te mager en echt niet dikker te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSuusx

te mager en echt niet dikker te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 21:14

Hallo,

Ik heb een shetlander hengstje van 6 jaar jong.
hij is best wel smal gebouwd,maar gewoon te mager voor woorden.
Hij moet gewoon op woensdag zaterdag en zondag werken de rest van de week vermaakt hij zich met zn merrieshetje en hengsteveulen en een ruintje.Hij loopt dus de heledag en nacht buiten met een schuilstal.Er staat geen gras meer.
Ze krijgen morgens en avonds kuil en biks.Mijn shetje word exstra bijgevoert om hem dikker te worden maar niks heb geen nut.
Je kan het voornamelijk zien als we gereden hebben dan lijkt net of zn ruggegraat omhoog staat Bloos! dikker te krijgen is hij dus niet.we zijn nu al 3 maanden aan het proberen maar niks helpt
hij is 1 week geleden nog ontwormt maar hijhad geen wormpies.Nu is hij al niet breed gebouwd maar lijkt me niet gezond als ze ze ruggegraat omhoog ziet..

wie heeft er tips?

RRteam

Re: te mager en echt niet dikker te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:04

ik heb een welshje van 120 die is ook mager heb de DA er bij gehad en toen kwamen we er achter dat ie vante veel regen water aan de dunne rakte dus daarom was die vermagerd
haal de da er is bij en kijk wat hij zegt

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 22:46

sinds wij hem al hebben is hij nooit meer dik te krijgen.we hebben hem nu al toch een dik 1 jaar zelf heledagen in stal met bijvoer etc was die niet dik te krijgen..

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:55

misschien meer grond werk: longeren, vzh, buiten wandelingen ect. Rijden kan natuurlijk ook, maar voor spieren, zou je misschien iets meer grondwerk moeten verrichten, het is maar een tip xxx

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:56

ik bedoel VHD

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:38

Heb je het grondwater wel eens na laten kijken? Bij ons zat er veel te veel ijzer in en nog iets (weet even niet meer wat) en dat was in eerst instantie de oorzaak van onze te magere paarden. Toen zijn we gewoon kraanwater gaan geven (ook buiten) en na een paar maanden werden ze allemaal weer 'gewoon' behalve Jumper. Die ben ik sinds van de winter een schep vol Luzerne gaan voeren over zijn krachtvoer, en die is nu ook weer goed gevuld... Haha!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:23

Dat hoor ik niet vaak van shetjes.
Ik heb er zelf 1, en toen ik hem kreeg was hij te dik, dus heb hem flink vaak losgegooit met mijn 2 jarige haflingertje, daarmee staat hij samen, ook op stal, en toen is hij flink afgevallen.

Ik merk wel, met het vriezen was het water bevroren, dus gaf ik hem slobber te eten, daar werd hij wel snel dikker van, misschien helpt dat??

Anders zou ik inderdaad ook even de DA laten komen, je weet het nooit, misschien werkt zijn schildklier te snel of zo, weet niet of dat bij paarden ook zo is, maar bij mensen wel, vandaar...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:19

Het kan echt vanalles zijn, van hele onschuldige dingen tot hele ernstige problemen dus ik zou toch de DA maar eens bellen

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 08:38

Hoe oud is je shet? Heeft hij geen last van zijn gebit? Maw, zijn zijn tanden en kiezen in orde?

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:18

meid ik ken het probleem.
Mijn paard krijgt nu maismeel.
De de welsh van yentl pkat ook wel eens en die komt er heel snel van aan.
Mijn paard duur het wat langer.
Maar als je het niet vertrouwd Da bellen of even mailen naar een DA waar het aan kan liggen \

Suc6 ermee

Anniek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:22

Wat je kan proberen is:
bietenpulp halen en dit 24 uur in water laten weken. En echt 24 uur laten staan! Anders is het niet goed voor hem.

Een paard krijgt daar 1/2 kg van, en dan ong 3/4 water erbij. Je moet dus even kijken hoeveel dit voor je shet moet zijn want dat weet ik niet.

Bouw het wel rustig op!

Groetjes Anniek

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:39

Mijn pony is dun van de stress... Heb er eerst voor gezogt dat ze minder stres heeft, en kwart schepje pony brok per dag en meer ruwvoer. Helpt goed.

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 13:19

hij eet normaal zn gebit is in oorde,door de stress kan niet want het is een sukkeltje die zich nergens mee bemoeit..
meer grondwerk,qau spieren is het niet maar juist dat hij mager aan de onderkant is.
grondwater krijgen ze niet,ze krijgen kraanwater dus normaal water wat de mens ook drinkt.veder is hij helemaal gezond..

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:11

Heb je misschien ook een foto van je shet?

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 14:11

ik ga er nu heen zal zo even maken na het rijden Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:35

je verteld dat er op hun weide geen gras staat.
ze krijgen 2x per dag kuil

dit is dus duidelijk te weinig...
geef hem gerust maar vier keer per dag wat.
liefst gewoon hooi.
dan gaat hij echt wel groeien....

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 17:45

Ze krijgen 3x per dag onwijs veel kuil ze laten ook veel kuil liggen,
biks krijgt hij al apart omdat het anders word opgegeten van hem.
de fotos staan nog niet op me pc..komen eraan word rond 8 uur.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 23:28

Maisvlokken en/of een fikse hand Lucerne door het eten, helpt vaak erg goed.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 07:01

Ik ben één van de vorige eigenaren (heb hem bijna 2 jaar gehad) en bij mij was hij ook al te dun. Hij leeft er verder prima mee, niet dat hij minder energie heeft ofzo, maar ik zou hem gewoon graag dikker zien.
Bij mij kreeg hij altijd onbeperkt hooi en in de zomer op de wei. Een tijd heeft hij wat kracht voer erbij gehad maar dat maakte allemaal niks uit. Hij heeft slootwater en drinkwater gekregen, maakte ook niks uit. Ook heeft hij twee maanden opstal gestaan, maar dat maakte ook niks uit.

Ik heb er nog nooit een DA of tandarts bijgehad (omdat hij er geen last van had) dus misschien is het wel handig om hem eens te laten nakijken of navragen bij je DA waaordoor zoiets kan komen.

Ik kan me wel voorstellen dat hij stress heeft en dat niet uit, het is wel een nogal in zichzelf gekeerd paardje (tenminste dat zie ik erin). Maar Hij heeft bij mij al veel verschillende situaties meegemaakt. Hij zal toch niet in al die situaties stressen. Hij heeft ook en tijd gewoon lekker op de wei gelopen en verder niks wat ook niks uitmaakte. En hij eet gewoon wel de hele dag als dat kan.

machonoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:47

Kan het niet zijn dat hij last van wormen heeft?
Hoe vaak geef je hem een wormenkuur?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:07

ik heb laatst ook dezelfde vraag gesteld aan de DA...
Hij heeft mij aangeraden een bloedonderzoek te doen bij mn paard (is niets uitgekomen dus waarschijnlijk moeten wij er maar mee leven, hij heeft slokdarmverstopping gehad waardoor hij vreselijk is afgevallen)

Hoe goed je je paard ook ontwormt... maakt niet uit... lintworm kan je niet op het blote oog zien (weet niet of het lintworm is) maar dus wel met bloedonderzoek!
Geloof mij dat je paard ervan opknapt als het daar aan ligt, vriendin van me heeft dat gehad bij haar paard!

Succes

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:05

viola schreef:
Ik heb er nog nooit een DA of tandarts bijgehad (omdat hij er geen last van had) dus misschien is het wel handig om hem eens te laten nakijken of navragen bij je DA waaordoor zoiets kan komen.

Hoe kun je nu weten dat er met het gebit niks mis is, als je er nog nooit iemand naar hebt laten kijken? Juist bij paarden die mager zijn of slecht eten zou ik iemand naar het gebit laten kijken. Het kunnen talloze oorzaken zijn waardoor een dier slecht eet, maar als je (zeker!)weet dat het gebit in orde is kun je een grote boosdoener al uitschakelen.

Hoe is het met zijn mest gesteld? Hoe ziet dat eruit?

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:54

heey suus bobby kruimelt wel met zijn biks mis toch slim voor een DA

mar dat moet je natuurlijk zelf beslissen

Slimlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:11

Ik heb een oud shetlandertje, en zonder dat wij het doorhadden, ze stond op het land, was ze erg vermagerd,het bleek dat ze haken op haar tanden had.
Nu denk ik niet dat dit jou probleem zal zijn.

Om je shet weer dikker te laten worden, geef hem maar sochtends en savonds slobber, gewoon lekkere volle emmer steeds.
Daar komt hij goed van aan.
Ook las ik al maismeel, dat is ook inderdaad goed.
Toch vind ik slobber beter.

Lucerne ook gewoon sochtends en savonds geven, als hij snachts op stal staat, zorg dat hij dan doorlopend kan eten.
Wij hadden wel veel extra kosten door het bijvoeren, helemaal omdat je niet zuinig aan moet doen, maar je heb er wel profijt van want je zal het merken na een tijdje komt hij aan.

Mijn shet had trouwens ook nog een prik gekrege van de dierenarts tegen wormen, luis, en nog iets, en van die prik moestze ook al snel dikker worden..

Ik zal eerdaags eens fotos maken hoe ze er nu uit zag en ze posten met hoe ze eruit zag.

Ik hoop dat je er wat aan heb.
Groetjes Michelle

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:40

Jobbeltje schreef:
viola schreef:

Hoe kun je nu weten dat er met het gebit niks mis is, als je er nog nooit iemand naar hebt laten kijken? Juist bij paarden die mager zijn of slecht eten zou ik iemand naar het gebit laten kijken. Het kunnen talloze oorzaken zijn waardoor een dier slecht eet, maar als je (zeker!)weet dat het gebit in orde is kun je een grote boosdoener al uitschakelen.

Je quote nu van mij, ik ben de vorige eigenaar, ik heb niet gezegd dat zijn gebit goed was, ik zeg alleen dat hij wel goed at. Wortels, granen, hooi ed. nooit moeilijk doen met eten, daarom heb ik nooit naar zijn tanden laten kijken.
Ik weet niet of de huidige eigenaar (xsuusx) naar zijn gebit heeft laten kijken, maar ik raad dat dan ook aan om toch te doen.