enten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marieke23

enten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 14:45

Sinds een week ben ik in het bezit van een fries jaarlinghengstje.

Nu zag ik in zijn pasppoort dat hij zijn basisenting niet gehad heb.
Hij is rond oktober geent.
Is het nodig om hem nu zijn basisenting te geven, hij staat nu tijdelijk nog op stal en gaat begin mei de wei op, bij een groep andere paarden.
Op stal is het in principe verplicht om te enten, maar in hoeverre werkt de enting niet als hij zijn basisening nooit gehad heeft, kan dit kwaad voor de veulens op stal? En kan het kwaad om hem binnen het halfjaar alweer te enten.
Ook weet ik niet excact wanneer hij ontwormt is moet ik hem nu gewoon ontwormen? De eigenaren wisten het namelijk ook niet precies meer.

Jannepauli

Re: enten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:03

Wat voor enting heeft hij dan gehad in Oktober?

In principe hoort een basisenting kort na elkaar gegeven te worden. Overleg maar even met je DA!
Als je niet zeker weet wanneer het paard ontwormd is, dan zou ik dat dan nu zo snel mogelijk doen. Het kan echt geen kwaad als de wormkuur nog niet zo lang geleden gegeven is, volgens sommigen is het zelfs goed als je een keer extra ontwormd tussendoor.

Maar een jaarling op stal...? Zo 'n veulen hoort buiten!!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:44

De basisenting bestaat uit 2 vaccinaties die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar gegeven zijn.
Die periode is nu dus al overschreden, dus zal je weer beide entingen moeten geven.
Ontwormen kan je het handigst een paar dagen voordat ze weer met z'n allen de wei op gaan doen (en dan het liefst het hele koppel) zodat ze "schoon" op de wei komen.