Ibbel schreef:Even ter info, en misschien ten overvloede: ringworm heeft niets met wormen en ontwormen te maken.
Ringworm is een schimmelinfectie, die je kunt behandelen door te wassen met bv Imaverol. Als een paard een deken op heeft blijft hij zichzelf steeds herbesmetten, tenzij je de deken óók wast, dus let daar op. Schuurplekken in de flanken lijkt me een minder logische oorzaak. Vaak zie je bij schuurplekken van een deken bovendein duidelijk afgebroken haren en stoppeltjes ed, dit is goed te onderscheiden van de volledig uitgevallen haren bij een schimmelinfectie.
Bij een klassieke schimmelinfectie krijg je ronde kale plekken die zich uitbreiden, terwijl soms in het midden het haar alweer begint terug te groeien. Laat je er echter niet door geruststellen als de plekken niet rond zijn, want het kunnen net zo goed veel grilliger gevormde plekken zijn, met deels wel haar, en deels kaal. Ook het teruggroeien in het centrum is geen 'vereiste'. De DA kan evt door middel van een huidschraapsel en een kweekje bevestigen dat het een schimmel is, maar ook wanneer de kweek negatief (dus zonder resultaat) terugkomt kan het tóch een schimmel zijn. Als je een beetje pragmatisch bent ingesteld probeer je gewoon eerst te wassen met Imaverol. Tien tegen één dat dan je probleem is opgelost.
Om de 3 a 4 maanden ontwormen is nog steeds weinig. Bij weidegang met veel andere paarden en/of vaak wisselende samenstelling van de weidegasten is het aan te raden iedere 6-8 weken te ontwormen.
Losse haren uit een paard 'plukken': als ze inderdaad loskomen is daar niets op tegen. De meeste paarden vinden het wel lekker. Haren die vastzitten uittrekken is niet erg lekker, maar dat zal je paard ongetwijfeld ook wel laten merken aan je vader.
Ok,tnx voor de info!
Ga het alvast in de gaten houden.Alleen het ontwormen om de 6-8 weken denk ik niet dat ik daarmee moet afkomen bij de eigenaar en mijn ouders omdat de manege-eigenaar zei om de 3 à 4 maand dus dat word een probleem(sta er wel voor open om dit om de 6 à 8 weken te doen,maar mijn ouders + eigenaar zijn dus het probleem)