leucocytoplastische vasucolitis bij paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boundless

leucocytoplastische vasucolitis bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 17:27

Hallo, is er iemand die mij iets meer over deze aandoening kan vertellen. Bij mijn paard is dit drie jaar geleden geconstateerd maar ze heeft er sindsdien nooit meer last van gehad. Nu heeft ze een dik achterbeen en ik weet niet hoe dit is gekomen en ik vermoed omdat het destijds haar linkerbeen was en nu is het ook haar linkerbeen dat het terug is gekomen. Ze koopt niet kreupel en als ik het afspuit ( doe ik iedere dag) wordt het zachter.

Knavia

Re: leucocytoplastische vasucolitis bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:38

Is dat niet een ingewikkelde naam voor een Einschuss-been? Dan gaat het om een ontsteking van de laag tussen vel en spier/bot. Meestal hebben ze dan koorts en zijn ze kreupel.

Boundless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 22:07

nee het heeft de maken met de lympeklieren

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:37

Ik denk dat je lymfangitis bedoelt.
Dit is inderdaad ongeveer hetzelfde als een einschuss-been en heeft te maken met ontsteking van de lymfevaten in het been.
Het paard krijgt een dik been en kan er kreupel op lopen. Vaak krijgen ze ook koorts.
Als het niet optijd behandeld wordt met antibiotica en ontstekingsremmers kan het paard er blijvend een dik been aan overhouden.

Boundless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 18:23

Ik heb de dierenarts gebeld en het is een ziekte waarbij de lymfeklieren niet goed werken , ze horen het vocht weer terug af te voeren naar het hart maar bij deze ziekte werkt het niet goed. Ik kreeg als advies lekker in beweging houden maar wel op een rustig tempo en afspuiten als het na twee weken niet verbeterd is gaan ze een handje helpen.

maar bedankt voor het meedenken