Wie heeft ervaring met Horsedinner ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bailey6

Wie heeft ervaring met Horsedinner ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 12:39

Ik heb een fries en die heeft sinds een paar jaar een stofallergie. Nu sta ik op een stal waar ze alleen hooi voeren dus moet ik zelf kleine pakjes kuilgras inkopen. Nu is het heel moeilijk om hier een goede kwaliteit in te vinden, ik heb nu op het oog heel mooi kuil, er zou weinig eiwit in moeten zitten maar hij reageert hier heel erg op met waterige winden. Heb weer andere baaltjes gehaald maar die zijn zo gortdroog dat het weer irriteerd op zijn longen. Nu kwam ik deze week Horsedinner tegen op het internet en ben wel heel erg geinteresseerd. Het enige wat ik mij afvraag omdat zij aangeven dat het zeer geschikt is voor sportpaarden, jonge paarden en zware paarden of dit niet te energierijk voor een fries is. Ze geven wel aan dat het zeer eiwitarm is. In een andere topic zag ik dat iemand het voert en zou heel graag willen weten wat de ervaringen met dit paardengras is en of het dus voor alle soorten paarden waaronder een fries die recreatief tot licht dressuurmatig wordt gereden geschikt is. Ben heel benieuwd naar de ervaringen. Knipoog

Bailey6

Re: Wie heeft ervaring met Horsedinner ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 22:02

Niemand ??? Huilen

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:24

Hoi!

Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt...is geloof ik te koop bij aveve. Wij hebben dit (tot 2 wkn terug, toen was het op Lachen ) ook gevoerd aan de paarden. Het lijkt een beetje op wat harder, gedroogd gras, allemaal kleine stukjes. Ik weet niet of dit als vervanger kan dienen van hooi / kuilgras, maar het lijkt me wel. Wij gaven de paarden ong. een halve / een emmer per dag, ze zijn er dus niet zo lang mee bezig als met hooi of kuil. Ik denk dat je dit je fries prima kan geven, onze paarden werden er niet minder heet of heter van, ik geloof dat het vooral bekend staat als middel voor paarden die geen hooi verdragen.
Succes ermee!
PS: Is het anders niet mogelijk om een baal hooi in een ton water te leggen en dat de volgende dag te geven?

Bailey6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 11:12

Nou het probleem is dat hij op vlas staat en dat geweekte hooi niet te eten vindt en het dan dwars door zijn stal gaat gooien met gevolg een zeiknatte stal na 2 dagen. Het stinkt ook zo vreselijk en er zit ook geen voedingswaarde mee in. Bedankt voor je reactie !

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:16

Dan zou ik inderdaad Horsedinner eens proberen...en gelukkig begint het gras nu weer te groeien zodat ie (als je wei hebt tenminste) weer naar buiten kan!

Groetjes Lotte

Bailey6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 16:21

Absoluut over twee weken gaan ze weer heerlijk naar buiten ! Pling

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:21

Bailey6 schreef:
Nou het probleem is dat hij op vlas staat en dat geweekte hooi niet te eten vindt en het dan dwars door zijn stal gaat gooien met gevolg een zeiknatte stal na 2 dagen. Het stinkt ook zo vreselijk en er zit ook geen voedingswaarde mee in. Bedankt voor je reactie !

De combi van vlas en geweekt hooi snap ik niet?

Ik maak het hooi ook nat voor mijn paard, ik vind het hooi niet stinken, het water stinkt wel. Wat betreft de voedingswaarde, ach er zal best wat verloren gaan, maar in dit geval komt dat mooi uit want mijn paard mag niet te dik worden. En dat werd hij van kuil namelijk wel.
Ik leg het hooi soms een paar uur in het water, of soms ook wel een nacht. Zelf heb ik het idee dat een paar uur voldoende is, er is geen stofje meer te bekennen.

Ik heb verder geen ervaring met horsedinner. Ik heb weleens in een noodsituatie (strenge vorst), een pakje goldengreen gekocht. Erg goed spul, maar wel prijzig.
Wat ik toen nog weleens deed in de winter, ik bestelde een pallet kleine kuilbaaltjes. Gewoon van de boer, scheelt een hoop in de prijs (ik dacht toen iets van 6 a 7 euro per baal, een baal deed ik ruim een week mee). Het enige nadeel kan zijn, dat de kwaliteit niet gegarandeerd goed is. Uiteraard een baal met schimmel, kon ik terug brengen.
Ik vond tot nog toe de beste oplossing tijdens vorst.

Maar fijn iig geval dat je fries straks weer naar buiten kan, gezond voor het paard en scheelt jouw weer geld en tijd.

Succes!

Bailey6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 21:56

Morris schreef:
Bailey6 schreef:

De combi van vlas en geweekt hooi snap ik niet?

Ik heb verder geen ervaring met horsedinner. Ik heb weleens in een noodsituatie (strenge vorst), een pakje goldengreen gekocht. Erg goed spul, maar wel prijzig.
WaIk maak het hooi ook nat voor mijn paard, ik vind het hooi niet stinken, het water stinkt wel. Wat betreft de voedingswaarde, ach er zal best wat verloren gaan, maar in dit geval komt dat mooi uit want mijn paard mag niet te dik worden. En dat werd hij van kuil namelijk wel.
Ik leg het hooi soms een paar uur in het water, of soms ook wel een nacht. Zelf heb ik het idee dat een paar uur voldoende is, er is geen stofje meer te bekennen.

t ik toen nog weleens deed in de winter, ik bestelde een pallet kleine kuilbaaltjes. Gewoon van de boer, scheelt een hoop in de prijs (ik dacht toen iets van 6 a 7 euro per baal, een baal deed ik ruim een week mee). Het enige nadeel kan zijn, dat de kwaliteit niet gegarandeerd goed is. Uiteraard een baal met schimmel, kon ik terug brengen.
Ik vond tot nog toe de beste oplossing tijdens vorst.

Maar fijn iig geval dat je fries straks weer naar buiten kan, gezond voor het paard en scheelt jouw weer geld en tijd.

Succes!

Nou de combi vlas/geweekt hooi is dat ik zelf niet voer en ze het onuitgelekt in de stal gooien met gevolg dat het vlas zeiknat wordt. Hij vindt het overigens ook echt niet lekker.

Ik heb nog even contact gezocht met de firma die Horsedinner verkoopt en zij geeft aan dat het geen kleine stukjes zijn maar gewoon als hooi gesneden met een mooie grove stengel. Het enige waar zij mij geen antwoord op kon geven was of het niet te energierijk voor een fries is.

Ik zit dusook wel met het punt dat hij snel aankomt en moet daar ook heel voorzichtig mee omgaan wat je bij hooi niet snel hebt. Het is echt rot maar ik doe alles voor hem zodat hij lekker in zijn vel zit en ook gezond blijft. Knipoog

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:12

Aha, dan snap ik het. Maar vreemd dat ze het onuitgelekt in de stal ´gooien´. Maar als je paard het niet lekker vindt, houdt het op met het voeren van nat hooi.

Weet je wat die pakjes Horsedinner kosten? Ben ik wel benieuwd naar. En je zou het nog kunnen vergelijken met GoldenGreen.

Bailey6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 21:06

Ik heb ze vandaag gehaald en ze kosten bij deze firma 7 euro maar bij een firma in veghel weer 10,50. Ik ga de fabrikant bellen of zij nog meer adressen hebben die het verkopen want ben vandaag helemaal naar Ossendrecht gereden (bij bergen op zoom ). Nu kwam het goed uit omdat wij zelf naar Roosendaal moesten maar als ik dat alleen maar rijdt om dat Horsedinner te halen wordt het ook kostbaar want het is toch 112 km bij ons vandaan. Het ziet er heel apart uit. Fijne grassoorten met hele grove grassoorten (italiaans raai gras heb ik me laten vertellen) Het krachtvoer moet je reduceren omdat het tot 90% van de voedingswaarde van vers gras heeft en dus zit vol met vitaminen en mineralen. Ik ben benieuwd hoe hij erop gaat reageren want het is net zo vochtig als mijn huidige voordrooggras en daar krijgt hij hele natte winden van. Kijk anders even op de site van hun dat is : www.oudeambacht.nl en als je op google zoekt naar Jopack vind je de site van de fabrikant. Knipoog

Lies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:45

Hoeveel pakjes verwacht je dat je paard zal eten, per dag/week?

Ik ben benieuwd of hij/zij het lekker vindt.

Pepcel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:52

Hoi,
Je hebt het spul al gekocht dus is mijn reactie misschien overbodig. Maar ik heb ook altijd horsedinner gebruikt omdat mijn pony geen hooi kan verdragen vanwege stof. Nouja in het verleden had de winkel waar ik het kocht iets anders, kan even niet op de naam komen maar het zijn dezelfde formaat pakjes maar iets ander gras. De winkel ging op iets anders over en ik dus ook en ik vond het niet verkeerd. Ik heb een pony van 1.47 en komt gemakkelijk aan, richting koudbloedig dus voor een fries is het denk ik perfect. Nu gebruik ik gewoon van de grote baal kuil van de boer waar mijn pony staat. Hij heeft gelukkig ook wat pakken met langer ietsje droger kuil waardoor ze niet zo snel aan de diarree staan. Ik moet wel zeggen, dat mijn pony de kuil van de boer smakelijker vindt dan Horsedinner....en ik ook voor mijn portemonnee want ze zijn niet goedkoop. Ik deed trouwens met 1 pak 1 week en gebruikte in de winter iets meer dan in de zomer omdat de wei dan voller is.
Succes ermee!

Pepcel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:55

Oja, nog even dit. Toevallig weet ik waar je het in Ossendrecht gehaald hebt. Vlakbij mijn nieuwe woning namelijk. Ik haalde het altijd in Made bij Oosterhout/Breda, daar woonde ik nl. eerst. Ik weet niet waar je woont, maar misschien is het dichterbij. Het is bij Hermus mengvoeders een grote loods met winkel aan de snelweg. Je moet dan vlakbij de grote tol (herkenningspunt aan de snelweg) eraf en dan industrieterreintje Brieltjenspolder. De loods/winkel zit helemaal achterin en ze zijn tot een uur of 19.00 open en verkopen heel veel op paardenvoer/stal/tuingebied.

Bailey6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 16:04

Dank je wel voor de tip want Ossendrecht is echt 1malig want is veels te ver ! Ik heb Horsedinner gebeld en die hebben me nog een paar adressen gegeven en 1 dealer gaat zelfs onder de 7 euro als ik het haal en dat is een half uurtje bij mij vandaan en daar in de buurt kom ik wekelijks dus dat is helemaal mooi. Het is wel grappig dat je aangeeft dat je pony het gewone kuil lekkerder vindt want mijn paard namelijk ook. Ik meng het de eerste dagen even met mijn opengemaakte pak kuil wat ik voerde maar dat vreet hij er als eerste uit. Hahaha en het is zelfs voor de slechtste eters onweerstaanbaar, dat punt lijkt me niet ! Vingers aflikken