Jonge paarden, tanden wisselen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Jonge paarden, tanden wisselen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 20:32

Sabiha wordt 27 april 2jr.
Nu zagen Stalleke en ik straks dat ze haar voortand aan het wisselen is...
Stalleke dacht dat dat pas vanaf 2,5jr was. Is ze er dan gewoon vroeg bij of wat moet ik nu denken...
Kan ik nog iets voor haar doen nu om de pijn te verzachten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:34

2,5 wisselen ze de binnensnijtand.....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 20:39

Uhm, hopelijk reageert Stalleke ook nog... Ik dacht dat als je ervoor staat dat het onderin en dan een beetje links was, maar er zat nog wel een tand naast... dus geen hoektand ofzo.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:59

Mijn paard is in junie 4 jaar en die is net van het wisselen af, het is absoluut niet leeftijd gebonden.Wat je kan doen is zorgen dat hij ergens op of in kan bijten dat verzacht.
griebels schreef:
Uhm, hopelijk reageert Stalleke ook nog... Ik dacht dat als je ervoor staat dat het onderin en dan een beetje links was, maar er zat nog wel een tand naast... dus geen hoektand ofzo.

sandr0

Re: Jonge paarden, tanden wisselen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:49

wilgentakken geven!!!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:55

T was de middelste tanden en dan de rechtse.. Wat ik altijd hoorde is dat ze die 2,5 wisselen, die erlangs 3,5 en de buitenste 4,5
Maar t kan ook afwijken hoor Knipoog Tink is deze maand 5 en is 1 buitenste tand nog aan het wisselen..

Is de tand er al uit?

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:28

mijn paard word 7 in mei en had 3 maanden geleden nog een kies gewisseld?!
ik had de tandarts laten komen omdat ik dacht dat hij haken had, nu was het dus een nieuwe kies die door kwam haha beetje laat...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 12:40

Nee de tand is er nog niet uit... Zit eigenlijk nog best redelijk vast. Ik geloof ook niet dat ze er erg veel last van heeft.
Stalleke, ik heb haar vandaag naar een opfok gebracht. Geen Sabiha meer dus op stal Verdrietig

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 22:06

Ben vandaag wezen kijken naar mijn meisje in de opfok. De tand is er nog steeds niet uit.. Is ze wel aan het wisselen? Hoe lang duurt het voordat die tand eruit is...

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 23:23

Het ene paard is wel eens eerder dan de ander wat betreft het wisselen van de tanden, maar als vuistregel mag je inderdaad voor het wisselen de volgende leeftijden aanhouden:
- 2,5 jaar de binnenste snijtanden
- 3,5 jaar de middelste snijtanden
- 4,5 jaar de buitenste snijtanden

De melkkiezen worden gewisseld op 2,5 jaar (1e en 2e melkkies) en 3 jaar (3e melkkies).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 23:33

Bij mijn merrie van 3 zijn afgelopen Donderdag de middelste snijtanden getrokken. Zat een heleboel viezigheid onder, en ze stonk uit haar mond.

Tevens zijn er twee doppen verwijdert. Ze is gewoon erg laat met wisselen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 07:17

Maar hoe lang duurt het voordat een tand eruit is. Haar voortand (middelste) zit er nu al 3 weken schuin in?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 07:23

Die van mij zat er ook al een maand vrij los, maar wilde niet echt eruit.
Je zou de TA even kunnen laten komen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 07:56

Volgens mij zat de tand niet los, maar als hij er volgende week nog zit laat ik indd de tandarts maar even komen... Weet niet of dat makkelijk gaat als ze in de opfok staat, maar dat zie ik dan wel weer Knipoog

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:01

weet iemand misschien of ze er ook ziek van kunnen zijn van dat wisselen?
Ik heb namelijk een pony van net 4, die op dit moment bijna niet eet en een beetje lusteloos is.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:05

Slecht eten kan wel, maar lusteloos weet ik niet.
De mijn at ook slecht en kwijlde heel erg toen hij wisselde. De paardentandarts heeft alle vier de losse tanden eruit getrokken en een dag of twee later was ie helemaal weer het mannetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:06

Tim had laatst ook een losse tand, heb hem er zelf uit getrokken, maakte der niets uit.

Vond het wel leuk om te bewaren Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:10

Die van mij moet over 2 maanden 3 jaar worden maar nog geen wisselende tanden gezien. Hoop dat ik er eentje mag vinden, lijkt me erg leuk om te hebben. Volgende week komt de TA voor de paarden dus wellicht kan hij wat zien bij de mijne.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:14

samjo schreef:
weet iemand misschien of ze er ook ziek van kunnen zijn van dat wisselen?
Ik heb namelijk een pony van net 4, die op dit moment bijna niet eet en een beetje lusteloos is.

Ja, ze kunnen er wel degelijk last van hebben, maar 4 jaar lijkt me een beetje laat om er nog last van te krijgen?
Een paard bij ons op stal was net drie en daar was alles tegelijk bezig. Kwijlen, duidelijk pijn. Heeft op advies van de DA wat Quadrisol gehad.

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 12:34

Ze is sinds 1 mei 4 jaar en afgelopen week is 2 x de da geweest. Het begon met willen eten, maar ze kreeg het niet weg.
Hooi werden van die ballen, dus ik dacht aan haar tanden maar dat bleek niet het geval volgens de DA.

Het bleek een bacteriele infectie en ze heeft toen een injectie met antibiotica gekregen, hiervan zou ze dus de volgende dag moeten eten wat ze dus ook idd deed alleen ging dat niet van harte.
Ik heb het vervolgens nog een dag aangekeken en de dag erna weer de DA gebeld.

Toen bleek dat haar lymfeklieren opgezwollen waren en ze dus niet kon slikken. Ze heeft dus weer een injectie gekregen om de zwelling tegen te gaan.

Mijn eerste reactie toen was, dat is droes maar dat was volgens de DA niet het geval ( ze had ook koorts).
Dit was afgelopen vrijdag, alleen vind ik haar nu nog steeds heel tam en lusteloos, ze dartelt wel wat in de wei, maar niet wat ik gewend ben van haar.
Het eten vind ik op dit moment toch ook nog niet bijzonder, ze eet echt met lange tanden. Hooi wil ze niet eten, ze staat er maar een beetje in te wriemelen en biks is ook maar zozo.
Slobber gaat dan weer wat beter maar het is niet zo als voorheen, toen stoof ze echt op haar bak af, nu komt ze eerst even op haar dooie gemakje kijken om vervolgens met lange tanden te gaan staan eten.