Mijn paard is een merrie die extreem hengstig is (maar géén pismerrie!). Op een cyclus van 21 dagen is zij normaal gesproken 8 dagen hengstig. Lief hengstig, dus heel aanhankelijk, ze zal nooit bijten, trappen of iets dergelijks tijdens de hengstigheid, maar ze is wel volledig van de wereld. Op die momenten is ze echt niet meer te corrigeren, al verkoop je haar een mep met een zweep. Ze gaat tegen je aanhangen en blijft dan doorduwen, dat ze bij aanraking de gang onderpist is nog niet het ergste.
Vorig jaar heb ik haar laten scannen en op de ene eierstok is een tumortje aangetroffen dat goed de oorzaak kan zijn van de mate van haar hengstigheid. Sinds vorige zomer is ze aan de prikpil. Ze krijgt dan een injectie met hormonen die ervoor moet zorgen dat ze niet of nauwelijks hengstig wordt. Bij veel merries werkt zo’n injectie 10-12 weken, bij Hester maar 6 en dan nog niet eens volledig. In de winter lag het even helemaal stil en werd ze zowaar 8 weken niet hengstig :shock: Maar nu breekt de hengstigheid weer door de prik heen.
Het is dus wel stukken minder, maar niet weg. Een tijdje terug gaf de DA al aan dat in haar geval misschien sterilisatie een optie zou zijn, omdat ze reageert op de prikpil verdwijnt na sterilisatie het gedrag door de hengstigheid. Het gaat dan om een kijkoperatie die staand wordt uitgevoerd en waarbij het paard dus niet onder algehele narcose gaat. Ze wordt heel suf gemaakt en verder plaatselijk verdoofd. Het operatierisico is natuurlijk aanwezig, maar niet groter dan bij elke andere staande operatie. Als ik kies voor deze operatie zal ze niet meer hengstig worden, maar ook geen veulen meer kunnen krijgen. Als ik het niet doe, dan zal ik zolang ze als rijpaard wordt gebruikt haar die prikpil moeten blijven geven of accepteren dat ze 1 op de 3 weken van de planeet is en door haar ‘pletgedrag’ toch een gevaar in de omgang.
Stel dat ze nog 10 jaar leeft dan is dat nog 86x een injectie met hormonen. Dat kan niet gezond voor haar zijn, stel dat ik over een aantal jaren nog een veulen zou willen, dan is het maar de vraag of dat nog lukt. Ik kan me twee paarden financieel niet veroorloven, ik wil geen veulen voor verkoop en zij gaat niet meer bij mij weg, dus eigenlijk is fokken van de baan. Daarbij, de kosten van de prikpil lopen ook aardig op, elke 6 weken ong. 60 euro, dat is bijna 500 euro per jaar.
Ik heb gisteren dus met de verzekering gebeld om te vragen of de operatie vergoed wordt als het op medische indicatie (verwijzing door de DA) gebeurd en dat is inderdaad zo. Ook eventuele complicaties worden vergoed en mocht het helemaal fout gaan (wat ik natuurlijk niet hoop) dan keert de verzekering ook uit.
Mijn paard is nu 16, als ze 17 wordt moet ze vanwege de leeftijd uit de verzekering. Laat ik haar daarna opereren moet ik alles zelf betalen en mocht ze daardoor overlijden sta ik met lege handen. Ik moet nu op korte termijn een beslissing gaan nemen. Natuurlijk ga ik eerst nog uitgebreid met de DA en de kliniek praten, maar toch…
Eigenlijk valt er niet veel te kiezen. Ik geloof niet dat het voor een merrie een feest is om elke paar weken zo hengstig te zijn, het kost best energie, elke 6 weken een prik van de DA te krijgen met een hoop rommel erin en als ze dan door de hengstigheid slecht reageert (niet meer aan de kant wil etc.) ook nog eens een mep of een schreeuw op de koop toe te krijgen.
Als ze niet hengstig is, is het zo’n topknol, we gaan samen heerlijk met het rijden, in de omgang reageert ze op de minste stemaanwijzing echt gewoon een heerlijk paard.Wat zouden jullie doen?
(Sorry dat het zo lang is geworden, maar ik wilde het hele verhaal duidelijk uitleggen...)
Ze heeft in het verleden twee veulens gehad, dus dat zou het probleem niet zijn.