Maismeel schadelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Idioteque

Maismeel schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 20:17

Laatst las ik (op een ander forum) dat maismeel een bepaalde schimmel bevat die slecht is voor de gezondheid. Als je het in grote hoeveelheden zou geven zou het paard een ELEM kunnen ontwikkelen, waardoor gaten in de hersenen zouden ontstaan.
Die schimmel zou ontstaan doordat het mais vochtig is bij het dorsen.
En als je de maismeel in natte bereiding maakt zou het weer minder schadelijk zijn oid.

Ik voer mijn paard elke dag 1/1.5 kg maismeel. Ik maak het wel erg nat tot een papje...

Weet iemand of het in die hoeveelheid en als je het nat maakt schadelijk is?
En zo ja, zijn er anders misschien nog andere dikmakers die niet schadelijk zijn?

santos

Re: Maismeel schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:35

Jou verhaal heb ik nog nooit gehoord, maar ik weet niet of het waar zou zijn. Wel heb ik mijn paarden 1 jaar lang 4 kilo maismeel met water gevoerd, hier mankeerden ze niets van. Haha!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:27

hahahaha ik denk niet dat dit waar is ik voer geen maismeel bij maar hoe zit dat met andere dieren die dit wel eten?
en jij zelf? ik geef Mango ook mais door zn muesli heen, wat is het verschil dan?

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 16:02

Ik had er ook nog nooit van gehoord.. Maarja, er is dus niemand die er iets van weet verder? Ik voer het ook al een jaar lang en heb er ook nog geen probelemen mee gehad maarja...Ik vraag het maar even voor de zekerheid Knipoog En hoe dat met andere dieren enzo zit weet ik ook niet dus..

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:29

Ik geef mijn merrie maisvlokken bij omdat ik dat makkelijker vind om te voeren. Ze doet het er prima op, en ik heb ook nog nooit van jouw verhaal gehoord.

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:38

Lisa_Melody schreef:
Laatst las ik (op een ander forum) dat maismeel een bepaalde schimmel bevat die slecht is voor de gezondheid. Als je het in grote hoeveelheden zou geven zou het paard een ELEM kunnen ontwikkelen, waardoor gaten in de hersenen zouden ontstaan.
En als je de maismeel in natte bereiding maakt zou het weer minder schadelijk zijn oid.

Ik voer mijn paard elke dag 1/1.5 kg maismeel. Ik maak het wel erg nat tot een papje...

En zo ja, zijn er anders misschien nog andere dikmakers die niet schadelijk zijn?

Met maismeel moet je alleen in de gaten houden dat het gaskoliek kan veroorzaken bij paarden, die hier gevoelig voor zijn.
Hele mais mag je natuurlijk nooit aan paarden voeren( wij zeggen altijd: 'Dat is voor de kippen"). Wel gebroken mais.
Dikmakers ? Kijk in iedergeval de kiezen van je paard na. Ontworm regelmatig. Geef voldoende ruwvoer. Wij voeren ook wel haverafvalpellets aan schrale paarden. Maar pas op met te veel voer. "Een paard gaat eerder dood van te veel dan van te weinig," zei mijn opa altijd.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 19:53

Frekja schreef:
Lisa_Melody schreef:

Met maismeel moet je alleen in de gaten houden dat het gaskoliek kan veroorzaken bij paarden, die hier gevoelig voor zijn.
Hele mais mag je natuurlijk nooit aan paarden voeren( wij zeggen altijd: 'Dat is voor de kippen"). Wel gebroken mais.
Dikmakers ? Kijk in iedergeval de kiezen van je paard na. Ontworm regelmatig. Geef voldoende ruwvoer. Wij voeren ook wel haverafvalpellets aan schrale paarden. Maar pas op met te veel voer. "Een paard gaat eerder dood van te veel dan van te weinig," zei mijn opa altijd.

Koliek heeft ze gelukkig nog nooit gehad.. *afkloppen...*
Hele mais voor ik ook niet.. Ik voer maismeel.
Ze is regelmatig ontwormd en verder prima gezond. Maar ze is gewoon altijd een beetje magertjes doordat ze een hele snelle stofwisseling heeft, en ontzettend druk is. (loopt buiten de hele dag te rennen enzo...) Ze krijgt ook onbeperkt hooi,maar ze is vaak zo druk bezig met andere dingen dat ze niet veel eet daravan.. Alleen op stal.

Gevonden op internet:
Natuurlijke gifstoffen: Fumonisine
laatst gewijzigd 17 - 6 - 2004

Fumonisine is een mycotoxine dat voornamelijk wordt geproduceerd door Fusarium moniliforme (F.verticilloides), F. proliferatum en enkele andere soorten Fusariumschimmels die zowel tijdens de groei van landbouwgewassen als tijdens de opslag kunnen groeien.

Fumonisine worden wereldwijd aangetroffen op maïs. In Noordwest Europa verbouwde mais heeft in de regel weinig of geen besmetting met Fumonisine. Momenteel zijn een 10-tal type fumonisine toxinen bekend en gekarakteriseerd. Van deze zijn fumonisine B1 (FB1), FB2 en FB3 de meest geproduceerde soorten. Het meest komt FB1 voor.

Toxicologie

Bij landbouwhuisdieren die aan fumonisine worden blootgesteld worden diverse klinische verschijnselen waargenomen. Het paard is het meest gevoelig dier voor fumonisine en ‘equineleukoencephalomalacia’ (ELEM) wordt het meest bij paarden waargenomen. Bij ELEM ontstaan gaten in de hersenen. Bij varkens, die aan fumonisine worden blootgesteld, ontstaat longoedeem.

Dierexperimenteel onderzoek heeft aangetoond dat ook schade aan de lever optreedt als gevolg van blootstelling. In de nieren wordt celdood en laesies waargenomen. Chronische blootstelling van proefdieren resulteert tenslotte in kanker (leverkanker). Dit is alleen bij hoge doses waargenomen.

De ‘lowest observed effect level’ voor ratten is vastgesteld op 0,19 mg fumonisine per kg lichaamsgewicht.

Blootstelling aan fumonisine

Het voorkomen van fumonisine in maïs wordt beïnvloed door onder andere de temperatuur tijdens de groei van maïs, vochtigheid, droogtestress, en regenval tijdens de oogst.

Onderzoek naar het voorkomen van fumonisine in Chinees graan toonde aan dat in rijst geen fumonisine voorkomt. Wel kon fumonisine in maïs worden aangetoond. In positieve monsters werd gemiddeld 680 μg fumonisine per kg product aangetroffen. Al deze monsters bevatten ook het fumonisine B1 (gemiddeld 420 μg per kg product). Ter vergelijking: maïs geïmporteerd uit Frankrijk en bestemd voor humaan gebruik bevat ongeveer gelijke hoeveelheden fumonisine B1.

Het gehalte aan fumonisine in maïsmeel wordt in sterke mate bepaald door of een droogmaal- of natmaalprocedé wordt toegepast. Fumonisine is geconcentreerd in de kiem van de maïs en in het omhulsel. Omdat fumonisine water oplosbaar is kan bij het natmalen fumonisine grotendeels worden verwijderd

Regelgeving

Voor de mens is de ‘tolerable daily intake’(TDI) vastgesteld op 0,5 μg per kg lichaamsgewicht.

Voor veevoeders geldt als afkeurwaarde (advieswaarde) vanaf 500 microgram / kg

Maargoed hier in Noordwest Europa hoef je je dus niet echt zorgen te maken geloof ik.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:41

ik weet het niet allemaal precies, maar het weide-maatje van mijn pony krijgt ook maismeel bij, het verdikt gewoon en het is best gezond. (wat is zo hoor dan) en ze vinden het super lekker!! succes!