Onregelmatig onder het zadel...tijdens longeren veel minder.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carlosje

Onregelmatig onder het zadel...tijdens longeren veel minder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 13:24

Carlos loopt al een tijd onregelmatig onder het zadel. Wat hij 3 jaar geleden ook heeft gehad..maar vanzelf weer goed kwam...

Als ik ga draven heeft hij soms de neiging om met zijn rechterachterbeen galopsprongen te maken en soms echt duidelijk onregelmatige passen te maken.

Ik heb het een tijdje rustig aan gedaan en even gelongeerd om te kijken hoe hij precies liep...Maar tijdens het longeren zie je bijna niets..en gaat hij zelf over in draf en galop..

Af en toe trekt hij zn ene achterbeen wat hoger op dan de andere.
Ik heb aan zn benen gevoeld, ze zijn niet warm en ik mag er ook gewoon aankomen..er zit nergens een duidelijke plek..

Carlos is nu 19 jaar en mischien is het ouderdom..wat ik niet hoop!

Ik denk dat het ook met zijn rug spieren te maken heeft..hij is erg gevoelig..en mischien zit het weer allemaal niet lekker...

Wat zouden jullie doen? De DA erbij halen of nog even kijken hoe het gaat?

Groetjes Kathelijn

gina2003

Re: Onregelmatig onder het zadel...tijdens longeren veel min

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:28

Ik weet toevallig, bij ons op stal staat ook een merrie, die verschijnselen heeft van Hanentred, of hoe je dat schrijft.
Ze zijn pas geleden ook naar ene kliniek gegaan, die hebben een foto van haar rug genomen, en het bleek dat helemaal niet te zijn.
Ze is waarschijnlijk een keer gevallen, zodat er iets in de rug of zo gebroken was, en dat is verkeerd aangegroeid, en er komt veel kraakbeen aan groeien, en drukt de wervels in elkaar.
Ze kunnen er eigenlijk niks meer aan doen, ze mogen niet meer rijden, misschien is dit wat voorbarig, maar als ik jouw was zou ik voor de zekerheid een foto van de rug laten maken, dan weet je in ieder geval dat dat het niet kan zijn.

carlosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 15:29

Hoi Gina Lachen

Een hanetred is het zeker niet, maar ik hoop ook niet op een ander blijvende onregelmatigheid.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:40

Heb je al eens iemand naar het zadel laten kijken?
Door een slecht passend zadel kun je een hoop schade aanrichten aan de rug van je paard.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:48

achh loopt hij nog steeds niet lekker.
hoop dat het snel beter gaat,
en dat je weet wat t is Verdrietig
ik hoor het wel?

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:12

Nee, ik weet dat het geen hanetred is, maar ik wil alleen maar aangeven dat het misschien verstandig is dat je een foto van haar rug laat maken, wellicht geeft dat een uitslag.

carlosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 17:02

Het zadel,ook al aangedacht ik laat er iemand naar kijken. Zijn rug ias altijd al gevoelig geweest, ...Pff,Ik hoop echt niet dat het hoefkatrol is Verdrietig

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:22

Wel opvallend dat hij aan de longe zoveel beter loopt. Longeren is zwaarder belastend voor de benen dus zou je dat niet verwachten.
Ik zou zijn rug eens goed na laten kijken. Misschien dat er een wervel niet goed zit, daar kunnen paarden ook flink kreupel van lopen. Dat zou kunnen verklaren waarom het bijv. met rijden erger is dan met longeren.

beaudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:45

hallo

ik wilde even reageren op je verhaal.
je jij zelf al als ik hem logeer is dat dan zoder of met zadel??
en als hij/zij dan geen zadel op heeft en hij doet niest dan weet bij 90% zeker dat het aan het zadel licht. en als je dit weet kun je er een zadel specailisten bij halen ander zou ik toch maar de da bijhalen en paar foto`s en buig proef laten doen.

ik hoop dat je er iest aan hebt.
groetjes danique

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:31

je vermoedt dat het de achterbenen zijn?

dan zou het inderdaad uit rug of bekken kunnen komen,hoeft niet meteen iets ernstigs,kan net zo goed wat stijvigheid zijn.dan zou ik mij niet drukmaken over hoefkatrolonstekingen.
dat het onder zadel beter naar voren komt dan bij longeren heeft ook met het gewicht te maken (denk an lopen met een verzwikte enkel zonder en met iemand op je rug)en de inwerking/vragen van het rijden zelf.

een kreupelonderzoek zelf is niet al te prijzig, wat eruit voortkomt vaak wel:meer onderzoeken/verdovingen/langskomen en /of foto's.

hoe lang is het nu bezig?
wat heb je al ondernomen?
is het op de rechte lijnen duidelijker op zachte of harde bodem?

ik zou het nog even aankijken,en of goed kunnen loswerken aan de longe of..een rustperiode gunnen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:59

Longeer eens met dubbele longe (als je overigens dit nog nooit gedaan hebt, moet je niet alleen aan beginnen omdat paarden soms raar reageren) maar anders zou ik zeker gaan denken dat je paard in onbalans is, dus meer belast word op 1 kant. Elk paard is van nature scheef en moet rechtgericht worden. Je moet van te voren goed weten welke buiging paard heeft en vervolgens ga je dus rechtrichten door hem ook voorwaarts te rijden, kom je naar gelijkmatige aanleuning waarop het paard zal ontspannen en in een voorwaartse-neerwaartse tendens kan gaan lopen.

Om een natuurlijke buiging te ontdekken moet je gaan voelen:
- op welke teugel pakt paard meer druk
- aan welke kant laat paard jou lager zitten, dus welke beugel hangt lager of welke bil van jou zit lager
- op welke hand valt paard naar binnen of trekt naar binnen, vooral op voltes is dit goed te voelen.

Als je dit ontdekt hebt en kunt voelen dan kun je conclusie uit halen en vervolgens aan werk gaan om paard recht te gaan richten. Wil je meer weten, stuur me pb.

Succes ermee.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:06

Nog even iets over dubbele longe werk, we richten hier ook mee recht namelijk en kijken op volte in drafwerk als volgt naar paard:
- lopen de buitenbenen op de voltelijn, dus die moeten achter elkaar volgen, op circellijn
- binnenachterbeen moet onder de massa komen, dus tussen voorbeenafdruk plaatsen zeg maar.

In galop als volgt:
- moeten juist de binnenbenen op voltelijn lopen, op de circellijn

Mocht paard naar buiten weg willen trekken, dus volte vergroten, dan laten we buitenlonge wat losser en halen we via binnen longe paard naar binnen om gewicht van buitenkant te halen.

Mocht paard juist naar binnen willen vallen en dus op schouder willen vallen, dan laten we binnenlonge wat losser en sturen we het paard terug naar volte toe, om gewicht van paard te verplaatsen, dus om van binnenschouder af te krijgen. Zo richten wij paard recht en je zult ook voelen en merken, op moment dat gewicht van paard verplaatst word, dus verdeeld word en in balans komt, dat paard op dat moment gelijkmatige aanleuning heeft en zal ontspannen.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:51

carlosje schreef:
Het zadel,ook al aangedacht ik laat er iemand naar kijken. Zijn rug ias altijd al gevoelig geweest, ...Pff,Ik hoop echt niet dat het hoefkatrol is Verdrietig

Ik denk dat je inderdaad eens naar je zadel moet leten kijken. Ja
HKO zit altijd in de voorhoeven.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:02

carlosje schreef:

Gevoeligheid in rug komt heel vaak voor door verkeerde belasting. Bijna 90 %, maar het is altijd slim om even naar het zadel te kijken.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:01

Hoe gaat het nou met rijden?