moeilijk ademen, hijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

moeilijk ademen, hijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 08:21

Mn verzorgpony liep gister constant te "hijgen", hij maakte bij het ademhalen een vrij hard geluid, wat nou niet erg goed klonk, verder had ik het idee dat hij wat sloompjes was, hoewel hij toen we weer weggingen wel weer hard aan kwam galloperen, hij was wel erg oplettend en zag er verder gewoon goed uit maar ik maak me er toch zorgen om.
aangezien het niet mijn pony is kan ik geen dierenarts erbij halen..

Iemand enig idee wat het kan zijn, en hoe ik dat kan zien..?

(het is een 2jarige shetlander die behoorlijk overgewicht heeft)

DubbelFun

Re: moeilijk ademen, hijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:46

Het is warm en de meeste paarden hebben nog deels hun wintervacht. Geen wonder dus dat ze snel hijgen en sloom lijken.

Als het beestje een (lichte) vorm van cornage heeft zal het idd een een duidelijke hoorbare ademhaling hebben.

Overgewicht is sowiso voor een shetlander al niet zo best, zeker niet op die jonge leeftijd.

Dus ik zou wat minder voeren (rustig afbouwen), minder krachtvoer (wel mineralen en vitaminen blijven geven). Veel borstelen en rustig aan met beweging.

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:38

Mee eens^^
Misschien had hij nog wat hooi ofzoiets in zijn keel, zou dat kunnen?
En idd door die wintervacht en met shetten, mijne worden ook gauw bezweet en hijgen ook sneller. Ik denk dat je idd minder moet gaan voeren, en bespreek het met de eigenaar.
Ik vind trouwens wel dat je er een dierenarts bij moet halen als je het echt niet vertrouwd. Straks is het wel mis. Ik denk dat de eigenaar dat ook wel fijn vind. Knipoog
Veel succes en sterkte ermee!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 06:22

Hij heeft juist amper wintervacht.. zit heel dun in zijn vacht, en krijgt geen eten, hij leeft nu op gras en word daar al moddervet van Knipoog