Moeilijke beslissing... sterilisatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monday

Moeilijke beslissing... sterilisatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 21:16

Ik zit met een dilemma, of eigen niet echt een dilemma, maar een moeilijke keuze.
Mijn paard is een merrie die extreem hengstig is (maar géén pismerrie!). Op een cyclus van 21 dagen is zij normaal gesproken 8 dagen hengstig. Lief hengstig, dus heel aanhankelijk, ze zal nooit bijten, trappen of iets dergelijks tijdens de hengstigheid, maar ze is wel volledig van de wereld. Op die momenten is ze echt niet meer te corrigeren, al verkoop je haar een mep met een zweep. Ze gaat tegen je aanhangen en blijft dan doorduwen, dat ze bij aanraking de gang onderpist is nog niet het ergste.
Vorig jaar heb ik haar laten scannen en op de ene eierstok is een tumortje aangetroffen dat goed de oorzaak kan zijn van de mate van haar hengstigheid. Sinds vorige zomer is ze aan de prikpil. Ze krijgt dan een injectie met hormonen die ervoor moet zorgen dat ze niet of nauwelijks hengstig wordt. Bij veel merries werkt zo’n injectie 10-12 weken, bij Hester maar 6 en dan nog niet eens volledig. In de winter lag het even helemaal stil en werd ze zowaar 8 weken niet hengstig :shock: Maar nu breekt de hengstigheid weer door de prik heen. Scheve mond Het is dus wel stukken minder, maar niet weg. Een tijdje terug gaf de DA al aan dat in haar geval misschien sterilisatie een optie zou zijn, omdat ze reageert op de prikpil verdwijnt na sterilisatie het gedrag door de hengstigheid.

Het gaat dan om een kijkoperatie die staand wordt uitgevoerd en waarbij het paard dus niet onder algehele narcose gaat. Ze wordt heel suf gemaakt en verder plaatselijk verdoofd. Het operatierisico is natuurlijk aanwezig, maar niet groter dan bij elke andere staande operatie. Als ik kies voor deze operatie zal ze niet meer hengstig worden, maar ook geen veulen meer kunnen krijgen. Als ik het niet doe, dan zal ik zolang ze als rijpaard wordt gebruikt haar die prikpil moeten blijven geven of accepteren dat ze 1 op de 3 weken van de planeet is en door haar ‘pletgedrag’ toch een gevaar in de omgang.

Stel dat ze nog 10 jaar leeft dan is dat nog 86x een injectie met hormonen. Dat kan niet gezond voor haar zijn, stel dat ik over een aantal jaren nog een veulen zou willen, dan is het maar de vraag of dat nog lukt. Ik kan me twee paarden financieel niet veroorloven, ik wil geen veulen voor verkoop en zij gaat niet meer bij mij weg, dus eigenlijk is fokken van de baan. Daarbij, de kosten van de prikpil lopen ook aardig op, elke 6 weken ong. 60 euro, dat is bijna 500 euro per jaar.

Ik heb gisteren dus met de verzekering gebeld om te vragen of de operatie vergoed wordt als het op medische indicatie (verwijzing door de DA) gebeurd en dat is inderdaad zo. Ook eventuele complicaties worden vergoed en mocht het helemaal fout gaan (wat ik natuurlijk niet hoop) dan keert de verzekering ook uit.
Mijn paard is nu 16, als ze 17 wordt moet ze vanwege de leeftijd uit de verzekering. Laat ik haar daarna opereren moet ik alles zelf betalen en mocht ze daardoor overlijden sta ik met lege handen. Ik moet nu op korte termijn een beslissing gaan nemen. Natuurlijk ga ik eerst nog uitgebreid met de DA en de kliniek praten, maar toch…
Eigenlijk valt er niet veel te kiezen. Ik geloof niet dat het voor een merrie een feest is om elke paar weken zo hengstig te zijn, het kost best energie, elke 6 weken een prik van de DA te krijgen met een hoop rommel erin en als ze dan door de hengstigheid slecht reageert (niet meer aan de kant wil etc.) ook nog eens een mep of een schreeuw op de koop toe te krijgen. Ach gut Als ze niet hengstig is, is het zo’n topknol, we gaan samen heerlijk met het rijden, in de omgang reageert ze op de minste stemaanwijzing echt gewoon een heerlijk paard.

Wat zouden jullie doen?

(Sorry dat het zo lang is geworden, maar ik wilde het hele verhaal duidelijk uitleggen...)

EnelyaT

Re: Moeilijke beslissing... sterilisatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:30

ik zou het wel weten
als je niet met haar wil fokken
en ze is zooo lastig met hengstig zijn
als mijn pony hengstig is is ze ook zo lastig
en die is het ook vrij vaak en daar wordt ik altijd helemaal gek van
dus als ik jou zou zijn zou ik het wel weten..
maar dat klinkt heel luchtig.. natuurlijk is die operatie een risico, maar nog zo lang de prikpil kan ook nooít goed voor haar zijn..
als ik jou was zou ik haar laten steriliseren want dat is voor het paard ook fijner.
volgens mij voelt een niet-hengstige merrie zich ook beter als een hengstige merrie..
denk maar aan je eigen periodes Knipoog

veel succes!!! en laat weten wat je beslist hebt Ach gut

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:52

ik zou het doen, sterilisatie.
Je hebt er zoals je al schrijft alleen maar voordelen van.

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 23:36

Heb je al eens Regumate Pig geprobeerd (via dierenarts verkrijgbaar). Dagelijks een dosering over het voer en paard wordt niet meer hengstig zolang ze haar dagelijkse dosering krijgt. Als je wedstrijden rijdt moet je wel dispensatie vragen (ivm dopingcontrole) bij de KNHS maar deze krijg je gewoon. Mijn merrie staat er nu al 1,5 jaar op en doet het hierop fantastisch. Heb ook overwogen om haar of aan de prikpil te doen of te steriliseren, maar het alternatief van Regumate Pig vind ik nog steeds het beste. Kost wel ongeveer 80 euro per fles, ik doe bijna 2,5 maand met een fles. Moet wel dagelijks over het voer gegeven worden.
Je kan eventueel ook in de winter stoppen en in het voorjaar weer beginnen.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 06:14

@ Grethal: ik heb het wel overwogen, maar ik zie dat niet zo zitten, vooral omdat het over het voer gegeven moet worden. Ik voer niet zelf en aangezien het om hormonen gaat vind ik het niet netjes om een ander daarmee op te zadelen. Mijn paard krijgt nu al een tamelijk hoge dosis hormonen in de prik. Eerst werkte dat heel goed, nu een stuk minder. In de winter stoppen is geen optie want ze wordt in de winter ook gewoon hengstig. Ik zal het haar dus de rest van de tijd dag in dag uit moeten geven. Kan dat nog gezond zijn?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 11:35

dat is best een moeilijke, maar las ik nou goed dat je merrie 16 jaar is.
dan zou ik voor die sterilisatie gaan. de kans op een veulen in een paar jaar (tenzij ze al eens een veulen heeft gehad) is heel erg klein. en het risico word alleen maar groter.
daarbij die tumor maakt het drachtig worden waarschijnlijk niet makkelijker.

het idee van grethal is op zich ook niet verkeerd, ga je elke dag naar je paard? dan zou je nog kunnen overwegen haar dan zelf dat poeder te geven. een heleboel mensen geven hun paard nog wat voer na het rijden. en daarin zou je dat poeder kunnen doen dan. maar dan moet je wel elke dag, en de kosten daarvan kunnen natuurlijk dan weer veel hoger uitvallen dan nu steriliseren. en of je paard dan wel van de hengstigheid af is, is ook weer een vraagteken.
ik heb geen idee hoe goed dat spul werkt. (grethal kun je wat meer vertellen daarover ben wel nieuwschierig)

maar nog een andere vraag, is het risico van zo'n ingreep voor een ouder paard niet hoger. dat is tenminste wat ik altijd begrepen heb, de ouder het paard des te meer risico.

hmm moeilijk hoor, ik zou niet weten wat ik zou doen als mijn paardje dit probleem zou hebben.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:41

steriliseren meteen.
je geeft aan dat bij jouw merrie een tumortje is gevonden.
als het hier echt om een tumor gaat en niet over een kieste moet je niet meer na denken.
weg laten halen.
een tumor op de eierstokken blijft door groeien,dit gaat langzaam maar het gaat wel door.
hier krijgen ze op den duur ook veel pijn van en het kan ook overslaan naar het kopje. als dat eenmaal is gebeurt is er geen weg meer terug.
ik weet het,het is een vrij duure ingreep maar in dit geval op termijn de enigste juiste.
ik heb hier zelf ook ervaring mee dus als je met vragen zit mag je me altijd pm en.
succes.

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:26

rina schreef:
ik heb geen idee hoe goed dat spul werkt. (grethal kun je wat meer vertellen daarover ben wel nieuwschierig)

Regumate werkt heel erg goed. Mijn merrie is zeer moeilijk voordat ze hengstig wordt (één week echt niet berijdbaar!) en we hadden van alles al geprobeerd. Regumate is inderdaad een hormoon dat er voor zorgt dat het knopje om henstig te worden niet werkt. Het paard is dus in principe schijndrachtig (zonder nadelige gevolgen). Voor mij was het ook of steriliseren, of een hormoon chip inbrengen of Regumate. Steriliseren is best een grote ingreep voor de merrie ongeacht hoe het gedaan wordt en zeker bij een oude merrie zou ik dit niet 1-2-3 overwegen (mijn idee tenminste). Zelf heeft mijn oude merrie (nu 21 jaar) en vroeger ook zeer heftig met henstigheid de laatste 3 jaar amper henstigheidskuren vertoont, maar elk paard is natuurlijk anders.

Ik ben zelf homeophaat en dus zijn hormoonmiddelen voor mij eigenlijk uit den boze. Maar alle homeo-middelen hielpen bij mijn merrie (nu 7 jaar) niet en het werd alleen maar erger (ogisch want je houdt hier als ruiter al rekening mee en uiteraard reageert het paard er dan nog eens extra op). Ik heb haar dus ook bewust deze winter op het middel Regumate gehouden ook al zou ze misschien niet hengstig worden. Omdat de rare kuren dus niet meer meespelen, is het én voor de merrie én voor de ruiter veel ontspannender/positiever. Ik ga er vanuit dat ik haar zeker tot oktober op de Regumate laat staan en dan kijken of ik haar misschien een winter het middel niet zal geven; dit om te kijken hoe ze hier op reageert. Vertrouw ik het niet dan krijgt ze het middel ook gewoon weer deze winter en bouw ik het middel het jaar daarop af. En, wat fijn aan het middel is. Laat je de merrie één keer hengstig worden en het gedrag is niet veranderd, dan geef je het middel opnieuw en het werkt heel snel.

Het middel wordt veel gebruikt in de varkenssector. Op deze manieren kunnen ze precies de berigheid van een koppel varkens regelen. Als je stopt met het middel kunnen de varkens binnen 4-7 dagen gedekt worden. Op deze manier kunnen ze de drachtigheid van de varkens aardig goed plannen.

Als je nog meer wilt weten, hoor ik het wel. Ben pas vanaf maandag weer op bokt.

En wat betreft het probleem van Monday met haar merrie: je had het over een tumor. In hoeverre speelt dit mee voor een sterilisatie? Kan het kwaad als de tumor blijft zitten, ook dat is natuurlijk een hele belangrijke overweging om wel of niet te steriliseren.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:38

Eigenlijk wordt je merrie niet gesteriliseerd maar gecastreerd, bij castratie halen ze nl de organen die de hormonen produceren weg (net als bij de hengst) en bij sterilisatie wordt alleen wat doorgesneden of onderbonden om te zorgen dat het sperma (bij mannen) of de eicel dood loopt.
Ik zie geen reden om niet te opereren, de ingreep is relatief simpel, de grootste kans op problemen bij het opereren van paarden is als ze op tafel liggen en beademd worden en bij het neerleggen en weer opstaan. En die 3 dingen gebeuren bij die van jou dus niet. Bovendien, een eerste veulen fokken bij een merrie van >15 jaar is zo wie zo niet verstandig (in neem even aan dat ze nooit voor de fok is ingezet).
Regumate is een fantastisch middel maar werkt niet tegen de tumor, alleen tegen de afgifte van hormonen.
Maar wat ik een vreemd vindt bij jouw merrie is dat ze wel klokslag regelmatig is in haar cyclus. De meeste eierstokgezwellen bij het paard die hormonen afgeven verstoren de cyclus zodanig dat ze constant hengstig zijn (nymfomaan). Het is mogelijk bloed af te nemen en te onderzoeken op de verschillende geslachtshormonen, dan weet je beter of je gezwel echt de hengstigheids perikelen veroorzaakt. Bij twijfel gewoon die eierstokken eruit laten jassen, ze heeft er zo ook alleen maar last van.
Succes en meld even hoe het afloopt.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 17:37

@ Knavia: ja ik kwam er ook gister achter dat het castratie is... maar zelfs de DA zegt sterilistatie Lachen Ze heeft in het verleden twee veulens gehad, dus dat zou het probleem niet zijn.

Vorig zomer bij de scan had het tumortje een doorsnede van iets meer dan 2 cm. Volgens de DA was het niet iets om me zorgen over te maken. Maar goed... de prikpil werkte eerst goed... tot zelfs 8 weken niet hengstig. Vandaag was ze voor de 9e dag achter elkaar hengstig... terwijl ze de prik echt keurig op tijd krijgt.
Gister zag ik het echt niet meer zitten, dus ik heb de knoop doorgehakt. Ik ga volgende week de DA nog een keer bellen en de klinkiek in Utrecht en Emmeloord... die zitten redelijk dicht bij mij in de buurt. Zij is mijn alles, ze gaat niet meer weg dus als de verzekering het inderdaad vergoed zoals ze zeggen, dan moet het maar gebeuren.

*zucht heel diep*

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:54

heel verstandig.
het is eventjes vervelend allemaal,maar dan weet je daarna wel dat je het gehad hebt.
als je later toch problemen krijgt met de tumor[weet ik alles van] trek je de haren uit je hoofd dat je het niet gedaan had.
succes hoor

mirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:57

mijn paard die heeft zo ook af en toe dat ze te hengstig is maar zij wordt dan helemaal gek en mij DA die heeft toen bij ouwe boeren gaan vragen en die zeiden een knikker goed desinfecteren en dan erin laten brengen dan denk het lichaam dat er een veulen in zit en krijg je geen hengstigheid meer en als je dan besluit later om haar te laten dekken dan kan dat gewoon nog is dan een kwetie van de knikker der uit halen en dan wordt ze weer hengstig. Of het werkt dat weet ik niet want ik heb het niet uitgeprobeert want was niet meer nodig want ze heeft het maar 1 keer gehad dat ze echt gek was gewoon en gelukkig niet meer dus ik heb het toen niet gedaan .