Hengstig door buurveulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monday

Hengstig door buurveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 22:14

Mijn paard is een paard dat extreem hengstig is. Lief hengstig, dat wel, maar wel in een extreme mate, 8 dagen per cyclus en dan volslagen van de planeet, plet je tegen de wand etc. Sinds een tijd krijgt ze de prikpil en ondanks dat ze die elke 6 weken krijgt (wat vaak is) breekt het er nog doorheen. Op deze manier is ze wel hanteerbaar in de omgang (dat ze de hele gang onder pist als je haar achterhand borstelt, heb ik al mee leren leven) en kun je haar normaal zadelen etc.

Nu heeft de pony in de stal naast mijn paard vorige week een veulen gekregen. Daags daarna werd mijn paard hengstig, wat natuurlijk heel goed mogelijk is, gewoon cyclus zeg maar. Toen ik haar vandaag (dag 7!) uit de box haalde leek het over te zijn, kon gewoon aan haar kont komen etc. Totdat ze eventjes met haar koppie bij de buurvrouw met veulen in de box hing te kijken. Helemaal weer van slag, plassen, drammen, hangen.

Wat ik me dus afvraag: kan het zijn dat het zien en ruiken van het veulen de hengstigheid bij mijn paard versterkt? Ze is er echt niet bij weg te slaan. Ze vindt het helemaal geweldig. Op zich gun ik het haar best om te kijken (de moeder vindt het prima) maar niet als ze daardoor continue hengstig is/blijft. Wat denken jullie?

BlueBalance

Re: Hengstig door buurveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 23:42

Heb net in een ander topic ook een bericht geplaatst. Mijn merrie werd spontaan hengstig van een andere merrie (waar ze twee jaar mee op de wei had gestaan en die ze anderhalf jaar niet had gezien). De hengstigheid was super extreem (heb ik in drie jaar niet meegemaakt).

Ik denk zeker dat dat door het veulen of de merrie veroorzaakt kan worden.

Wees gerust naarmate ze het normaler vinden en er aan gewend raken neemt het extreme gedrag af (bij die van mij althans)

Monday

Re: Hengstig door buurveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 08:23

Dat extreem hengstig zijn gaat er echt niet af als ze aan het veulen gewend is, dat is ze nou eenmaal, helaas. Ik vind het alleen niet zo leuk als het door het veulen ook nog eens extra versterkt wordt of langer duurt. Ik hou haar nu maar een tijdje bij het veulen vandaan, ze is er namelijk helemaal verzot op. Als zij bij de box staat kun je vergeten dat je er nog bij kan, ze gaat gewoon niet meer opzij. Ze heeft zelf 2 veulens gehad en ik hoop niet dat ze nu mega moeder gevoelens krijgt. Als je me nog kunt volgen...