Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Sugarmiss schreef:Met dit soort nekken moet je wel uitkijken. Die ontstaan meestal door een ongebalanseerde vitaminen/mineralen inname.
Dit hoeft niet in te houden dat je verkeerd voert, maar kan wel inhouden dat je paard een probleem met de verwerking heeft, dus een maag/darm disfunktie.
Een gevolg op langere termijn kan hoef/spier-bevangenheid zijn.
In het engels wordt het een 'cresty neck' genoemd en heeft vaak te maken met de 'thyroid'. Op google kun je daar genoeg over vinden.
Kan me voorstellen dat een langzaamwerkende schildklier zorgt voor vetzucht. Dan zou een bloedonderzoekje dat toch wel uitwijzen?
(zwart + agouti + roan) een red-roan heeft geen zwarte manen en zwarte staart maar 'rood'.

Ireentjuh schreef:En hoelang stond ze al op de wei zonder ijzers voor die gevoeligheid je opviel ??.. uiteindelijk bleek het toch gewoon gevoeligheid te zijn omdat ze toen zonder ijzers stond, maar ik schrok wel.
Sugarmiss schreef:Ireentjuh schreef:En hoelang stond ze al op de wei zonder ijzers voor die gevoeligheid je opviel ??.. uiteindelijk bleek het toch gewoon gevoeligheid te zijn omdat ze toen zonder ijzers stond, maar ik schrok wel.
Hoefbevangen hoeft niet altijd een mega-kreupel paard te geven, sommige lopen met een kleine bevangenheid gewoon door.