Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
En hoe dat met andere dieren enzo zit weet ik ook niet dus.. Lisa_Melody schreef:Laatst las ik (op een ander forum) dat maismeel een bepaalde schimmel bevat die slecht is voor de gezondheid. Als je het in grote hoeveelheden zou geven zou het paard een ELEM kunnen ontwikkelen, waardoor gaten in de hersenen zouden ontstaan.
Die schimmel zou ontstaan doordat het mais vochtig is bij het dorsen.
En als je de maismeel in natte bereiding maakt zou het weer minder schadelijk zijn oid.
Ik voer mijn paard elke dag 1/1.5 kg maismeel. Ik maak het wel erg nat tot een papje...
Weet iemand of het in die hoeveelheid en als je het nat maakt schadelijk is?
En zo ja, zijn er anders misschien nog andere dikmakers die niet schadelijk zijn?
Frekja schreef:Lisa_Melody schreef:Laatst las ik (op een ander forum) dat maismeel een bepaalde schimmel bevat die slecht is voor de gezondheid. Als je het in grote hoeveelheden zou geven zou het paard een ELEM kunnen ontwikkelen, waardoor gaten in de hersenen zouden ontstaan.
Die schimmel zou ontstaan doordat het mais vochtig is bij het dorsen.
En als je de maismeel in natte bereiding maakt zou het weer minder schadelijk zijn oid.
Ik voer mijn paard elke dag 1/1.5 kg maismeel. Ik maak het wel erg nat tot een papje...
Weet iemand of het in die hoeveelheid en als je het nat maakt schadelijk is?
En zo ja, zijn er anders misschien nog andere dikmakers die niet schadelijk zijn?
Met maismeel moet je alleen in de gaten houden dat het gaskoliek kan veroorzaken bij paarden, die hier gevoelig voor zijn.
Hele mais mag je natuurlijk nooit aan paarden voeren( wij zeggen altijd: 'Dat is voor de kippen"). Wel gebroken mais.
Dikmakers ? Kijk in iedergeval de kiezen van je paard na. Ontworm regelmatig. Geef voldoende ruwvoer. Wij voeren ook wel haverafvalpellets aan schrale paarden. Maar pas op met te veel voer. "Een paard gaat eerder dood van te veel dan van te weinig," zei mijn opa altijd.