Haf zit vast in zijn rug >> wat kan ik eraan doen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky2

Haf zit vast in zijn rug >> wat kan ik eraan doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 10:21

Hoii,,

mijn haflinger liep de laatste tijd een beetje erg kort. Ik heb der een dierenarts naar laten kijken. Het blijkt nu dat hij vast zit in zijn lendenen. Hij moest 2 weken lang aan de hand stappen en nu mag ik hem weer een beetje gaan rijden, maar dan heel erg voorwaarts, neerwaarts. En ik mag niet in galop en niet doorzitten.

Hoe kan ik dit voorkomen? en hoe kan ik hem weer helemaal losmaken in zijn rug? je hebt daar vast wel oefeningen voor?!
Volgende week komt er ook een prof op hem rijden om hem weer een beetje los te krijgen. Hebben jullie nog meer tips. want doordat hij vast zit in zijn rug, wordt die erg zwaar op de hand. Daardoor moet ik erg opletten dat ik zelf met een zachte hand blijf rijden, anders blijf je elkaar maar tegenwerken ..

groetjes nicky

Nicky2

Re: Haf zit vast in zijn rug >> wat kan ik eraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 10:51

er is een voordeel Tong uitsteken , doordat ik hem alleen maar een beetje rustig mag laten lopen, kan ik zelf heel goed op mijn zit gaan letten Bloos .. maYa ik zou togh erg graag wat tips willen hebben

winchester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:03

je kan ook de kraker een keer langs laten komen, dan is het als het goed is ook over, dan is ie weer helemaal los in zijn lijf!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:13

Ja, of een fysiotherapeut, dat zou ook wel helpen denk ik...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:47

Je kunt onder zijn buik kriebelen, zodat paard de buikspieren aantrekt en de rug omhoog komt zodat deze hem makkelijker kan ontspannen dan. Het welgenoemde "liften van de rug"

Ook zou ik ervoor gaan om paard goed recht te richten onder het rijden om korte spieren (vd natuurlijke buiging van paard) op te rekken, voorwaarts rijden zodat de aanleuning gelijkmatig word zodat daarna paard kan ontspannen en dus zowel in horizontale lijn als in verticale lijn in balans kan komen, zodat paard in voorwaartse neerwaartse tendens kan gaan lopen. Ook zelf zorgen dat je in balans zit.

Om rug soepel te krijgen doe je net of er op middenlijn (of op kwartlijn -> lijn tussen middenlijn en hoefslag in) pionnen staan waar je om heen rijden, oftewel slangenlijn genoemd, mini slangevoltes zeg maar. Rustig paard naar links laten komen door je linker elleboog wat naar achteren te doen en je rechterarm naar voren doen, zodat paard dus bocht naar links kan gaan maken, vervolgens als paard dus zijn gewicht verplaatst, mag je hem rustig omstellen en je rechterelleboog wat naar achteren doen en tegelijkertijd je linkerarm naar voren doen om bocht naar rechts in te zetten en wachten tot paard dus ook daadwerkelijk zijn gewicht verplaatst.
Zo zul je merken dat je paard soepeler gaat worden. Maar ga niet vlug omstellen en rukken en plukken, neem de tijd om paard om te stellen.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 14:35

okeY bedankt,
Haha!

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:02

Heb niets toe te voegen aan Bets _/-o_. Ik zou haar advies proberen en daarnaast ook een fysio inschakelen. Suc6

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:04

Stado schreef:
Heb niets toe te voegen aan Bets _/-o_. Ik zou haar advies proberen en daarnaast ook een fysio inschakelen. Suc6

Bedankt. Ja die was ik vergeten Haha! Ik heb persoonlijk goeie ervaring met Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl zij heeft mijn paard ook goed behandeld door middel van masseren, magnetiseren en ook homeopatische middelen. Goeie samenwerking Knipoog

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:16

Hoe oud is je Haf?

Misschien zit ie gewoon nog in de groei en heeft ie wat rust nodig }>

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 17:14

hmm hij is nu 6, wordt dit jaar 7. Hij is eigl altijd intensief bereden. Dus ik denk niet dat het daar aan ligT??

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:37

Ik zou er toch zeker een fysio of een manueel therapeut naar laten kijken. Als ie echt vastzit in de lendenwervels, dan lost zich dat niet vanzelf op. Je rijdt het dan alleen maar meer vast.

cowboyinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:03

Longeren(bijgezet natuurlijk)
Je paard zal zich gemakkelijker ontspannen, gewoon afwisselen met rijden

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:02

cowboyinneke schreef:
Longeren(bijgezet natuurlijk)
Je paard zal zich gemakkelijker ontspannen, gewoon afwisselen met rijden

Ik ben persoonljik niet voor bijzetten, want veel mensen doen dit nog op verkeerde manier, dan zou ik voor dubbele longe gaan, dit regel je zelf en is zeer flexibel. Maar goed dat is mijn mening. Als een paard al vastzit, moet je hem ook nog niet eens gaan vastzetten, dat lijkt me niet zo verstandig.

Met dubbele longe richt je paard recht, komt op beide longes op gelijkmatige aanleuning waardoor paard kan ontspannen en in voorwaartse neerwaartse tendens kan gaan lopen. Ik zou dit wel in samenwerking doen met een therapeut.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:57

Idd, zeker niet gaan rotzooien met een bijzet als je paard vastzit in de wervels. Dat maakt het probleem groter.

Ik persoonlijk zou even helemaal niks doen totdat er een therapeut bijgeweest is.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 16:07

okeY .. bedankt !! Er komt aanstaande donderdag ook een prof bY .. die kan me denk ik ook wel verder helpen:P

gisella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 16:46

Hoi. Voor een fysiotherapeut bij jou in de buurt kun je kijken op www.nvfd.nl
Dit is de site van de vereniging van dierfysiotherapeuten.

Succes ermee!

esley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:27

Ik ben met mijn haf een jaar geleden naar de manueel geweest. En dat werkt echt heel erg goed, ik heb er echt een heel ander paard voor terug gekregen. En ze is maar een keer geweest!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:13

Waarom vergeet iedereen toch altijd dat zadel?????

90% van de paarden loopt met een niet passend zadel rond.!!

Laten checken die handel dus!

Verder voeg ik me bij Bets.