wormenkuur geven een ramp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerak

wormenkuur geven een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 21:22

Huilen hoi als ik mijn paard een wormenkuur wil geven word ie echt link is er nog een andere manier om dit te geven als door zijn mond.

Jasper

Re: wormenkuur geven een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:45

Een van mijn ezels is ook echt niet te benaderen met de wormenspuit. Hij maakt er letterlijk een levensgevaarlijke onderneming van. Ik heb geprobeerd om hem biks met eetlepel stroop (daar de wormenkuur doorheen geroerd) te geven, maar dat plakte teveel in zijn mond, dus dat ging maar heel moeizaam naar binnen.
Dus bij de volgende wormenkuur, eerst een halve koffiebeker water gekookt en daar 5 eetlepels suiker doorheen geroerd.
Dat was de oplossing!
Nu neem ik: een portie biks, halve eetlepel gewone keukenstroop, de wormenkuur en half kopje sterk suikerwater. Meng alles goed door elkaar. En........hij eet het zonder problemen op.
Gaat al maanden goed Haha!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:24

Door het voer geven is dan de oplossing. Het handigste is om het dan bijv. s ochtends te doen als ze al een tijd niet gegeten hebben. Is de kans groter dat ze het opeten. Je moet er wel wat lekkers doorheen doen zodat ze het niet zo goed proeven (zie hierboven bijv)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:51

Ik heb met mijn paard precies hetzelfde probleem. Er zijn tegenwoordig ook wormenkuren die je in een appel bijvoorbeeld zou kunnen injecteren. Die wil ik zelf nog eens gaan probreren en anders de volgende keer eerst vloeibare stroop in de wormenspuit doen. Dit vinden ze heerlijk en na een paar keer proberen is hij zijn angst voor de kuur kwijt omdat hij het met iets lekkers associeert.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:54

Wat hierboven gezegd wordt over vloeibare stroop, dat kan ook met appelmoes.
Door de slobber heen voeren kan ook.
Veel succes, ik hoop dat je iets met een van deze tips kunt doen!

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:23

Er zijn bitten op de markt, speciaal voor het geven van wormenspuiten. Aan de zijkant van het bit, bevindt zich namelijk een opening waardoor je het gemakkelijk kan inspuiten. Dus je doet alsof je aan het bit aan het frullen bent en dan inspuiten maar.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:05

Ik kon bij mijn merrie met geen mogelijkheid in de buurt komen met een wormenspuit, laat staan er eentje in haar mond stoppen.
Ook als ik het door haar voer deed liet ze dat staan.

Nu geef ik de spuit met Appel-kaneelsmaak door haar voer, en die vreet ze zo op !!!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:16

Je hebt ook wormenbrokjes..
Die heeft melody laatst gekregen van de stalhoudster...
Waar ze het vandaan had weet ik niet, maar het ziet er hetzelfde uit als bix, en melody at het gewoon op.

doerak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 20:50

OK dan! dank je ik heb hem naar binnen gekregen doormiddel van wat lekkers op een broodje en dat spul ertussen probeerde het eerst weer zo maar toen ze de spuit zag was ze al vertrokken haha ze is zo vlug als water en moet nog uitkijken voor die voorbenen maar ze is erin getrapt dank je de volgende keer ga ik het suikerwater proberen en als je weet waar die brokjes vandaan komen hoor ik het graag dat is volgens mij helemaal ideaal snap niet dat ze nog niks anders hebben doormiddel van een injectie door de DA ofzo maar heel erg bedankt voor de tips ze is er voorlopig weer ff vanaf.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:35

ik had dat probleem vroeger ook met mn paardje, maar ik denk dat het meer aan mij lag. Als ik het probeerde ging ik de hele stal door en alles zat overal behalve in der mond. En bij een ander ging het toch iets makkelijker. Ik heb een periode gehad dat ik een tijdje pijnstillers moest geven via haar mond (net zoals bij een wormenkuur) en de eerste keer ging niet zo best. Maar ik dacht dat als ik het vaak genoeg probeer, dat het dan steeds beter ging. En ja hoor het ging steeds beter en nu kan ik zelfs zonder halster om haar een wormenkuur geven Haha!...

Wat je zelf kan doen is bijv. appelmoes in een lege schone spuit doen en die aan haar geven... op dezelfde manier als bij een wormenkuur. En jij krijgt er steeds meer een handigheidje in en je paard weet dat het niet altijd iets vies is. Denk maar aan de situatie dat je bijv. 10 lolly's met een hele viese smaak hebt, op een gegeven moment zeg je ook van "bekijk het maar"... maar als je nou 10 lolly's hebt waarvan 8 super lekker zijn en 2 ervan vies, dan zal je er minder moeite mee hebben om die 2 viese te eten.... tis maar een idee Tong uitsteken

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:20

als je paard de wormekuur weigerd kun je ook een lege spuit pakken en daar appelmoes in doen. als ze dat proeft zal ze het niet erg vinden dit een paar keer doen en dan de wormekuur geven.
je kunt de appelmoesspuit een paar dagen later weer geven.
straks zal ze staan te springen om een wormekuur..

edit:
Clown had niet gezien dat ze het al gezegt hadden.
bij deze nog een keer

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:49

Heb nog geen ervaring met wormenkuren geven, maar zodra ik er 1 moet geven en het blijkt ook zo'n ramp beestje te zijn dan weet ik nu hoe ik het kan proberen op te lossen Haha!
Ikzelf persoonlijk ben ook een ramp met medicijnen. Ik heb nierbekkenontsteking gehad waar ik enorm optijd bij was en wat daardoor verholpen kon worden door een zware antibiotica kuur.
Ik moet 2x per dag een mega pil weg zien te krijgen, oplossen mocht ook. Heb het wel even gedaan omdat als ik het niet zou doen ik erg ziek kon worden en het ziekenhuis weer eens van binnen kon gaan bekijken. Maar het was en ramp, kokhalzen, blablabla. Maar met limonade door de opgeloste pil heen was het redelijk te doen. dus Haha!