aborterende rhino vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

aborterende rhino vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 07:40

als een merrie dit jaar haar veulen heeft verworpen door rhino, kan ze dan weer in dit jaar gedekt worden?
ik heb gehoord dat je dan 5 jaar moet wachten.
ik heb deze vraag ook in het rhino sticky gesteld, maar ik denk dat niemand daar meer in kijkt, dus doe ik het maar zo.

Mac

Re: aborterende rhino vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:10

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee! Goede vraag dus en ik lees met je mee.

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:25

Hoi!
Jammer genoeg heerst er bij ons rhino, en mijn zus haar merrie en die van de buren hebben geaborteerd.
Nu, de dierenarts van de buren zegt dat het beter is een jaar (dus volgend dekseizoen) te wachten. Een andere dierenarts zegt dan weer dat het dit jaar nog kan.
Al bij al denk ik dat het als de omstandigheden goed zijn dit jaar nog kan. Als je via google gaat zoeken, kan je wel wat info vinden.
Trouwens ik heb het ook eens voor gehad, in december aborteerde de merrie en ik heb het volgend seizoen (dus ong. 3 maanden later) opnieuw laten dekken, en alles is dan prima gegaan, en heb ik nu een leuk paardje!
Oh ja, mijn zus en de buren hebben besloten om gewoon dit jaar terug te dekken.
Groetjes!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:26

Als de rhino van het bedrijf is zou het imo nog wel kunnen. Maardan moet er geen enkel paard meerzijn die het heeft, ookal is hij herstellende.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:19

Wanneer er verder geen problemen zijn (zieke merrie, zieke stalgenoten) dan zou je dit jaar wel weer kunnen dekken.
Een jaartje overslaan kan je overwegen, een beetje afhankelijk van het moment in de dracht waarop de merrie heeft geaborteerd, en hoe het daarna allemaal is verlopen. Maar 5 jaar wachten is niet nodig.