Ik twijfel of dit op medisch of rijtechnisch moet, maar ik zet het toch maar hier, de reden wordt aan het einde duidelijk

Het gaat om mijn 17 jarige ijslandse merrie. Ik heb haar nu bijna twee jaar, en heb sinds een jaar dressuurles. Het vervelende is echter dat we nauwelijks vooruit komen. We lopen tijdens de lessen tegen twee dingen aan:
1. Ze lijkt het moeilijk te vinden om na te geven en haar rug goed te gebruiken
2. Het lijkt of haar linkerachterbeen niet goed mee komt en bovendien hoor je meestal een 'tik' uit het spronggewricht komen als ze hem verzet.
Ik heb geen idee of die twee dingen met elkaar te maken hebben, maar ik vertel maar zoveel mogelijk!
Het is dus een paard wat graag het hoofd in de lucht gooit en aan het rennen gaat. Niet er vandoor gaan, maar ze rent wel voor de hulpen weg. In het begin dachten we (mijn instructrice en ik) er niet zoveel van, en zijn aan de slag gegaan met haar te leren om laag te lopen met haar hoofd en zo haar rug te gebruiken. Nou lukt dat allemaal best, zo lang ik met een lang teugeltje aan het rijden ben. Ga je meer van haar vragen: teugels aannemen dan gaat direct het hoofd omhoog. Inmiddels zijn we door veel overgangen, wendingen, tempowisselingen en zacht met mijn handen blijven wel zo ver dat ze af en toe ontspant en na geeft, maar het blijft bij kleine stukjes.
Op zo'n moment dat ze dan toch 'goed' gaat lopen, is het net of dat haar eigenlijk pijn doet. Haar hoofd gaat snel weer omhoog en ze drukt haar rug weer weg. Ook bij wegstappen en overgangen doet ze dit altijd. Bovendien gaat ze regelmatig hevig in verzet. Hoofd schudden, van je been aflopen, dwars door je binnenbeen heen vallen, ineens heel hard naar 1 kant gaan wijken en ga zo maar door. Bokken of omhoog komen doet ze niet, maar daar is ze ook te 'braaf' voor.
Ik weet nu eigenlijk niet meer wat ik moet denken. Probeert ze onder het werk uit te komen, of kan ze het echt niet? We vragen nog geen moeilijke dingen, alleen ontspannen en nageven, dus als ze dit niet kan, dan lijkt het mij dat er iets niet goed zit toch?
Wat zou jij hiermee doen? Iemand langs laten komen, of nog een tijdje proberen of dit rijtechnisch op te lossen valt?
Maar vooral ook, wie laat je dan komen? De dierenarts? Of meteen een fysio bijvoorbeeld? Alle tips zijn welkom! Mocht ik rare/foute dingen op hebben geschreven, laat maar horen, ik ben ook niet perfect

En bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal