Gapen ---> Darmen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navy

Gapen ---> Darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 11:46

Sinds ongeveer een kleine week, zie ik Navy extreem veel gapen, na het rijden. Niet alleen na zware, intensieve trainingen (30/40km), maar ook na een half uurtje longeren. Zodra ze weer op stal/in de paddock staat, gaapt ze zeker een keer of 20/30.

Verder is er niks aan de hand. Temperatuur is prima, hartslagen zijn prima, turgor/vochtgehalte is prima, darmgeluiden aanwezig, soms iets luidruchtig, maar ik heb Navy's darmen altijd luidruchtig gevonden en vind dit absoluut niet iets om me druk over te maken. Ze eet goed, drinkt goed, poept goed, loopt goed. Voelt zich happy en heeft er in tijden niet zo goed uitgezien. Mooie glans, mooie bespiering, lekker figuur.

Toch maak ik me zorgen. Ik heb gehoord op wedstrijden (Endurance) dat paarden gapen, om de darmen weer op gang te krijgen.

Nu lijkt het mij sterk dat haar darmen al van slag zijn na een half uurtje hobbelen aan de longeerlijn, zeker omdat ik nooit eerder problemen hiermee heb gehad (bv. op wedstrijden).

Voer is niet veranderd. Althans, ik ben 1,5 á 2 maanden geleden begonnen met het voeren van bietenpulp, elke dag, en een handje slobber (Pavo) om het smakelijk te maken. Maar hier heeft ze niet op gereageerd.

Weet iemand waar dit gapen vandaan komt? Of wat het zou kunnen zijn?

Om de darmen iig flink aan het werk te zetten, heb ik sinds gister wel het ruwvoer iets opgeschroeft. Misschien dat dat werkt?

Alvast ontzettend bedankt.

Vlimmen

Re: Gapen ---> Darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:21

Veel gapen wordt wel eens geassocieerd met maagzweren, maar als ze er verder zo goed uitziet lijkt dit me niet heel erg waarschijnlijk.....

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 12:26

Maagzweren doen ook de eetlust afremmen, en als ze iets veel doet, is het wel eten Lachen Dit is dus niet het eerste wat in mijn hoofd op zou komen..

Maar dankjewel!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:24

Mijn paard doet het ook vaak na het rijden, maar volgens mij is er niets aan de hand. Ik heb weleens gahoord dat mensen gaan gapen als ze zuurstof tekort hebben, misschien is dat bij paarden ook wel het geval en hebben ze na het werk wat extra zuurstof nodig? Klinkt wel logisch.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:41

veel gapen heeft meestal als oorzaak te krachtig voer

mijn vriendin haar paard heeft het gehad van teveel eiwitten