paard ziek, da net weg, rillen,wankelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

santos

paard ziek, da net weg, rillen,wankelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 22:49

Ik moest vandaag werken van 17tot 21 uur. Kom ik thuis ga nog wat rommelen, zegt mijn man opeens; oh ja je paard was niet lekker vanavond toen ik hem binnen zette, misschien moet je nog even kijken. Bleek hij om 18 uur vanavond te staan rillen in de paddock en wilde haast niet lopen. Hij een deken opgedaan en de bovendeur van zijn stal dicht.
Toen ik dus kwam stond hij een beetje duf te kijken, had wel zijn bix op, maar niet zijn hooi en had wat gemest.
temp. bleek 38.3 dus niet schrikbarend. Maar hij wilde zijn box niet uit en na enige dwang liep hij al wankelend naar buiten. Hij stond echt heel onvast op zijn benen.
Toch maar even de da gebelt, die kwam om 22.45 uur. Maar zij wist het ook niet. Kwam net als wij niet verder als misschien een koudje op de spieren. Heeft uiteindelijk een pijnstiller gegeven( met moeite, want hij houdt niet van inj.).Het advies was even een dagje laten rusten en maandag maar weer verder zien. Iemand dit wel eens meegemaakt.???

(ter verduidelijking; Hij heeft wo voor het last gewerkt en krijgt al de hele winter het zelfde voer. Buik was niets bijzonders te horen. het leek even op hoefbevangenheid, maar hoeven voelden koel. Hij heeft vanmiddag een opervlakkig schaafwondje opgelopen, maar dit was niet warm, niet pijnlijk of dik.)

kita

Re: paard ziek, da net weg, rillen,wankelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:53

is hij niet spierbevangen???
heeft de da geen bloed afgenomen om zn bloed na te kijken?

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:56

trouwens met spierbevangen moet je oppassen met eiwitten volgens mij geen biks en geen kuilvoer .
ook moet je ze op stal laten staan.
hopelijk valt het mee Knipoog

Maryo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 00:09

Klint al spierbevangenheid, ja. Word ook wel maandag ziekte genoemd.

Symptomen oa:
-Plotseling optredende stijfheid, vaak erger in de achterhand.
-Verhoging, zweten
-De urine kan rood van kleur zijn (tot koffie kleur toe)

Oorzaken oa:
-Veel zetmeel rijk krachtvoer op rustdagen
-Erfelijke aanleg

Stel dat het spierbevangenheid is, dan moet het paard heel veel drinken. In ernstige gevallen moet er een infuus in met zo'n 12L water om hem door te spoelen. Anders valt de nierfuntie binnen een paar uur uit.

belangrijkste:
-vocht aanvullen
-warmhouden
-overeind houden
-evt. laxeren (dierenarts)

Dit klinkt allemaal heel ernstig. Misschien heeft hij alleen kou op zijn spieren gekregen, (het was echt lekker weer vandaag) waardoor hij wat stijf geworden is.

Succes ermee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 01:16

kan ook best koliek zijn.
ken wel paarden die alleen staan te trillen als ze koliek hebben.

kou zou kunnen, mijn pony stond vanmorgen na een nacht buiten in de regen zonder dek ook onwijs te trillen, heb dus lekker regendek opgedaan en na een half uurtje was t trillen over.
oh ja, door dat erge trillen gaan ze inderdaad wat wankel lopen.

maar dat moet onder dek na een half uur echt wel wegtrekken...

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:16

Een pony van ons heeft het ook eens gehad. Niet fit, trillen, suffig en nauwelijks willen eten. Hapje voor hapje at ie z'n brokjes op, terwijl hij normaal niet weet hoe snel ie moet eten.
Aangezien ik bij hem niet kan temeperaturen, weet ik niet of ie toen koorts had, maar hij voelde wel normaal aan.

Het was in een periode dat we heel veel problemen met hem gehad hebben. Koliekaanvallen, lichte bevangenheid (hoeven voelden ook normaal) en andere symptonen die niet te plaatsen zijn.

Het zou idd best een lichte koliekaanval of lichte bevangenheid kunnen zijn geweest. Onze DA kon ook toen geen duidelijkheid geven wat het toen was. Met een pijnstiller was ie toen de volgende dag weer helemaal opgeknapt.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:29

Hoe gaat het nu met je paard? Is hij al weer wat beter en loopt hij normaal?

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 19:37

Ja, dat wilde ik ook vragen...hoe is het nu met je paard??

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 22:43

Hoi , bedankt voor jullie reacties. Hij liep vandaag iets beter. Advies van da was om hem 2 maal even aan de hand te laten stappen vandaag. Dat heb ik dus gedaan en ging best goed. Wel wat voorzichtig was ie, wat onzeker in de wendig en afdaling en erg rustig(is ie anders nooit)

Ik denk zelf ook aan een lichte vorm van spierevangenheid. Maar heb net zitten surfen en vind overal dat het tijdens het werk optreed. Dat was zeker niet het geval. Hij had woensdag voor het laatst gewerkt. Ook wat voer betreft heb ik mijn bedenkingen, hij krijgt de hele winter al 2 kilo bix per dag en dezelfde kuil. Het is een volboed en erg heet dus ik hou hem altijd een beetje schraal op het voer. Minder kan ik hem echt niet geven denkt ik.

Nu las ik ergens wel iets over dat oudere paarden het sneller koud hebben. Hij is al 20. Heeft de hele winter in zijn dikke 3 cm lange jas gestaan en die gaat de laatste tijd wel heel erg hard uit. Misschien toch koud gworden zaterdag. Het was tenslotte erg koud en nat.

Mocht iemand nog iets wten of willen zeggen, ik hoor het graag. Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:52

Hoi als ik het zo lees is het een vorm van maandagziekte, dat onstaat door veel voer en te weinig beweging.Maar kan ook een andere oorzaak hebben.Een homeopaat kan je paard weer beter maken. Een dierenarts kent bijna niet het geval maandag ziekte.Er is haast geboden want bij maandagziekte verlammen je spieren en dat lijd tot nou ja je weet wel.Als het hoofdsimptoom de spieren zijn, erg wankelen en moeten leunen om niet om te vallen dan is het duideli8jk maandagziekte.In Montfoort woont een homeopaat die al vele paarden heeft gered van de dood. Ik weet helaas zijn naam en adres niet. Als je hem belt dan stuurt hij wat op, alleen als het zeer ernstig is komt hij langs,maar opsturen scheelt erg veel in de kosten.Succes ermee.
santos schreef:
Ik moest vandaag werken van 17tot 21 uur. Kom ik thuis ga nog wat rommelen, zegt mijn man opeens; oh ja je paard was niet lekker vanavond toen ik hem binnen zette, misschien moet je nog even kijken. Bleek hij om 18 uur vanavond te staan rillen in de paddock en wilde haast niet lopen. Hij een deken opgedaan en de bovendeur van zijn stal dicht.
Toen ik dus kwam stond hij een beetje duf te kijken, had wel zijn bix op, maar niet zijn hooi en had wat gemest.
temp. bleek 38.3 dus niet schrikbarend. Maar hij wilde zijn box niet uit en na enige dwang liep hij al wankelend naar buiten. Hij stond echt heel onvast op zijn benen.
Toch maar even de da gebelt, die kwam om 22.45 uur. Maar zij wist het ook niet. Kwam net als wij niet verder als misschien een koudje op de spieren. Heeft uiteindelijk een pijnstiller gegeven( met moeite, want hij houdt niet van inj.).Het advies was even een dagje laten rusten en maandag maar weer verder zien. Iemand dit wel eens meegemaakt.???

(ter verduidelijking; Hij heeft wo voor het last gewerkt en krijgt al de hele winter het zelfde voer. Buik was niets bijzonders te horen. het leek even op hoefbevangenheid, maar hoeven voelden koel. Hij heeft vanmiddag een opervlakkig schaafwondje opgelopen, maar dit was niet warm, niet pijnlijk of dik.)

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:15

mijn andalusier doet op dit moment niet veel en staat op 2 x een kwart bix dus 2 x een heel is toch niet weinig.
sommige paarden kunnen door te snelle afkoeling ook een soort spierbevangen zijn!!!!
gelukkig gaat het al wat beter!
groetjes

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 22:52

Helaas ging het vanmorgen weer slechter. Hij leek ontzettend kreupel li- voor. Maar weer de da gebeld. Ze denkt toch meer aan hoefbevangenheid. Nu vond ze 3 hoeven wat warm aanvoelen en het meest kreupele been koud?

Hij tilde bijna zijn benen niet op. Ze heeft hem maar weer een pijnstiller gegeven en de opdracht'3x daags koud afspuiten en geen beweging.
Ze heeft voor 2 dgn pijnstillers achter gelaten en ik moet woensdag even bellen hoe het gaat.
(vanmiddag had ie al meer praats, door de pijnstiller) Ze weet niet of het nog goed zal komen. Verdrietig

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 06:48

Ik zou maar eens een doorverwijzing naar een goede kliniek vragen. Utrecht, Emmeloord, Lingehoeve. Wat er maar het dichtst in de buurt zit. Het klinkt alsof jouw DA niet helemaal weet wat ze doet...

Mij klinkt het als maandagziekte in de oren, reguliere DA's weten wel degelijk wat dat inhoudt, en je paard hoeft daar helemaal niet dood aan te gaan.

Ziet zijn urine er donker / rood uit? Is een teken van maandagziekte / tying up / spierbevangenheid is (allemaal termen voor hetzelfde). De myoglubine uit de spieren komt nl. er via de urine uit, en myoglobine is rood van kleur.
Laat verder CK enzymen in het bloed bepalen. Zijn die verhoogd, dan is dat een teken van spierafbraak (en dus bewezen maandagziekte).

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:42

santos schreef:
Hoi , bedankt voor jullie reacties. Hij liep vandaag iets beter. Advies van da was om hem 2 maal even aan de hand te laten stappen vandaag. Dat heb ik dus gedaan en ging best goed. Wel wat voorzichtig was ie, wat onzeker in de wendig en afdaling en erg rustig(is ie anders nooit)

Ik denk zelf ook aan een lichte vorm van spierevangenheid. Maar heb net zitten surfen en vind overal dat het tijdens het werk optreed. Dat was zeker niet het geval. Hij had woensdag voor het laatst gewerkt. Ook wat voer betreft heb ik mijn bedenkingen, hij krijgt de hele winter al 2 kilo bix per dag en dezelfde kuil. Het is een volboed en erg heet dus ik hou hem altijd een beetje schraal op het voer. Minder kan ik hem echt niet geven denkt ik.

Nu las ik ergens wel iets over dat oudere paarden het sneller koud hebben. Hij is al 20. Heeft de hele winter in zijn dikke 3 cm lange jas gestaan en die gaat de laatste tijd wel heel erg hard uit. Misschien toch koud gworden zaterdag. Het was tenslotte erg koud en nat.

Mocht iemand nog iets wten of willen zeggen, ik hoor het graag. Haha!

Je paard kan ook spierbevangen worden doro te veel eiwitten, dit heeft dus niks te maken met dat ie wel of niet aan het werk was. want een paard bij ons op stal heeft nu ook last van spierbevangenheid en heeft dit "opgelopen" door te veel eiwitrijk gras (ze grazen nu nog op jong gras en dit soort gras bevat heel veel eiwitten). De da heeft bloed afgenomen om de bloedemzynen (of hoe je t owk schrijft) en het bleek dat ze last had van spierbevangenheid. Nu mag ze alleen maar hooi en wortels krijgen en staat op stal (weet niet of ze er nou wel of niet mee mogen stappen Tong uitsteken)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:54

santos schreef:
Helaas ging het vanmorgen weer slechter. Hij leek ontzettend kreupel li- voor. Maar weer de da gebeld. Ze denkt toch meer aan hoefbevangenheid. Nu vond ze 3 hoeven wat warm aanvoelen en het meest kreupele been koud?

Hij tilde bijna zijn benen niet op. Ze heeft hem maar weer een pijnstiller gegeven en de opdracht'3x daags koud afspuiten en geen beweging.
Ze heeft voor 2 dgn pijnstillers achter gelaten en ik moet woensdag even bellen hoe het gaat.
(vanmiddag had ie al meer praats, door de pijnstiller) Ze weet niet of het nog goed zal komen. Verdrietig

Ik heb me al eerder gemeld in dit topic Knipoog
Het lijkt er toch echt heel veel op wat onze pony ook gehad heeft.
Heeft hij/zij dit al vaker gehad of is dit de eerste keer?

Onze pony was dagen goed, niks aan de hand, en ineens weer erg ziek. Ongeveer wat jij nu beschrijft. Na een paar dagen pijnstillers was ie er weer bovenop. Hij heeft dit een keer of 3 gehad, (de laatste keer was erg heftig, ging gepaard met koliek) toen zijn we doorgestuurd naar kliniek Klijndijk. Daar werd niks gevonden en werderom werd ie op zware pijnstillers gezet.
We hebben niet geweten wat het was, todat onze smid kwam en aangaf dat ie bevangen was geweest. Was duidelijk te zien door de verbreding van de witte lijn in z'n hoef. Gek genoeg alleen aan beide achterbenen, dat komt bijna nooit voor.

Misschien kun je je smid vragen om ernaar te kijken en te vragen wat hij ervan vind. Desnoods kijk je zelf of er verbreding van de witte lijn in de hoef te zien is. Het is maar een tip, misschien heb je er wat aan. Het had ons iig een heleboel DA kosten gescheeld.

Succes, ik blijf je topic even volgen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:33

Ben het zeer eens met Ibbel. De DA heeft nu wel een heel afwachtende houding. Of heeft ze deze onderzoeken al gedaan?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 22:08

Hoi weer bedankt voor de reacties. Hij was vandaag(3e dag) niks verbetert. Het lijkt wel of hij het voorbeentje wat nog steeds kouder aan voelt als de andere hoeven, helemaal niet meer wil optilllen. Het gekke is wel dat hij na een moeilijke draai in zijn box(waarbij hij dus het li voorbeen niet wil optillen), zijn rechter been naar voren strekt in de lucht om er vervolgens aan te krabben. Daarbij komt alle gewicht dus op het zere li voorbeen!!

Er komen veel antwoorden over eiwitten. Daar heb ik natuurlijk ook aangedacht, maar ik hem hem ong. 2 jaar en hij eet al die tijd hetzelfde. De hele winter al dezelfde (vrij droge) paardekuil. Hiervoor hadden we een iets nattere kuil , waarvan hij direct stalbenen kreeg.
Wel ben ik nu gestopt met bix voeren en ik heb vanmorgen een paar baaltjes hooi gehaald voor de zekerheid.

wel is het zo, dat hij weer enige weidegang heeft genoten. Dit was echter voor het laatst een week voor zijn ziekte en het was voor drie dagen, 1 uur per dag. Lijkt mij een te late reactie.??

Wat de urine kleur betreft, dat heb ik direct aan de da gevraagd, daar ik ook evenaan maandagziekte dacht. Zij zei, dat het rood kleuren van de urine, wat zo mooi in de boeken staat, bijna nooit voorkomt. Gelukkig is mijn ruin een enorme plasserd Haha! en zie ik zijn urine een paar keer per dag en het ziet er prima uit( van kleur dan)

DE afspraak was, dat ik morgen weer zou bellen over hoe het ging. En dat doe ik dan maar. Ik zal ook vragen waarom ze nog geen bloedtest heeft afgenomen. Dat is eigenlijk wel vreemd, lijkt me, zeker als je over iets twijfelt.!!

wordt vervolgt dus!!

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:35

Hoihoi,

Wat rot zeg, dat je paard niet lekker is en dat je niet weet wat het is. Ik vind je da ook erg afwachtend, ik snap niet dat deze nog geen bloedcontrole heeft gedaan. Spierbevangheid is makkelijk en snel aan te tonen en het is wel belangrijk om te weten of het dit is of niet. Een goede bahandeling is nodig, liefst zo snel mogelijk.
Mijn paard is erg gevoelig voor spierbevangheid, ze heeft het twee keer gehad. Ze staat nu op een speciaal dieet en het gaat gelukkig de goede kant op, maar ik zal altijd voorzichtig moeten blijven met voeding en beweging.

santos schreef:
Wat de urine kleur betreft, dat heb ik direct aan de da gevraagd, daar ik ook evenaan maandagziekte dacht. Zij zei, dat het rood kleuren van de urine, wat zo mooi in de boeken staat, bijna nooit voorkomt. Gelukkig is mijn ruin een enorme plasserd Haha! en zie ik zijn urine een paar keer per dag en het ziet er prima uit( van kleur dan)

Het rood kleuren van urine door spierbevangheid komt naar mijn weten wel vaak voor. Ik heb meerdere keren op bokt gelezen dat een spierbevangen paardje dit had en mijn eigen paard had dit ook, de eerste keer dat ze spierbevangen was. De tweede keer dat ze spierbevangen werd, was haar urine normaal. Een normale kleur wil niet zeggen dat hij niet spierbevangen is, dit is alleen met bloedonderzoek aan te tonen.

Heel veel succes, ik hoop dat je snel weet wat het is!!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:42

Ik zou als ik jou was je paard naar een kliniek brengen want ondertussen weet je nog steeds niet wat het paard heeft. Althans, de DA heeft hier niks over gezegd. Het is belangrijk te weten wat er aan de hand is omdat je dan ook weet wat je eraan moet doen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 21:08

Voor ik vanmorgen de da gebelt had, belde zij zelf al op. Ze had overlegd met anderen en die wisten het ook niet. Wel wilde ze bloed afnemen om eventueel hoefbevangenheid of maandagziekte uit te kunnen sluiten. Zoals het zich nu laat aanzien is het net of hij geen controle over zijn benen heeft.
Dat li voorbeen sleept over de grond om hem vervolgens wel goed neer te zetten en er op te leunen.
Maar als hij in zijnbox staat komt hij niet van zijn plek. Hij plaste vanmiddag over zijn eigen benen, hij kon niet in spreidstant komen. Als je een klein stukje gaat lopen volgen de benen vanzelf, behalve dat voorbeen wat sleept dan. Maar als hij een draai moet maken zie je toch dat er meer coordinatie problemen zijn. Zoals het nu lijkt is er iets mis in zijn hoofd. bloedinkje gehad of zo.

De da sprak nog wel even over trombose in dat been , omdat de hoef koud aanvoelt. Daarvoor heeft ze bloedverdunners gegeven, deze worden ook vaak gegeven bij hoefbevangenheid.

Morgen of overmorgen krijg ik de uitslag van het bloedonderzoek. Als er dus geen sprake is van hoefbevangheid, dan rest nog foto's maken.
Ik begin er een hard hoofd in te krijgen en zie dat het paard erge pijn heeft.

groetjes, een verdrietig iemand.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:53

santos schreef:
Er komen veel antwoorden over eiwitten. Daar heb ik natuurlijk ook aangedacht, maar ik hem hem ong. 2 jaar en hij eet al die tijd hetzelfde.

even in het algemeel: zoiets kan zich over vele jaren (ook meer dan 2) opbouwen en op een gegeven moment is daar de druppel die de emmer doet overlopen.

en nu weer speciaal op dit topic:
Heel vervelend dat het niet zo goed gaat zeg. Gelukkig gaat de DA het bloed onderzoeken, maar wacht niet te lang met het zoeken naar een goede kliniek! Niets tegen gewone dierenartsen, maar zij zijn in mijn ogen voor eerste hulp en ditjes en datjes. Zij zien vaak ook nog allerlei andere dieren en weten van veel dieren een beetje. Gespecialiseerde klinieken weten van weinig dieren veel. Bovendien is dit waarschijnlijk de eerste keer dat je DA met zo;n situatie wordt geconfronteerd en de kans op een snelle diagnose is in een kliniek die gespecialiseerd is in paarden veel groter. Ik zeg dus niet dat je DA zijn of haar best niet doet, maar je snapt hoop ik de redenatie wel. Voor je paard nog meer achteruit gaat en vervoeren misschien een probleem wordt: inpakken en wegwezen. Daarmee kies je geen partij tegen je huidige dierenarts, maar kies je partij voor je paard. Snap je? Ik hoop dat het snel duidelijk wordt wat er aan de hand is en het weer helemaal goed komt!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:41

paars schreef:
santos schreef:
Er komen veel antwoorden over eiwitten. Daar heb ik natuurlijk ook aangedacht, maar ik hem hem ong. 2 jaar en hij eet al die tijd hetzelfde.

even in het algemeel: zoiets kan zich over vele jaren (ook meer dan 2) opbouwen en op een gegeven moment is daar de druppel die de emmer doet overlopen.

en nu weer speciaal op dit topic:
Heel vervelend dat het niet zo goed gaat zeg. Gelukkig gaat de DA het bloed onderzoeken, maar wacht niet te lang met het zoeken naar een goede kliniek! Niets tegen gewone dierenartsen, maar zij zijn in mijn ogen voor eerste hulp en ditjes en datjes. Zij zien vaak ook nog allerlei andere dieren en weten van veel dieren een beetje. Gespecialiseerde klinieken weten van weinig dieren veel. Bovendien is dit waarschijnlijk de eerste keer dat je DA met zo;n situatie wordt geconfronteerd en de kans op een snelle diagnose is in een kliniek die gespecialiseerd is in paarden veel groter. Ik zeg dus niet dat je DA zijn of haar best niet doet, maar je snapt hoop ik de redenatie wel. Voor je paard nog meer achteruit gaat en vervoeren misschien een probleem wordt: inpakken en wegwezen. Daarmee kies je geen partij
tegen
je huidige dierenarts, maar kies je partij voor je paard. Snap je? Ik hoop dat het snel duidelijk wordt wat er aan de hand is en het weer helemaal goed komt!!

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Pak je paard in en laat hem ondersteboven keren. Heel erg veel sterkte en succes!

Mijn paard is trouwens ontzettend goed geholpen door Gert Jan den Heyer van de Vallei in Woudenberg, is een half uurtje vanaf Hilversum.

Maryo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 23:53

Nou wat vervelend zeg.

Ik hoop dat er iets bruikbaars uit de bloedtest komt.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:15

[/quote]
Heel vervelend dat het niet zo goed gaat zeg. Gelukkig gaat de DA het bloed onderzoeken, maar wacht niet te lang met het zoeken naar een goede kliniek! Niets tegen gewone dierenartsen, maar zij zijn in mijn ogen voor eerste hulp en ditjes en datjes. Zij zien vaak ook nog allerlei andere dieren en weten van veel dieren een beetje. Gespecialiseerde klinieken weten van weinig dieren veel. Bovendien is dit waarschijnlijk de eerste keer dat je DA met zo;n situatie wordt geconfronteerd en de kans op een snelle diagnose is in een kliniek die gespecialiseerd is in paarden veel groter. Ik zeg dus niet dat je DA zijn of haar best niet doet, maar je snapt hoop ik de redenatie wel. Voor je paard nog meer achteruit gaat en vervoeren misschien een probleem wordt: inpakken en wegwezen. Daarmee kies je geen partij tegen je huidige dierenarts, maar kies je partij voor je paard. Snap je? Ik hoop dat het snel duidelijk wordt wat er aan de hand is en het weer helemaal goed komt!![/quote]

Een spierbevangen paard mag je NOOIT op transport zetten, dat is vragen om problemen. Je moet dus eerst je dierenarts uit laten zoeken of hij verhoogde spierenzymen heeft, en als dat niet zo is DAN kun je hem vervoeren.
Ik heb enkele paarden gezien die niet (nooit) meer overeind konden omdat ze spierbevangen op de trailer gezet waren!

Reguliere dierenartsen weten best wel hoe een spierbevangen paard eruit ziet, het komt regelmatig voor. Wel is het af en toe moeilijk te onderscheiden van bijv. koliek.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 22:19

lief dat jullie blijven reageren. Vandaag is zijn li knie heel erg dik geworden. Ik denk vocht wat omhoog kruipt. Het is nu nog moeilijker om te lopen voor hem.Zijn andere benen zijn ook goed dik, maar niet met de knie mee. Echt flinke stalbenen.
Ik heb hem vandaag ook niet zien plassen,, dat baard me zorgen. Hij plast altijd veel, vooral als je bij hem komt. Gisteren plaste hij nog over zijn eigen benen, daar hij niet meer in de spreidstand kan staan, vreselijk om te zien.
Morgen ochtend om 9 uur kan ik bellen voor het bloeduitslag, als daar niets uitkomt wil ik hem naar Utrecht brengen, als hij nog te laden is.
Maar daar zal ik advies over vragen aan de d.a.

duim voor me dat er wat bekent word uit het bloed. Haha!