Help!!Jolynn heeft haar griffelbeentje gebroken!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xantha

Help!!Jolynn heeft haar griffelbeentje gebroken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 17:43

Ik haalde Jolyn van de week uit haar stal en toen had ze opeens een dik achterbeen. Er zaten twee wondjes en het was behoorlijk opgezwollen. Pees blessure dacht ik. ( koelen)
Afspraak gemaakt in Bodegraven en daar ben ik vandaag dus heen geweest.
Er is een foto en een peesscan gemaakt. Haar pees was goed ( gelukkig) maar haar griffelbeentje is dus gebroken. Huilen
De da vertelde dat het een mooie breuk is en dat het griffelbeentje niet een echte functie heeft. Het groeit waarschijnlijk weer aan elkaar.

Wie o wie heeft hier ervaring mee??

Needje

Re: Help!!Jolynn heeft haar griffelbeentje gebroken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:55

Geen ervaring, maar gehoord dat t gewoon goe dkomt, en ze r daarna geen last meer van hebben. Je kan ook t beentje operatief laten weghalen.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:20

Er staat bij ons een jaarling op stal, die een paar weken geleden z'n griffelbeentje heeft gebroken. Hij staat nu op boxrust, maar de DA verwacht dat het helemaal weer goed komt. Ik ken een draver en een dressuurpaard die allebei helemaal genezen zijn na een breuk van het griffelbeentje.
Moet Jolynn op boxrust of gaan ze opereren? Heel veel sterkte ermee in ieder geval.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 20:24

Het is een "mooie" breuk, dus ze gaan niet opereren.
Boxrust is voor Jo geen optie aangezien ze dan meer te keer gaat dan wanneer ze gewoon buiten loopt.
Ze krijgt wel een paar weken rust. Daarna moeten we weer terugkomen voor wat anders, en kijken ze gelijk naar haar been.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:22

Die van mij heeft als 3 jarige haar griffelbeen gebroken ze heeft 3 mnd op rust gestaan wel gewoon in de wei met de andere paarden. na die tijd nieuwe foto's laten maken en het was keurig geheeld en een operatie was niet nodig. Nooit geen last meer van gehad je ziet alleen nog een klein knobbeltje.

Succes met je paard

bruintje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:43

Mijn paard heeft een aantal jaar geleden ook zijn griffelbeentje gebroken. We haalden hem uit stal, met een dik linker-voorbeen. Nadat er foto's waren gemaakt bleek dus dat zijn griffelbeentje gebroken was.

Er werd iets in zijn been gespoten, en we hebben enige maanden alleen met hem mogen stappen. In het begin wou mijn paardje niet eens meer zijn stal uit, omdat het zo'n zeer deed.

Gelukkig is alles goed gekomen, en heeft hij alleen een klein litteken op zijn voorbeen.

Het griffelbeentje heeft inderdaad geen functie, en in sommige gevallen (als het griffelbeentje gebroken is) wordt deze verwijderd.

Het is dus niet ernstig als hij gebroken is, maar leuk is anders!!!!!!!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:30

Paard van mijn vriendin had griffelbeen breuk, was geenn mooie breuk maar ze hebben toch geprobeerd het uit zichzelf te laten herstellen. Na maand boxrust geen verbetering en lichte ontstekingsverschijnselen en is ze alsnog geopereerd. Operatie is geslaagd en paard heeft nergens meer last van en loopt weer prima.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:37

Mijn paard heeft zijn griffelbeentje ook gebroken gehad.

Hij is geopereerd en 100% hersteld. Operatie + herstel hebben zo'n 8 weken in beslag genomen. Na die 8 weken zat hij gewoon weer op zijn 'oude' niveau (ZZ-l).
Hij heeft er nooit meer last van gehad.

Litteken is niet te zien en ook geen verdikking o.i.d.
Ik ben al vergeten welk (voor)been het was en moest laatst nog de foto's erbij pakken om te kijken welk been het ook alweer was Haha!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:22

het paard van een vriendin van mij heeft dit gehad met haar paard
ff schrikken maar ook mooi geheeld en mag zelfs over een jaar weer gaan springen, trek wel een paar maanden uit om te revalideren ongeveer!en alles komt weer goed hoor!!
succes

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:36

Ik ken 2 paarden die het Griffelbeentje gebroken hadden. Bij de een is het verwijderd en bij de andere blijven zitten.

Beide paarden hebben op rust gestaan en daarna een tijd stapwerk moeten doen, maar het is 100% goedgekomen.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 18:52

Nou dat zijn allemaal positieve verhalen, afwachten dan maar.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:47

Gaefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:53

Gaefa heeft het vorig jaar ook gehad. Stokkreupel maar we hebben er niks aan gedaan toen. De dierenarts zei dat hij dacht dat het gebroken was maar dat het toch een kwestie van rust was. Na 2 maanden was ze weer goed. Uiteindelijk toch foto's gemaakt om er zeker van te zijn dat ik weer kon rijden. Ze heeft lang een kleine verdikking gehad maar ze doet alllang gewoon alles weer.

Groetjes en veel succes met je paard