welke bescherming voor hoefballen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

winchester

welke bescherming voor hoefballen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 11:01

Mijn paard heeft laatst zijn hoefbal stuk getrapt, nu ben ik benieuwd welke bescherming ik daarvoor het best kan gebruiken, als alles weer heel is over een tijdje.

ikzelf dacht aan springschoenen, maar je hebt ook die speciale scalpers ofzo.
of die van kavalkalde, misschien heeft iemand ervaring hiermee?

esther82Jarig

Re: welke bescherming voor hoefballen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:23

Om deze reden gebruiken wij voor onze paarden springschoenen. Beide presteren het namelijk keer op keer om of een ijzer eraf te trappen om een hoefbal te beschadigen. Nooit ernstig gelukkig, maar voor mij des te meer reden om springschoenen te gebruiken.

SuzanneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:25

In januari ben ik ook 3 weken uit de roulatie geweest met mijn draver om dat ie met losgooien te enthousiast geweest was!! deze wond was zo lelijk dat hij gehecht moest worden, maar dat is erg lastig op de hoefbal.. dus toch gehecht en helemaal ingepakt en anderhalve week boxrust!! gelukkig is het goed genezen, al is dat deel van de hoefbal / kootholte wat dikker gebleven door littekenweefsel..

Kortom: ik gebruik springschoenen.. heb al verschillende soorten gehad maar ik raad je NIET aan om die springschoenen te kopen met zo'n knop erin om het schuiven te voorkomen, die helpt namelijk niet (vind ik uit ervaring)

Succes met je paard

ingping

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:47

Hoi,

mijn paard presteert het ook elke keer om zijn ijzer eraf te halen ( hoe hij het doet.. ik zou het niet weten...).
Om deze reden gebruik ik ook springschoenen. Ik gebruik wel van die zachte ( neopreen van action, kosten wel wat maar gaan lang mee en zitten fijn voor het paard).
Ik heb geen ervaring met scalpers, mij lijkt het dat je die heel strak moet doen, omdat je paard ze anders zo af heeft.

Ik raad je wel aan om iets grotere maat springschoenen te nemen zodat deze ook over het ijzer valt. Ik weet niet of hij regelmatig een ijzer eraf heeft liggen?..

Groetjes Inge

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:32

Ik heb onlangs die hoefbalbeschermers van Kavalkade gekocht...... nu moet alleen m'n pony nog op ijzers gezet worden Tong uitsteken Zonder ijzers gebruik ik ze ook voor in de bak, maar op het harde lijkt het me niks zonder ijzers. Ze blijven (tot mijn verbazing) overigens wel goed zitten en m'n pony loopt er ook niet anders door (alleen in de bak geprobeerd). Hopelijk trapt hij hiermee straks zijn ijzers er niet af.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:55

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:48

Afbeelding