hengstigheid?? of toch wat anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

hengstigheid?? of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 19:06

Hallo,

Mijn merrie heeft er vee l last van de hengsitgheid. Ze wil aan de longe niet lopen, valt aan, slaat naar zweep en houdt der achterhand helemaal stijf.
Je mag der buik ook echt niet aanraken krijg je een klap naar je hoofd en kijkt ze heel boos..
Ik geef homephatiese middeltjes die helemaal op haar afgestemd zijn voor de hengstigheid omdat ze soms om de 2 weken al hengstig word... en vanwege der gedrag. Ben er nu 9 weken ruim mee bezig..
Vandaag is de da langsgekomen voor een scan te maken van der baarmoeder..
Gelukkig geen cysten te zien en geen tumor of iets.. Alleen helaas waren de eitjes al weg ( ze is nu hengstig )
Het is vanaf gisteren dat ze niet wil lopen... en vandaag nog niet en vanaf maandag is ze hengstig. Er zaten 2 weken tussen de hengstigheid in.
Wat denken jullie nou?? is dit hengstigheidprobleem of toch misschien iets aan der rug?

Alvast bedankt!

Groetjes Ilona

Monday

Re: hengstigheid?? of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:28

De cyclus van een merrie duurt 21 dagen. Als jouw merrie een week hengstig is, dan zitten er maar 2 weken tussen dat ze het niet is. Bij veel merries merk je het niet, maar als je een paard hebt dat er erg veel last van heeft merk je het dus wel. Mijn eigen paard is normaal 8 dagen hengstig per 21 dagen... oftewel ik kan mijn lol op.

Ik weet niet of de symptomen die jij beschrijft bij hengstigheid horen, omdat elke merrie weer anders is. Die van mij wil namelijk wel lopen en is extreem aanhankelijk, maar ook weer op het gevaarlijke af. Bij haar scan bleek dat ze op de ene eierstok een tumortje heeft... Ik overweeg om haar te laten steriliseren (ze is 16 en zoals het er naar uitziet blijft ze de rest van haar leven bij mij), maar dat is zo definitief dat ik daar nog goed over na ga denken.

BlueBalance

Re: hengstigheid?? of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 23:38

Hengstigheid blijft in mijn ogen een raar fenomeen. Mijn merrie is overduidelijk hengstig. Tijdens het rijden plakt ze aan het been en ze loopt rustiger dan normaal en is aanhankelijker. Toen haar "oude vriendinnetje" (het gaat dus om een andere merrie) , die ze anderhalf jaar niet had gezien, bij ons op stal kwam staan was haar eerste hengstigheid extreem. Het plakken aan het been werd ineens stil staan en van zich af plassen. Niet opletten, idioot doen wanneer die andere merrie in de buurt was.

Nu zijn we al weer een paar maanden verder en neemt dat extreme gedrag weer af.

Kortom: de mate van hengstigheid kan dus ook bepaald worden door verandering van stalgenoten.