borst wond + bult op been met foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

borst wond + bult op been met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:42

Hallo allemaal,

ik had in verslag van de dag al geschreven dat de borst van mijn pony open lag en dat ik het had behandelt enzo. De 2e dag heb ik er even wat foto's van gemaakt ( hier was het al schoon gemaakt en behandelt) en nu ziet het er zo dus uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet waar het van zou kunnen komen, heb alles al onderzocht ( misschien laat ik er wel een DA bij komen )
Maar ik weet wel dat ik afgelopen week ( woensdag avond ) een stal genoot wegens omstandig heden weggestuurd heb. Z'n vader dreigde mij het leven zuur te maken en hij heeft gedreigd mijn paarden wat aan te doen en te vergiftigen enzo en mij een hooivork in mijn rug te steken. We hebben het gistere uitgepraat op msn maar voor we het hadden uitgepraat heb ik mijn pony dus zo aangetroffen in de wei. Wat denken jullie, zou dit van een mishandeling kunnen zijn en het daar mee te maken kunnen hebben? Ik ben beetje radeloos namelijk.

Verder heeft ze ( al iets langer en vorige week ontdekt ) een bult onder haar knie op haar linker voorbeen. het is hard en voelt aan als bot. [***] van bokt hier heeft ook gezien en wist ook niet wat het kon zijn ook hier heb ik foto's van

Afbeelding

Het is dus op haar linker voor been onder de knie ( voor ons rechts )
op deze foto zie je het alleen als je goed kijkt

Afbeelding

Hier is het iets duidelijker te zien.
Het voelt dus gewoon hard aan als een bot en ze heeft er volgens mij verder ook geen last van. Je kan er gewoon aanzitten en ze kreupelt niet ofzo.

Groetjes Cindy

kiana

Re: borst wond + bult op been met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 23:40

De bult op haar been is een schieffel. Dit is een botwoekering veroorzaakt door het aantikken van het pijpbeen. Zolang die op de zijkant zit is het niet erg. is aleen een schoonheidsfout.

Haar borst ligt niet open, maar is gewoon flink geschaafd.
Ziet eruit alsof ze tegen het draad heeft aangelopen.

Dit zou voor mij geen reden zijn om een DA te laten komen.
Succes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 06:30

daar ga ik in mee, die bult lijkt ook op een schieffel.

die plek kan ook zijn doordat ze hard onderuit is gegaan en over de grond is gegleden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 06:41

denk ook niet echt dat het mishandeling is. Was je paard een beetje van streek of niet?
In eerste instantie dacht ik ook gelijk aan stroomdraad wond.
En het is alleen flink geschaafd, dus is binnen een week of twee weer netjes dicht.
Moest je het nou niet geheel vertrouwen kan je bij je dierenarts een tube Mesitran halen. Tube is best duur, maar is uitzonderlijk.
Ik zweer bij het wpul. Had een paard met een onstoken wond totop het bot en met dat spul was het binnen twee weken netjes. Had van de dierenarts een antibiotica spuit gehad en ik die tube. Deed de wond drie keer op een dag uitwassen en dat spul erop en ik zeg je. Wond netjes. Deed het spul er drie keer op een dag op ( was behoorlijk kostelijk zaakje wel) en de wond was binnen een maand dicht. Bevorderd vlees ( geen wild, maar echt netjes roze vlees) en is ontsteking remmend...

Had bij een ander paard een flinke jaap over der buik ( in de manege gebeurd wanneer ze mn paard van de ene stal naar de ander hadden overgezet) en ook mesitran gebruikt. Was binnen een week weg...

Maar ik denk bij jou dat je het alleen even in de gaten moet houden en dat het vanzelf overgaat. Maar nou kunnen we van de foto natuurlijk niet geheel beoordelen hoe erg het is.

Maar het kan van heel erg veel dingen komen. Het is nou eenmaal een paard en die halen zich nou wel eens open. Waarschijnlijk een glijer gemaakt.
Staat ze alleen in de weide? Want kan ook gewoon een klap van een ander paard zijn geweest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:08

Nee ze staat met nog 3 andere paarden. Maar ik vond de wond er zelf niet erg uitzien als een klap van een paard. Stroom draad hebben we niet in die weide dus dara kan het ook niet aan liggen. We hebben gewoon een hek om het land heen.
En als een paard over de grond glijd kan ie dan zulke lelijke schaafwonden oplopen?

En een schieffel..aha ja dat zou wel eens kunnen...maar ik zat er over na te denken om keuringen met haar te gaan lopen...ik denk dat zo'n schieffel dat wel min puntjes veroorzaakt? Ik heb nog nooit eerder aan keuringen meegedaan dus weet ook niet allemaal precies hoe het in z'n werk gaat..

Maar iedereen bedankt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:35

ik zie nu pas dat ze een deken op heeft op de ene foto

kan het niet zijn dat de deken die plek veroorzaakt heeft?
dat ie scheef lag en zo met de gespen geschuurd heeft?
dat zou namelijk best kunnen, met rollen ofzo.
die schaafplek zit namelijk wel precies op de plek waar dat dus wel zou kunnen gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:43

Nee dat is niet het geval Knipoog die deken vond ik toevallig in een schuur en keek ff of ie haar paste voor van de zomer tegen de vliegen Knipoog
Ze heeft nog nooit een deken opgehad

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:43

je paard is duidelijk tegen de omheining geknald,dit komt echt niet van een deken.
die schieffel moet je elke dag koud afspuiten 10 min per x het liefst een paar x per dag.
soms gaan ze nog weg.
het bljft pas zitten als de schieffel zich sluit.
over de borst: de wond is niet erg die geneest wel maar je moet wel even in de gaten houden of dat ze niet onregelmatig gat lopen omdat zo de borst spier nogwel eens wil verekken [door de klap]
dit is trouwens echt geen mishandeling hoor alleen een ongelukje op de wei.
succes

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 05:51

ik geloof echt dat het gewoon een ongelukje met omheinig of de andere paarden is geweest.
Je zou verbaast zijn wat voor wonden er kunnen ontstaan bij een klap. Ze kunnen er op de raarste manier uitzien waardoor je niet zou denken dat het daarvan zou kunnen komen. Vooral als een van die paarden ijzers heeft...
Maar de meest logische verklaring is dat ze tegen het hek heeft staan schuren of de omheining.
En van een schuiver kunnen ze ook rare wonden overhouden...

ik zou me er echt geen zorgen om maken als ik jou was...

ziet het er al weer wat beter uit nu een paar dagen later?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:19

Ja het gaat er gelukkig al wat beter uitzien, er beginnen korstjes op te komen dus het geneest wel goed. Maar als ze een schuiver zou maken over de gron heen zouden de wonden dan niet horizontaal zijn in plaats van verticaal?
ok de omheining zou wel een optie kunnen zijn.