ALTIJD kreupel bij problemen bij pezen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noor

ALTIJD kreupel bij problemen bij pezen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 21:02

Hallo,
Ik had een vraag: lopen paarden die iets met de pezen hebben (b.v. peesblessure, peesontsteking etc) ALTIJD kreupel??
Mijn paard heeft de laatste tijd geregeld dikke achterbenen en ik maak me er toch wel een beetje zorgen om. Ze loopt echter niet kreupel.
Alvast bedankt!

prompter

Re: ALTIJD kreupel bij problemen bij pezen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:09

Nee, dat is ook het verraderlijke van peesblessures, er hoeft helemaal geen (merkbare) kreupelheid op te treden. Als je je zorgen maakt, kun je er dan niet beter een DA bij halen om het zeker te weten?

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 05:15

Maar zijn de benen van de paarden wel altijd dik??
Of trekt dat soms ook weg?
Alle informatie is welkom!!

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 07:57

Bij mij was het zo dat het altijd wat dikker bleef en vooral na het rijden zwelde het op. Koelen hielp dan wel iets. Hij is overigens ook nooit een pas kreupel geweest. Dit heb ik naderhand nagevraagd toen bleek dat ie dus een gat in zijn pees had en dit komt omdat er heel weinig zenuwen in een pees zitten. Ook geneest een pees langzaam omdat er ook weinig bloedvaten doorheen lopen. Dit is het verraderlijke van een pees blessure. Paarden voelen het bijna niet terwijl je ondertussen schade kan veroorzaken die dan ook weer heel langzaam geneest.

Mocht je hier over twijfelen... laat gewoon een scan maken. In mijn omgeving zei iedereen dat er niks aan de hand was en hem gewoon aan het werk moest houden (incl. eigen DA). Ik moest het gewoon zeker weten en was er dus vroeg bij. Dit heeft nog veel verdere beschadigingen voorkomen.

Succes ermee!!

esther82Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 07:58

Je hoeft er niet altijd wat aan te merken. Die van mij kreeg op een gegeven moment een soort bultje op zijn pees. het was vocht en na een scan bleek dat er een scheur in zijn diepe buiger zat.
Hij is er geen dag kreupel op geweest. Zelfs bij het kreupelheidsonderzoek was hij op het zere been maar drie passen onregelmatig, dus niet eens echt kreupel. De schok kwam pas na de scan, toen bleek hoe ernstig het was.
Het heeft een half jaar geduurd, met intensieve behandelingen, maar het is allemaal weer goed gekomen. Al zal het een zwakke plek blijven.
Als je zekerheid wil hebben omtrent de benen van je paard, gewoon even bellen met de dierenarts, of hem laten komen kijken. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:47

Mijn paard heeft ook geen stap kreupel gelopen. We ontdekten dat haar been er verdikt uitzag en haalden de dierenarts erbij. Die dacht dat 't een pees was, er is een echo gemaakt en 't was inderdaad veel erger dan wat het van buitenaf leek.

Ik zou ook even laten kijken door de dierenarts, je weet maar nooit.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:45

Het been hoeft niet altijd dik te worden. Mijn paard heeft ook een peesblessure, die werd uiteindelijk wel kreupel maar het been is nooit dik of warm geweest. Het paard van mijn instructrice had een gat in de pees en zelfs dat is nooit warm of dik geweest.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:50

Je leest het wel, een peesblessure is een van de verradelijkste blessures. Daarom bij het vermoeden van een peesblessure direct naar de veearts. Beter een keer te veel dan een hoop ellende. Het komt vaak wel weer goed, maar het kost een hoop tijd en energie.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:02

Mijn paardje heeft haar oppervlakkige buigpees voor 2/3 afgescheurd en loopt geen pas onregelmatig.
Inderdaad door dat er weinig zenuwen aanwezig zijn komt de pijn prikkel niet door.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:59

Ook mijn paard had een pees die nog maar voor een kwart intact was plus een gat in de tussenbotpees. Ze heeft hier nooit kreupel op gelopen, maar ik heb haar er wel voor in moeten laten slapen, omdat die op klappen stond en er na 8 maanden stappen nauwelijks verbetering inzat.
Dus bij twijfel altijd een scan laten maken!!!