker, maar ga ik nog maar eens proberen.
Verder laat ik het eerst maar rusten, omdat zij er geen last van lijkt te hebben.
Bedankt voor alle reacties, zoals ik al eerder schreef is het fijn te weten dat ik niet de enige ben met een paard met een enorme speknek.

groetjes Margot

P.S. Sugarmiss is het bij jou interesse of heb je een medische achtergrond want ik merk dat je er veel verstand van hebt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:40

die tip van het azijn heb ik ook al eens gehad, maar nooit geprobeert Lachen

Pre-cushing, betekend dat dat het paard een vergroote kans heeft om cushing te krijgen of een beginfase van cushing ofzo?
mijn verzorgpony vroeger had de ziekte van Cushing, was niet fijn Ach gut
Evita heeft wel vet boven de ogen en ze heeft periodes gehad dat ze dik leek (bolle buik) terwijl je d'r ribben zag (heeft ze nu niet meer). verder heeft ze absoluut geen symptomen..

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:09

Paarden met een ontsteking van de vetcellen in de nek zijn ónwijs pijnlijk aldaar, zo erg dat ze nauwelijks met de kop naar de grond gaan om voer te eten. Vaak hebben de dieren ook koorts en zijn sloom. Het is iets dat vroeger werd gezien bij trekpaarden en andere koudbloedrassen. Men noemt het ook wel 'steatitis'. Het zou eventueel veroorzaakt/verergerd kunnen worden door een tekort aan vitamine E. Gevallen van steatitis lopen meestal verkeerd af: de paarden moeten uit hun lijden worden verlost. Zo te horen is het met deze quarter allemaal niet zo erg dus vraag ik me af of het wel om steatitis gaat. 100% zekerheid geeft een onderzoek van vetweefsel uit de manenkam.