Schapen in de paardenwei..........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje89

Schapen in de paardenwei..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 09:50

Beste mensen,

Ik ben van plan om mijn paardje weer lekker de wei op te gooien.

Helaas lopen er momenteel schapen op deze wei, en die zullen waarschijnlijk ook nog op de wei blijven lopen als mijn paardje ook op de wei gezet gaat worden.

Ik heb laatst gehoord dat de schapen een worm bij zich draagt, die gevaarlijk zou zijn voor paarden.

Heeft iemand ervaring hiermee, of weet iemand misschien wat voor consequenties dit heeft. Kunnen paarden hiervoor ingeent worden, of bestaat er een speciale wormenspuit hiervoor!

Ik maak me toch een beetje zorgen, dus ik ben heel erg benieuwd of jullie mij meer hierover kunnen vertellen!!!!!!!!!

Alvast bedankt!!!!

Mijn paardje en ik.......

AnneOmie

Re: Schapen in de paardenwei..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:05

Ik weet er niet veel van maar weet wel dat je paard hier leverbot van kan krijgen. Wij hebben een paard op stal die leverbot heeft gehad omdat hij idd op het land kwam waar schapen hebben gestaan. Hij is er heel erg ziek van geweest. De schapen dragen wormen die met de paardenwormenspuit niet weggaan. Ik geloof dat je dan een schapenwormenspuit moet geven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:32

Leverbot is een platworm.

een ei van de leverbot is niet besmettelijk voor zoogdieren.

voor zijn ontwikkeling is er perse een zoetwater slakje vereist.

uit een besmet slakje komen ong 150 cercarien.
deze zijn wel zeer besmettelijk voor zoogdieren.

zowel schapen,koeien,hazen,konijnen,mensen en paarden kunnen zich hiermee besmetten.

wanneer heb je daar last van?
op een weiland dat kwelwater heeft.
schapen gaan er vrij snel aan dood.,mensen kunnen er erg ziek van worden.

mijn paard heeft vroeger leverbot infectie gehad bij de vorige eigenaar.

schapen zijn juist fijn bij paarden zij eten gras op wat paarden laten staan.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:51

[quote] Het is bekend dat de leverbotslak voorkomt in moerassige gebieden met traag stromend water. Vooral na een natte zomer, gevolgd door een zachte winter kunnen leverbot-besmettingen optreden. Hoewel infecties veel bij schapen optreden, komen de laatste jaren ook steeds vaker besmettingen bij paarden voor (wel of niet herkend).
Preventief kan men ervoor zorgen dat de dieren op droge weiden staan, eventueel kan men besmette gebieden met slakkengif bewerken. Het meest effectieve wormmiddel tegen de leverbot zelf is Fascinex, dit bevat Triclabendazol en werkt al tegen jonge leverbotten van 1 jaar oud. Elke 2-4 maanden hiermee ontwormen kan noodzakelijk zijn om de leverbot geheel kwijt te raken, dit kan gedurende enkele jaren nodig zijn. Ter ondersteuning van het dier kunt u Anemiacur geven om de bloedarmoede te verhelpen en Hepacur om de conditie van de lever te vergroten.

D.m.v. mestonderzoek is het mogelijk 2-3 maanden na infectie eieren van de leverbot aan te tonen in de faeces van een besmet dier. Momenteel is bloedonderzoek op Fasciola hepatica mogelijk voor runderen, dit is echter (nog) niet voor paarden, schapen en andere dieren getest. [quote]

carow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:32

Ik heb al een jaar 3 schapen bij mijn pony's lopen, en dat is echt perfect.
Ze houden de wei mooi kaal en eten ook al het onkruid en dergelijke op.
Als je die schapen gewoon op tijd ontwormt heb je er echt geen last van. Ik heb er ook nog nooit van gehoord, terwijl ik wel aardig wat mensen ken die hun paarden bij schapen hebben staan.

bruintje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 14:19

Alvast bedankt voor alle reacties! Knipoog Knipoog Knipoog

Persoonlijk denk ik dat de schapen niet regelmatig ontwormt worden.

Ik heb een veearts opgebeld, maar hij zei dat er geen speciale wormenspuit tegen dit leverbot is.

Mij werd geadviseerd om regelmatig (om de 6 weken) een wormenkuur te geven. (Liefst eentje tegen horzellarven zoals Furexel, Equimax of een andere.)

Ik vraag me eigenlijk af of dat wel voldoende is...............................???

Verward Verward Verward

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:31

even een vraagje tussendoor, geld hetzelfde voor geiten ???

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:48

Onze drie ponies staan bij varkens, geiten, schaopen, ezels, herten, kippen en hde hele mikmak en zodra je je beesten goed ontwormd is er niks aan de hand! Schapen worden meestal als ze geschoren worden ook meteen ontwormd..

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:48

Bij ons zijn de weilanden ook afwisselend bezet door schapen en paarden. Ze eten idd de boel mooi kaal.
Regelmatig ontwormen is zowieso belangrijk.
Ik neem aan (maar garandeer niets Knipoog ) dat het goed moet komen zo!

Geiten heb ik geen ervaring mee, geen idee.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:52

mij is altijd verteld dat je met ezels uit moet kijken vanwege longwormen!

dat je een paard niet met ezels in 1 wei zet en ook niet verweiden met een wei waar ezels in gelopen hebben!

bruintje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 10:40

Dus als ik het goed begrijp (als de schapen NIET zijn regelmatig zijn ontwormt) is er altijd een risico om leverbot op te lopen. Zelfs als je je paard om de 6 weken ontwormt.......................????????

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:57

volgens mij hebben schapen niets met leverbot te maken.

het is een larvje dat een slak nodig heeft om voor te bestaan
en meestal zijn deze te vinden in kwelwater,stilstaand water op het land.

als schapen deze eten gaan ze erg snel dood.

maar als je het zeker wilt weten kan je het ook aan je dierenarts vragen.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:27

mirgino schreef:

dat je een paard niet met ezels in 1 wei zet en ook niet verweiden met een wei waar ezels in gelopen hebben!

Het is inderdaad zo dat ALS een paard longworm heeft dat hij dat vaak van een ezel gekregen heeft.
MAAR...als je de ezel goed ontwormt kun je er rustig je eveneens goed ontwormde paard bij zetten, de ezel kan dan nl. geen longworm meer hebben.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:51

Als de schapen besmet zijn met leverbot, zijn de paarden dat ook, maar niet via de schapen maar via het gras (tussengastheer: de leverbotslak). Dus, ook zonder schapen in de wei kan je paard besmet raken als de leverbotslak aanwezig is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:44

Ik hoor vaak dat het juist goed is om paarden en schapen op een wei te zetten. Ze houden samen het gras kort en hun mest "heft elkaar op" heb ik gehoord. Paardenmest alleen zou niet zo goed zijn voor het gras, maar met schapenmest erdoorheen juist wel, en andersom ook. Ik weet niet of dat allemaal klopt??

En volgens mij worden de paarden niet besmet door de schapen, maar door dat beestje wat op de grond zit. Misschien kun je dat eens bij de DA navragen.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:35

Vlimmen schreef:
mirgino schreef:

Het is inderdaad zo dat ALS een paard longworm heeft dat hij dat vaak van een ezel gekregen heeft.
MAAR...als je de ezel goed ontwormt kun je er rustig je eveneens goed ontwormde paard bij zetten, de ezel kan dan nl. geen longworm meer hebben.

Precies onze ezels en paarden worden netjes om de 3 maanden (hele jaar door lopen ze in het land vandaar *LOL*ontwormd allemaal tegelijk allemaal met hetzelfde goedje Lachen Het is nog nooit mis gegaan gelukkig Lachen