2vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

2vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 01:05

Heb dus 2vraagjes,misschien heeel stomme maar goed

1)Mijn vzpaard heeft sinds kort allemaal kale plekjes op zijn flanken + poep
Hij heeft dit sinds een paar maand nadat we van manege zijn verhuist,3januari 2005
Moet wel zeggen dat hij een regendeken omhad + op de paddock ging
ik denk meer dat dat het schuurplekken zijn,maar vind het raar dat het zovaak voorkomt.
Weet niet zo goed of het ronde zijn Bloos Heb helaas hier geen foto van.
Denk dat er geen meer bijkomen,hij is sinds vorige woensdag ontwormt
Voorheen was hij om het jaar ontwormt.Nu wordt dat om de 3 à 4 maand.
Maar denken jullie dat het om schuurplekken gaat?
En wat zijn tekenen van ringwormen?Heb op google zitten zoeken maar vind geen duidelijke info en hoor liever jullie meningen.
Dit is de eerste keer dat we het voorhebben.

2)Mijn vader heeft de gewoonte tijdens het borstelen haar te plukken uit het paard.Hij ruift nog wel maar dat haar zit wel vast,het komt mee,ok maar dat is toch geen reden om hem te gaan plukken??Of ben ik nou gewoon aan het overdrijven?

Ibbel

Re: 2vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:32

Even ter info, en misschien ten overvloede: ringworm heeft niets met wormen en ontwormen te maken.

Ringworm is een schimmelinfectie, die je kunt behandelen door te wassen met bv Imaverol. Als een paard een deken op heeft blijft hij zichzelf steeds herbesmetten, tenzij je de deken óók wast, dus let daar op. Schuurplekken in de flanken lijkt me een minder logische oorzaak. Vaak zie je bij schuurplekken van een deken bovendein duidelijk afgebroken haren en stoppeltjes ed, dit is goed te onderscheiden van de volledig uitgevallen haren bij een schimmelinfectie.

Bij een klassieke schimmelinfectie krijg je ronde kale plekken die zich uitbreiden, terwijl soms in het midden het haar alweer begint terug te groeien. Laat je er echter niet door geruststellen als de plekken niet rond zijn, want het kunnen net zo goed veel grilliger gevormde plekken zijn, met deels wel haar, en deels kaal. Ook het teruggroeien in het centrum is geen 'vereiste'. De DA kan evt door middel van een huidschraapsel en een kweekje bevestigen dat het een schimmel is, maar ook wanneer de kweek negatief (dus zonder resultaat) terugkomt kan het tóch een schimmel zijn. Als je een beetje pragmatisch bent ingesteld probeer je gewoon eerst te wassen met Imaverol. Tien tegen één dat dan je probleem is opgelost.

Om de 3 a 4 maanden ontwormen is nog steeds weinig. Bij weidegang met veel andere paarden en/of vaak wisselende samenstelling van de weidegasten is het aan te raden iedere 6-8 weken te ontwormen.

Losse haren uit een paard 'plukken': als ze inderdaad loskomen is daar niets op tegen. De meeste paarden vinden het wel lekker. Haren die vastzitten uittrekken is niet erg lekker, maar dat zal je paard ongetwijfeld ook wel laten merken aan je vader.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 14:37

Ibbel schreef:
Even ter info, en misschien ten overvloede: ringworm heeft niets met wormen en ontwormen te maken.

Ringworm is een schimmelinfectie, die je kunt behandelen door te wassen met bv Imaverol. Als een paard een deken op heeft blijft hij zichzelf steeds herbesmetten, tenzij je de deken óók wast, dus let daar op. Schuurplekken in de flanken lijkt me een minder logische oorzaak. Vaak zie je bij schuurplekken van een deken bovendein duidelijk afgebroken haren en stoppeltjes ed, dit is goed te onderscheiden van de volledig uitgevallen haren bij een schimmelinfectie.

Bij een klassieke schimmelinfectie krijg je ronde kale plekken die zich uitbreiden, terwijl soms in het midden het haar alweer begint terug te groeien. Laat je er echter niet door geruststellen als de plekken niet rond zijn, want het kunnen net zo goed veel grilliger gevormde plekken zijn, met deels wel haar, en deels kaal. Ook het teruggroeien in het centrum is geen 'vereiste'. De DA kan evt door middel van een huidschraapsel en een kweekje bevestigen dat het een schimmel is, maar ook wanneer de kweek negatief (dus zonder resultaat) terugkomt kan het tóch een schimmel zijn. Als je een beetje pragmatisch bent ingesteld probeer je gewoon eerst te wassen met Imaverol. Tien tegen één dat dan je probleem is opgelost.

Om de 3 a 4 maanden ontwormen is nog steeds weinig. Bij weidegang met veel andere paarden en/of vaak wisselende samenstelling van de weidegasten is het aan te raden iedere 6-8 weken te ontwormen.

Losse haren uit een paard 'plukken': als ze inderdaad loskomen is daar niets op tegen. De meeste paarden vinden het wel lekker. Haren die vastzitten uittrekken is niet erg lekker, maar dat zal je paard ongetwijfeld ook wel laten merken aan je vader.

Ok,tnx voor de info!
Ga het alvast in de gaten houden.Alleen het ontwormen om de 6-8 weken denk ik niet dat ik daarmee moet afkomen bij de eigenaar en mijn ouders omdat de manege-eigenaar zei om de 3 à 4 maand dus dat word een probleem(sta er wel voor open om dit om de 6 à 8 weken te doen,maar mijn ouders + eigenaar zijn dus het probleem)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:31

Volgens mij heeft het weinig zin om je paard maar 1 x in de 3 a 4 maanden te ontwormen. Zolang werkt een wormenkuur namelijk niet.

Ik hoop dat het paard zijn wei niet met andere paarden hoeft te delen.
Anders kunnen die last van wormen krijgen omdat jouw (vz)paard niet goed ontwormt wordt.

Daarbij is een wormenkuur minder duur dan de rekening van de veearts.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 14:15

luuntje schreef:
Volgens mij heeft het weinig zin om je paard maar 1 x in de 3 a 4 maanden te ontwormen. Zolang werkt een wormenkuur namelijk niet.
Ik hoop dat het paard zijn wei niet met andere paarden hoeft te delen.
Anders kunnen die last van wormen krijgen omdat jouw (vz)paard niet goed ontwormt wordt.
Daarbij is een wormenkuur minder duur dan de rekening van de veearts.

Dat weet ik allemaal,maar hoe maak ik dat mijn ouders + eigenaar duidelijk?
Zij gaan steevast af op de uitleg van de manege-eigenaar(om de 3à4 maand)

En het slechte nieuws is dat hij inderdaad op de paddock met andere paarden staat,hij staat ook niet altijd bij dezelfde paarden en hij gaat ELKE dag op de paddock Verdrietig

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:30

Laat ze een dierenarts bellen. Die kan prima uitleggen hoe vaak je dient te ontwormen.