spierscheuring, hier van invloed op buiging/beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

spierscheuring, hier van invloed op buiging/beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 14:25

Afbeelding

(http://www.aqha.com/association/who/thehorse.html)

Mijn paard heeft een spierscheuring in haar hals, we weten niet exact waardoor dit veroorzaakt is, volgens de DA is ze daar gespiest door het een of ander. Wat je ziet is een diepe kuil aan de linker onderkant van haar hals en een minder diep kuiltje (soort streep) naar boven toe. Het gat begint halverwege de hals bij spier nr 12 ongeveer en loopt door in spier nummer 13.

[Edit] hij begint ook ongeveer ter hoogte van het nummertje 12 op dit plaatje en loopt dan omhoog richting manenkam[/edit]

Ik heb af en toe het idee dat ze wellicht door dit probleem wat moeilijker is in de lengtebuiging en dat haar galopproblemen ook mogelijk (mede) hier vandaan kunnen komen. De linker galop is en blijft erg moeilijk voor haar en ook het wijken voor het linkerbeen naar rechts en de schouderbinnen op de linkerhand willen niet fijn. Ze is verder wel voor het been, ook op de rechterhand gaan deze dingen veel beter.

Wie o wie heeft er verstand van de anatomie en heeft hier een idee over. De DA laat het in het midden.

WenK

Re: spierscheuring, hier van invloed op buiging/beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 08:55

Is er niemand die enig idee heeft??

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:31

Wil je zekerheid over de "schade" dan zul je verder onderzoek moeten laten doen, bv scannen.

Overigens zijn de problemen die jij omschrijft denk ik eerder terug te voeren op een rijtechnisch iets en dan met name het linker achterbeen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 11:12

Het rijtechnische is inmiddels behoorlijk uitgemolken. De problemen zijn bekend, maar volgens sommigen zijn deze (mede) terug te voeren op de scheuring in haar hals. Dat de spier niet oke is weet ik, maar ik wil graag de mening van bokkers. Denken jullie dat een aantal rijtechnische problemen terug te voeren zijn op bovenstaand probleem? Hierbij in aanmerking nemend dat het paard goed voor het been is en een redelijke werklust heeft.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:23

Waarom maak je niet eens een afspraak met een fysio?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:33

Ik zit nu trouwens nog eens naar dat plaatje te kijken, het zit dus in haar onderhalsspieren, als het goed (!) is zou je daar dus niet zoveel last van moeten hebben, nummer 16 is veel beroerder. Als het goed is dus.... Mooi los van de hand over de rug op het achterbeen. Dus niet in het front getrokken met de onderhals erop, dan geeft het wel problemen denk ik.

Ik denk echt dat je het in rug (denk aan je zadelproblemen!) en (linker)achterbeen moet zoeken. Lengtebuiging zit niet (alleen) in de hals.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 12:59

Ja het zit idd in de onderhals spieren. Nr 16 is niet angetast. Lengtebuiging komt uiteraard niet alleen uit de hals, ze zal alleen toch (imo) die spieren moeten kunnen gebruiken om de juiste lengtebuiging voor elkaar te kunnen krijgen. Ook het linkervoorbeen als leidend been (in de linkergalop bijv) kan hierdoor moeilijker worden, waardoor het paard automatisch een sterke voorkeur krijgt voor rechts.

Mijn zadelproblemen zijn echt helemaal opgelost. Ik wil er idd ook nog een keer een fysio naar laten kijken. Links achter komt idd niet altijd goed mee, maar als ik haar er iets meer bij rijd, komt ie er wel heel netjes bij. Kracht heeft ze wel, dat kan het probleem echt niet meer zijn. Haar achterhand word flink getraind, heuveltjes, veel galoperen, springen etc.