Veel water drinken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DJQuarter

Veel water drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 18:23

Hoi,

Ik heb een Paint merrie en zij drinkt echt ontzettend veel en plast dus ook erg veel. Daarom hebben de stalbaas en ik afgelopen winter afgesproken dat er 's nachts een steen in de waterbak ging zodat ze alleen overdag kon drinken. Nu wordt het weer wat warmer en nu wil ik dat ze gewoon kan drinken wanneer ze wil maar daar is de baas het niet zo mee eens. Kan het kwaad als die steen in de waterbak blijft? En is het dan beter om het 's nachts of overdag te doen. Even voor de duidelijkheid; ik ben het er totaal niet mee eens en dat ben ik nooit gweest want ik wil gewoon dat mijn meisje kan drinken en pissen wanneer zij wil. Maar doordat ik volgens de baas meer stro gebruik (wat niet zo is want ik gebruik net zoveel als een ander) wil ze dus dat of de steen erin gaat of dat ik (weer) meer ga betalen (ben namelijk al van de winter meer gaan betalen hiervoor)...

Lang verhaal ik hoop dat jullie het volgen en ik wil graag advies, ik ben echt ten einde raad. Ik ben deze eeuwig durende 'ruzie' echt zat...

groetjes Debbie

DJQuarter

Re: Veel water drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 18:24

btw. ze heeft geen suikerziekte of iets, daar is ze op getest dus er is voor zover wij weten geen medische reden waarom zij zoveel drinkt... Zou het iets met zand eten te maken kunnen hebben, dat doet ze ook regelmatig...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 18:46

Niet medische redenen: uit verveling de liksteen extreem gebruiken (kan ook als 'tic'), supplementen geven waar extreem veel zouten in verwerkt zijn, met het hooi in de drinkbak soppen (vinden ze gewoon lekker).

Het 's nachts afsluiten van de watertoevoer kan lichte verstoppingskolieken ten gevolge hebben, dat konden wij i.s.m. de veearts als enige oorzaak bij ons op stal aangeven toen de waterleidingen vervangen werden (het hulpje had weinig zin om meerdere keren per dag met de emmers rond te gaan, werken voor je geld is tegenwoording blijkbaar een probleem, nu heeft ie dus voorlopig voldoende vrije tijd.....).

Het onderzoek wat onze veearts doet bij paarden die veel drinken: eerst bloed in het algemeen, daarna urine onderzoek (om te kijken hoe geconcentreerd de urine is), vervolgens exact meten in liters hoe veel hij nu drinkt (mag maximaal 10% van het geschatte lichaamsgewicht zijn, dus bij een normaal rijpaard maximaal 60 liter, dit is natuurlijk alleen in normale omstandigheden, niet bij endurance paarden bij 30 graden). Daarna laten dorsten 24 u en opnieuw de urine onderzoeken om te kijken of die nu meer geconcentreerd is. Zo niet dan wordt er een spuit gegeven met een hormoon dat sommige paarden niet (meer) aanmaken. Helpt dit om de plas te concentreren dat heeft het paard toch een vorm van suikerziekte, alleen zonder de suiker in de urine. Zo'n paard hoeft niet behandeld te worden alleen moet er rekening mee gehouden worden dat hij extreem veel moet kunnen drinken.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 18:48

Wat is 'veel'??? En hoe oud is het paard?
Een paard moet zo veel drinken als hij wil, anders schaad je hem ernstig in het welzijn. En wat een snertargument van je stalbaas! Moeten mensen met 'klieder'paarden dan ook meer betalen (die hun hele stal ondersmeren met mest enzo).
Het heeft ook geen zin, want als de steen weg is, zal het paard daarna meer drinken. Hij zal evenveel blijven drinken, alleen op andere tijden.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:02

Mijn paard heeft dit ook een periode gehad. Volgens mij lag het aan het voer, maar zeker weten doe ik het niet.
Nu ik terug ben naar het 'oude' voer, drinkt ie weer normaal.
Succes ermee!

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 19:02

Ze is drie jaar en drinkt echt vooral tijdens het bix eten heel erg veel, ik heb echt geen idee hoeveel in liters maar de stal is elke dag weer erg nat. Ik begin er echt van te balen, 'baas' blijft maar doorzeiken en ik heb geen antwoord meer oftewel ik laat dus gewoon over me heen lopen. Maar dat kan ik mijn paard echt niet aandoen, ik ben al meer gaan betalen en dat was geen probleem maar 'baas' blijft aan de gang en het ergste vind ik dat ze me beschuldigd van 'veel teveel' stro verbruik voor het geld wat ik betaal! Ik gebruik ver*#^* niet meer dan een ander... Andere stal zoeken is een optie, ze zou per 1 juli in training gaan en daarvòòr wilde ik haar graag nog twee maanden op het land hebben om nog even paard te zijn, dus dan zou ik voor nog niet eens een maand, want dat staat ze nu nog stal, moeten verhuizen.

Groetjes Debbie

equus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:02

Je moet goed oppassen met het niet laten drinken van een paard dat veel drinkt en dus daarom ook veel plast. wanneer het vele drinken niet wordt veroorzaakt door een medisch probleem is er nog niet zoveel aan de hand. Maar wanneer er wel een medisch probleem de oorzaak is van het vele drinken dan kan het heel gevaarlijk zijn om het paard niet te laten drinken. Het paard blijft dan een boel vocht met zijn urine verliezen terwijl hij dat niet kan aanvullen met drinken. Sluit dan ook alleen maar het drinkwater af wanneer je 100% zeker bent dat het vele drinken niet door een medisch probleem wordt veroorzaakt.
Succes

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 01:36

Hallo is het paard van jou of van de eigenaar van de stal? Is die vent leip of zo? Een paard kan 60 liter water per dag drinken. Heeft hij daar wel eens over nagedacht?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 07:23

Paard van een vriendin van mij dronk en plaste ook ineens heel veel. De veearts kon niets vinden. Voer en hoeveelheid/soort ruwvoer waren onveranderd. Na aandringen bij de veearts deed hij toch bloedonderzoek. Daaruit blijkt dat hij blaasontsteking heeft (verwaarloosde blaasontseking kan leiden tot nierbekkenontsteking!). Nu krijgt hij een antibioticakuur.

Onthouden van voldoende (en de hoeveelheid bepaald het PAARD, niet de staleigenaar) drinkwater is mishandeling. Het is onnodig en brengt zijn gezondheid in gevaar. Misschien krijgt een paard met uitdrogingsverschijnselen door te weinig drinken (net als mensen die te weinig drinken) ook wel hoofdpijn. Voor de urinewegen is weinig drinken in elk geval slecht. Als ik jou was zou ik er alles aan doen je paard zijn drinkwater te gunnen.