Beschadiging hoefbal, duurt erg lang,is dat normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

winchester

Beschadiging hoefbal, duurt erg lang,is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 21:17

hoi hoi

Bijna 3 weken geleden heeft mijn paard in de wei zichzelf aangetrapt van achter zo op zijn hoefbal. Hij liep erg kreupel en een heel stuk hoef en hoefbal lag eraf.
Loopt nu niet meer kreupel, heb een speciale wondzalf gekregen van dierenarts, maar de wond gaat elke weer open het geneest niet goed.

Is dat normaal dat het zo lang duurt? Het is natuurlijk een rot plek.
Wat vinden jullie moet ik hem gewoon elke dag in zijn stal laten staan, nu stap ik nog wat elke dag maar dan gaat de wond wel open.

Hier een foto ervan, hopelijk is ie duidelijk

Afbeelding[url]

Vies he!!
Afbeelding[url]

zobras

Re: Beschadiging hoefbal, duurt erg lang,is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:40

Ben nogal ervaren geworden met dit soort verwondingen en heb een paar keer gekeken hoe dierenartsen dit aanpakte. Gelijk nadat het is gebeurt alles goed schoonwassen met betadine en goed droogmaken. Desnoods even wegzetten op een SCHONE stal. Dan rekbaar gaasverband, steriel gaasje, elastisch zelfhechtende bandage, leukoplast, betadine zalf en schaar klaarleggen. Al deze producten gewoon kopen bij de drogist. Als de wond goed droog is op het steriele gaasje een kwak betadine zalf op doen. Dat leggen op de wond en iemand laten vast houden op de plek. Dan met de rekbare gaasverband goed strak een aantal keren rond de kroonrand wikkelen. Moet wel strak, want zoals je op de foto ziet ontstaat er een uitstulping en die doet juist zeer. Dan aftapen met leukoplast (dunne variant). Dan met de eleastische zelfhechtende bandage wederom strak paar keer rond wikkelen en aftapen met BREDE leukoplast. Dit kan je zo 24 uur laten zitten en moet je zeker 1 tot 2 weken dagelijks verschonen. Je kan er zelfs mee rijden, longeren of beweging geven aan het paard. Verstandig is dan wel voor de zekerheid een neopreen springschoen erover te doen.

Echt, geloof me, ook jij kan met bovenstaande in een paar dagen enorm veel verbetering zien. Gewoon morgen gelijk naar de drogist en alles inslaan, goed strak verbinden. Verbaasd me zeer dat je dierenarts het niet laat verbinden. Ik heb ergere verwondingen gezien aan de kroonrand en zijn ook allemaal goed hersteld.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:42

mijn pony heeft ook haar hoefbal precies op de kroonrand kapot getrapt gehad,ik heb het alleen goed schoon gewassen en verder de eerste paar dagen acederm erop gespoten.

nu zie je alleen een grote scheur in de hoef die eruit moet groeien.
het is een scheur van 3cm horizontaal.
deze spuit ik nog wel elke dag schoon omdat er vuil in gaat zitten.

het is gelukkig niet gaan ontsteken,maar ik heb de natuur zijn gang laten gaan,dus niets erop gewoon in de buitenlucht.
er was mij verteld dat het moest opdrogen.

succes ermee.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:54

Ik heb vergelijkbare ervaringen als Eleonoor. Dan heb ik het wel over een ernstige balbetrapping, niet gewoon een klein plekje.
Gedurende 1 a 2 weken een drukverband, het verbaast mij ook dat de DA dat niet aangelegd heeft. Drukverband is belangrijk om wildvleesvorming tegen te gaan en de kroonrand in model te houden als die ook beschadigd is.
Ik gebruik alleen betadine-oplossing ipv zalf omdat het daar mooi van uitdroogt en niet week wordt. Die oplossing heb ik er ook nog dagelijks op gespoten nadat het verband er al af was, maar er nog wel een wondje zat.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:40

Een beschadiging aan de kroonrand is ook heel pijnlijk. Vergelijk het maar met een beschadige vingernagel rand bij jezelf. Door verband geeft het stevigheid en zal je die uitstulping die ik op de foto zie niet meer hebben. Dan is de pijn ook voor een groot deel weer weg. En, omdat door het drukverband de wonden beter tegen elkaar blijven zitten, ook tijdens lopen zal het sneller herstellen. Nu zit er niets om en blijft de wond in beweging bij elke stap die je paard zet, ook op stal.

Die van de betadine oplossing zal ik onthouden, zo leer je altijd weer wat bij Haha! Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:58

bij mijn pony zag het er precies zo uit als de foto`s boven.

het stond een halve cm open ,je kon er zo inkijken,was ernstig genoeg.
was niet zomaar een klein wondje!

ik heb de da gebeld en zij vertelde dat als het niet zo gaan etteren of ontsteken,je het beste de wond in de open lucht kan laten genezen.

wel elke dag met betadine schoonwassen.

en dat is heel mooi genezen.

het hoeft niet altijd afgebonden te worden want het is eelt,en dat groeit niet meer aan elkaar,dat moet uitgroeien naar beneden.

het zit bij nu halverwege de hoef.
ik heb wel een foto waarop je het kan zien maar die moet dan erg groot hier geplaatst worden,en dan wordt hij verwijderdt.

winchester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 12:55

Ik had de dierenarts pas na een week erna laten kijken, eerst leek het niet zo ernstig. Toen zei hij dat verbinden niet zoveel zin meer had want die flap die er nog aan hangt is toch al dood. die moest er dus af en dat verband vaak niet blijft zitten bij paarden.

Nu hebben we die losse flap eraf gehaald.

De wond wordt elke keer wel iets kleiner, maar toch is ie weer open als ik met hem loop. Hadden jullie je paard ook op stal staan toen of konden jullie wel gewoon bewegen.
Ik heb al springschoenen gekocht!!!! die ga ik dus echt wel omdoen voortaan

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:11

bij mijn pony reden we gewoon,lette wel op dat we niet teveel in de berm gingen vanwege wegzakken en de blubber.

ik heb de ijzers er onderuit laten halen.

en springschoenen ging niet omdat dat schuurde over de wond.

ze is nu 8mnd drachtig en heeft alleen voorijzers,ze wordt in juni 5jaar en we gaan eerst maar eens leren om de benen goed te gebruiken.

ze is gewoon te laat weg van voor,ze heeft er nl nog een paar x opgestaan.

ze heeft alleen wat kreupel gelopen op de dag dat het gebeurt is en niet eens zo heel erg,gelukkig.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:41

Eleonoor schreef:
Die van de betadine oplossing zal ik onthouden, zo leer je altijd weer wat bij Haha! Knipoog

Gewoon in een plantenspuit doen werkt het makkelijkst. Heb ik weer van de dierenarts afgekeken Haha!
Ik gebruik het ook altijd op andere wondjes, vind het fijner dan Acederm, dat is zo agressief.

Bij die van mij is het losse flapje toen gebruikt als natuurlijke afdekking van de wond (en daar dan verband overheen), weer vastgroeien doet het inderdaad niet meer, maar het beschermt de wond wel mooi. Het is er uiteindelijk vanzelf vanaf gevallen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:40

Je kan ook nu nog verbinden hoor, zonder probleem. Ik kon er gewoon mee rijden of longeren. Wel springschoenen inderdaad gebruiken als het verbonden is of helemaal hersteld is. Met een open wond gaat het sneller weer open. Voor nood heb ik dus altijd een setje verbandmiddelen op stal aanwezig en heb al meerdere stalgenoten mee geholpen (zelfs met de complimenten van de dierenartsen Haha! ).

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:45

Ik heb ook hetzelfde meegemaakt, was een horizontale wond van 5 cm.
De hoef stond ook "open".

De Da heeft de flap eraf gesneden en ik moest het 3 x per dag inspuiten met acederm om het soepel te houden.
Doordat je de wond soepel houdt barst het niet elke keer open.
Verder moest er lucht bij komen, verbinden was mij afgeraden.

Ik heb wel een springschoen omgedaan de eerste dagen, ook op stal.
Een neopreen springschoen die ik eerst in de acederm gedrenkt had, zodat er geen irritatie opkwam.

Verder stappen op het harde ivm stof en zand.
Na 2 weken reed ik weer rond, met springschoenen.
Het duurt ong 4-5 maanden voordat het horizontale streepje uit de hoef gegroeid is.
Mijn paard heeft geen wild vlees gekregen.

Ik zag trouwens dat jou paard behoorlijk achterover staat op de hoeven, dit kan de reden van de balbetrapping zijn.
Vraag de hoefsmid of hij je paard steiler kan zetten voor met opzet, zodat je paard meer over de toon kan rollen.
Daardoor is het voorbeen eerder weg en zal het niet zo snel meer gebeuren.

Succes !!

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:18

Het paard van mijn stalmaatje had dit ook hij heeft het goed schoon gemaakt met betadine shampo en daarna "traumeel"er op gedaan.
Na 2 dagen was het al dicht. Pling
Ik kon m'n ogen niet geloven, zo snel als dat genezen was en geloof me je kon gewoon in de wond kijken toen het net gebeurd was Misselijk

winchester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 11:07

De dierenarts heeft het u wel verbonden bij mij, want dan ik in ieder geval gaan longeren nu, anders tikt ie zich elke keer aan en was het weer open. Springschoenen om doen op de open wond schuurt nogal dat doe ik hem niet aan!

Dat ik die foto maakte moest ie 2 dagen erna naar de hoefsmid, vandaar dat ie zo achterover stond.
De dierenarts heeft nog naar zijn hoef gekeken om te kijken of ie over lagzaam over de toon rolt maar dat was niet zo, dat kon hij voelen aan de punt van zijn hoef!