Hoefbevangen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kizz_rianne

Hoefbevangen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 16:03

Haihai,
Ik ben heel erg bang dat 2 van mijn verzorgshets hoefbevangen zijn.
Toen ik gister in de wei kwam lag Bull in het gras. Ik heb haar meegenomen maar ze wou zelf niet echt lopen. Moest haar echt 'meesleuren' (normaal gesproken huppelt ze vrolijk achter me aan).
Kreupel's hoeven zagen er nogal vreemd uit. De voorkant van de hoeven stonden erg raar naar voren. Weet verder niet of ze erg stijf liep, heb er niet echt op gelet.
Ze staan nu in een grote wei waar volop (groen) gras te eten is. Het zou dus best kunnen dat ze hoefbevangen zijn.

Zouden jullie het misschien weten???

Memuska

Re: Hoefbevangen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:29

Moeilijk te zeggen vanachter de pc, maar een paard dat "achterover" leunt op z'n hoeven (als je het plaatje snapt), dat is vaak een teken van hoefbevangenheid. Vaak staan de hoeven ook warm (meen ik mij te herinneren).
Maar ... je hoort me komen ... ik zou de dierenarts bellen, in elk geval!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:12

Achterover leunen hoeft niet altijd hoor.
Mijn paard verzette geen stap meer, maar leunde niet. Diagnose...zwaar hoefbevangen.
Dierenarts erbij halen!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 17:17

Oké, nouja de hoefsmid komt in elk geval binnenkort.
Ik ga er ook voor zorgen dat ze in een wei komen te staan met minder voedsel, ik ben bang dat ze toch wel hoefbevangen zijn (maar nog in beginnend stadium).
Achterover leunen doen ze niet echt, heb het met de eigenaresse overlegd die zei al meteen dat ze héél waarschijnlijk hoefbevangen zijn (die 2 shets zijn er extra gevoelig voor).

Hoe kan ik de pony's nou verder helpen, morgen worden ze teruggezet naar een schralere wei en de hoefsmid komt ook gauw.
Zou ik zelf ook nog iets kunnen betekenen voor ze, zodat ze gauw weer beter worden?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:37

Ik volg het ff niet geloof ik, 1 van de 2 verrekt van de pijn en dan toch geen veearts erbij?
Als het hoefbevangenheid is dan moet je ze niet in de wei zetten, ook niet schraal. Alleen hooi voeren en absoluut geen biks of muesli etc. Hoefbevangenheid is urgent, dus niet afwachten tot de smid "binnenkort" komt!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:39

Niks eten geven, in een box met nat zand zetten. Meer kan je eigenlijk niet doen. Pijnstillers zou ik niet geven.
Onze drachtige merrie was in november licht hoefbevangen. Ze heeft 7 weken oud hooi gehad, stro en water. Ze staat nu ongeveer op springen.

Shet zijn er erg gevoelig voor. Vooral nu het gras niet echt groeit en de nachten nog koud zijn. Het gras heet nu niks voor niks gestoortgras. Er zit een stofje nu in dat vooral kleine ponyrassen snel bevangen raken.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 17:58

Oké, nou het zijn niet mijn eigen pony's, dus ik kan ze moeilijk op stal gaan zetten. Ik geloof dat die pijn wel meevalt (heb nergens in dit topic gezet dat eentje verrekt van de pijn Verward , maar het is wel zeker dat er gauw wat aangedaan moet worden.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:00

Kinke schreef:
Achterover leunen hoeft niet altijd hoor.
Mijn paard verzette geen stap meer, maar leunde niet. Diagnose...zwaar hoefbevangen.
Dierenarts erbij halen!

Nee, idd, het hoeft niet, maar het kán wel Clown Ik ben niet altijd even duidelijk in mijn berichtgeving, mea culpa!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:00

Je schrijft " de hoefsmid komt al snel", maar dat kan al wel te laat zijn.

Bedenk wel dat bij een hoefbevangenheid het hoefbeen binnen 24 uur kan kantelen als je niet snel handelt.

Niettemin ik had met mijn paardje de pech dat ik wel snel handelde door de DA te bellen, maar dat die dacht dat het maar gewoon spierpijn was en eigenlijk dus niets had gedaan (ze stond toen ook niet "achteroverhellend"). Later bleek op foto's dat het hoefbeen toch gekanteld was geweest. Niettemin is ze er weer volledig van genezen.

maar een hoef kan niet door 1 dagen bevangenheid al vergroeit zijn. Als die ene shet naar voren groeiende punthoeven heeft is ze of al heel lang niet meer bekapt, of heeft ze een chronische bevangenheid (maar dan zie je meer een soort van omhoogkrullende pantoffel met ringen op de hoefwand).

Daarbij is schraal gras juist nu gevaarlijk wat iemand al eerder opmerkte. Er zit nu fructaan in in het gras door de koude nachten en op schraal land ook nog eens vanwege onderbemesting. Beter is op zand met hooi (geen kuil; dat is weer te mals).

Succes ermee. En waarschuw in ieder geval de eigenaar als je dat nog niet gedaan had ... ik neem aan dat die wel om zijn paardjes geeft en dat hij of zij dan de DA belt Verward

Groeten
Ingrid

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:21

Mijn shetlander is ook heel gevoelig voor hoefbevangen worden.
Vorig jaar, ik heb hem sinds augustus vorig jaar, toen de hoefsmid kwam zei ze dat hij licht hoefbevangen was.
Hij toonde geen enkel pijntje of iets dergelijks, je zag het alleen aan de hoef.

Ik heb druppels gehaald voor hem, homeopatisch, weet alleen niet meer hoe ze heten, maar die kun je bij de paardenwinkel halen, althans hier.
Ik heb ook gelijk een greenguardmasker voor hem gekocht.

Ik ben nu bijna dagelijks aan het opbouwen met het gras, eerst 10 minuten en ben nu, 3 weken verder ongeveer 20 á 30 minuten met hem aan het grazen.
Als ze het land op gaan doe ik zijn masker weer op, en hopen dat hij het nie tmeer krijgt.
Ga binnenkort weer druppels voor hem halen, gewoon een kuurtje geven, het is ook om te voorkomen nl.

Maar ik zou inderdaad de DA laten komen, want het schijnt echt heeeeeeel erg pijn te doen, en goed de hoefjes koelen, al heeft die van mij een hekel aan water, althans schoon water!
Maar anders zet je hem desnoods een half uurtje of zo in een emmer met modder, beter dan niks toch?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:11

kizz_rianne schreef:
Toen ik gister in de wei kwam lag Bull in het gras. Ik heb haar meegenomen maar ze wou zelf niet echt lopen. Moest haar echt 'meesleuren' (normaal gesproken huppelt ze vrolijk achter me aan).

Je denkt niet dat dit gedrag een indicatie is dat ie pijn heeft???

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:00

goed in de gaten houden, Rambo was op het nippertje nog niet dood vorig jaar.

we hadden niet later erbij moeten zijn.

tantetill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:23

zeker snel wat aan doen ik ken ook 2 shetjes die ik regelmatig bekap en die daarvoor heel lang niet zijn bekapt en in een weiland vol groen gras hebben gestaan eentje had het zo erg dat hij de hele dagen lag en niet meer kon lopen deze is dus vreselijk afgevallem. dezxe menden hebben er ook niks aan gedaan en nu zijn ze chronisch hoefbevangen geworden en voordat dat over is ben je een hele tijd verder. dus doe er wel snel wat aan want bij hoebevangenheid kan een een dag al heel veel uitmaken.
2 weken geleden heb ik nog ergens anders een hoefbevangen shet bekapt en die gaven haar sedalin en een ander middel wat de pijn stilt. ik hoorde dat ze vorige week al weer vrollijk door de wei heen liep. en wat de anderen ook zeggen in een zanbak met hooi en water en verder niets. Hoefsmid er zo snel mogelijk bij halen.
veel succes met je paardjes en doe er snel wat aan want ze hebben echt super veel pijn!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:32

bijv. Quadrisol is een ontstekingsremmer en pijnstiller.
Maar je mag dit alleen op advies van je DA geven.

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:02

Veel liggen, stijf lopen of langzaam lopen zijn wel degelijk een teken van pijn!!!!!!
Bij shetlanders wordt het stijf lopen vaak gemist, terwijl dit het eerste teken is dat er iets mis is. Shetlanders geven vaak pas hoefbevangenheid aan als het hoefbeen al gekanteld is. Ik snap niet dat jullie dit risico durven te nemen, bij mijn pony die ik verdacht van hoefbevangenheid is er een verkeerde diagnose gesteld, waardoor ze nu in 2 voeten een gekanteld hoefbeen heeft. Huilen Dit wens ik echt geen 1 pony toe, dus als je het niet vertrouwd hulp inschakelen!!!!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:16

Iduna schreef:
bij mijn pony die ik verdacht van hoefbevangenheid is er een verkeerde diagnose gesteld, waardoor ze nu in 2 voeten een gekanteld hoefbeen heeft. Huilen Dit wens ik echt geen 1 pony toe, dus als je het niet vertrouwd hulp inschakelen!!!!!!

Zoals ik al eerder aangaf, heb ik dat dus ook meegemaakt. Dus direct hulp in schakelen blijkt ook niet altijd te werken (maar niets doen is natuurlijk helemaal niet goed).
Overigens is bij mijn pony het hoefbeen weer recht komen te zitten door goede bekappingen.

Groeten
Ingrid