Wormeninfectie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Wormeninfectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 10:06

Eergister hebben we bij ons op stal de paarden weer ontwormd. Gister trof ik plotseling kleine rode wormpjes in de mest van mijn paard aan. We ontwormen bij ons op stal altijd netjes op tijd en allemaal tegelijk. Ik begrijp eigenlijk niet hoe mijn paard nu plots wormen kan hebben Verward

Ik heb zojuist even mijn VA gesproken voor advies. Hij vertelde me dat het opzich niet heel ernstig is maar dat ik haar met 3 weken zeker nog eens moest ontwormen met een duurder middel. Volgens hem kan het altijd gebeuren dat een paard toch dit soort wormen krijgt terwijl er wel tegen ontwormd wordt.

Alhoewel ik al om advies heb gevraagd zit het me toch niet helemaal lekker... Heeft iemand van jullie dit weleens mee gemaakt en wat hebben jullie toen gedaan? Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jannepauli

Re: Wormeninfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:32

Ja dat kan, en dat heeft niet te maken met het feit dat het wormmiddel niet goed is maar geeft wel een zware infectiedruk aan. Het is niet zo dat een wormkuur àlle larven en eitjes doodt, er blijft altijd wat achter en dan is het ook nog zo dat het éne paard gevoeliger is dan het andere. Het advies van de VA om tenminste 1 x per jaar een keer extra te ontwormen ( tussen twee kuren in) is zeker goed, dat brengt de besmettingsdruk in ieder geval omlaag.

Hier een stukje uit een tekst van Hans van Gils van de DAP Moergestel , recentelijk geschreven in De Hoefslag:

Als paarden dagelijks uitloop of weidegang krijgen, is besmetting met wormen onvermijdelijk. Besmetting vindt plaats doordat met de mest uitgescheiden wormeieren zich ontwikkelen tot infectueuze larfjes die rechtstreeks (strongyliden) of via een tussengastheer, de grasmijt (lintwormen) met het gras opgenomen worden van de bodem. Als het niet te koud is, kan de ontwikkeling tot besmettelijke larve plaatsvinden. Een wat hogere temperatuur in combinatie met vochtige omstandigheden is hiervoor ideaal. In het Nederlandse klimaat bouwt de infectiedruk zich op vanaf het voorjaar tot een piek in de nazomer. Bij de kleine strongilyden is bij larfjes een fenomeen bekend dat inhibitie heet, te vertalen als een soort winterslaap. Een deel van de larfjes zal dit fenomeen vertonen, terwijl de rest zich normaal tot volwassen worpje ontwikkelt, dat ook gaat voortplanten door middel van wormeitjes. Deze geïnhibeerde larfjes kapselen zich in in de darmwand, om daar stilletjes en zonder symptomen te wachten op wat komen gaat. Als er in het voorjaar en de (na)zomer onvoldoende vaak of helemaal niet ontwormd wordt, zullen er heel veel larfjes ingekapseld worden. Als dan het stalseizoen begint, geven de meeste mensen in ieder geval een wormkuur, ook omdat zij weten dat op dat tijdstip de larven van de paardenhorzel bestreden dienen te worden.

Het bekendste, effectiefste en veiligste middel hiervoor is nog steeds ivermectine, dat bijna 25 jaar geleden op de markt verscheen. Ivermectine werkt nog steeds prima op alle stadia van de strongyliden, behalve op de ingekapselde cyathostominae-larven.

Door de rest van de strongyliden te doden, komt er bij de in inhibitiestadia verkerende larven waarschijnlijk een biologisch wekkermechanisme op gang. Massaal kruipen de larfjes na een paar weken na het ontwormen uit hun kapsel. Ze beschadigen hierdoor de darmwand zodanig dat het paard onvoldoende voeding uit de darminhoud kan opnemen. In extreme gevallen kunnen waardevolle eiwitten uit het bloed zelfs weglekken via de beschadigde darmwand, waarbij ook veel vocht verloren kan gaan. Dit uit zich in het beruchte beeld van lusteloosheid, zeer snelle vermagering en waterdunne diarree. Vooral bij jonge paarden komt deze aandoening, cyathostominose genaamd, voor, overigens ook door een andere stressfactor. Dus als een eigenaar in het najaar of in de winter veertien dagen na het ontwormen veel bloedwormen in de mest vindt, is dit niet het gevolg van het onwerkzaam zijn van ivermectine, maar wél het gevolg van een enorme infectiegraad.

Zeer waarschijnlijk is in de zomermaanden slecht of niet ontwormd. Bovendien lijkt het erop dat in dezelfde koppel, het éne paard gevoeliger is voor worminfecties, dan het andere.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 12:05

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Jannepauli!

Hmm, het stukje zint me ook al niet echt moet ik zeggen... Ik heb haar verder altijd goed ontwormt en ik heb nog nooit 1 wormpje gezien in haar mest. Mijn va adviseerde me dus om haar over drie weken nog eens te ontwormen. Alhoewel hij het niet echt verontrustend bleek te vinden zint het me toch niet helemaal.... Het feit dat er gisteren zoveel wormen uitkwamen is dan toch een indicatie voor een flinke infectie als ik het onderstaande stukje goed begrijp...

Ik maak me nu toch wel zorgen. Mijn paard ziet er verder overigens wel gewoon gezond uit en haar mest is ook gewoon normaal.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:15

Graag gedaan!
Ik denk dat de oplossing erin ligt dat je toch, zoals je DA zegt, een extra kuurtje tussendoor geeft. Daarmee verwijder je in ieder geval de larven die ná de wormkuur ( meestal na twee, drie weken) uit hun inkapseling gekomen zijn en dat scheelt alvast heel wat wormschade!

Bedenk je ook dat een paard zonder wormen niet bestaat - het is wel zaak om de infectiedruk laag te houden! En.. wat je in de mest ziet (of niet!!) is lang niet altijd bepalend. Eén van mijn paarden, altijd keurig en consequent op schema ontwormd, bleek toch een zware besmetting te hebben.. je vraagt je inderdaad af hoe dat komt!

Het is aan te raden om één keer per jaar je DA de mest te laten onderzoeken op eitjes - dat geeft de beste indicatie en op grond daarvan kun je je maatregelen nemen.

equus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:22

Je zou kunnen overwegen om je paard met moxidectine (Equest) te ontwormen. Dit wormmiddel maakt ook de jongere stadia van de wormlarven die nog in het slijmvlies van de darm zitten dood.
Veel succes!

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:00

lastig he het wormen verhaal ... maar mijn vraag is geef je je paard wel genoeg ontwormingsmiddel, want volgens mij schuilt daar vaak het gevaar ..

wij hebben een vierjarige hengst van 1.66 laten wegen en hij was niet
echt super dik en die woog toen al 565 kilo, nu is hij gegroeit is 1.69 en veel zwaarder dus zou ik hem 1 wormenkuur geven, dan is dat dus te weinig.. Bloos
ik vind dus de info voor een wormen kuur niet goed en ik overdoseer mijn paarden altijd Wow! want je vermorst nog eens wat enz..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:30

Ja Katjanus, da's zeker waar - iets overdoseren is altijd beter dan te weinig geven! Het is best wel lastig om het juiste gewicht van je paard in te schatten, maar een hulpje om het gewicht te berekenen vind je hier:

www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html

Met deze methode kwam ik bij mijn paard op 720 kg.
Nu heeft ze recentelijk op de weegbrug gestaan in de kliniek en het klopte aardig, ze was maar 5 kg lichter toen.

Ik hoop dat de link werkt, anders moet je via Google even intikken: bereken gewicht paard, dan kom je er ook.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:56

nou wil ik je niet de schrik van je leven geven maar onderschat het fenomeen bloedworm (strongyliden) niet.

ik heb zelf een 3 jarige hengst gehad die eraan kapot is gegaan (via wat omwegen)

bloedworm kruipt door het hele lichaam behalve in de winter. en het gebruik van moxidectine is in de zomermaanden dus levensgevaarlijk.
mijn DA heeft me verteld dat je equist allen van oktober tot maart mag geven, omdat anders de wormen die dan dus overal in het lichaam zitten, net op een verkeerde plek kan doden. en dat is dus ook met mijn hengst gebeurt.

bloedworm (strongyliden) zijn zwaar besmettelijk, en dus ook voor het weiland zul je maatregelen moeten gaan nemen. anders kom je er nooit van af, en blijft je paard geinfecteerd.
met een extra wormkuurtje zul je er echt niet vanaf komen, dat hebben wij in onwetendheid ook geprobeert.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 13:44

Citaat:
mijn DA heeft me verteld dat je equist allen van oktober tot maart mag geven, omdat anders de wormen die dan dus overal in het lichaam zitten, net op een verkeerde plek kan doden. en dat is dus ook met mijn hengst gebeurt.

Tja, ik heb zelf ook geen flauw idee wat ik met dit probleem aan moet. Zoals ik vertelde heb ik gister mijn va als gebeld, hij adviseerde me dus om met 3 weken Equest toe te dienen en dan met een aantal weken weer een ander middel. Ik weet niet wat voor behandelingen er überhaupt mogelijk zijn? Online is er sowieso al niet veel informatie te vinden over dit probleem.

Citaat:
bloedworm (strongyliden) zijn zwaar besmettelijk, en dus ook voor het weiland zul je maatregelen moeten gaan nemen. anders kom je er nooit van af, en blijft je paard geïnfecteerd.

De weilanden zijn allang besmet als ik het goed begrijp. De eitjes zaten natuurlijk ook al langer in mijn merrie. De kans is groot dat er ook andere paarden besmet zijn lijkt me. Ik zou alleen niet weten hoe je dit besmettingsgevaar kan voorkomen...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 22:48

dat is nou "het" grote probleem met bloedworm.

ik had in zoverre geluk dat mijn hengst apart stond, eigen wei dus. en ik heb gehoord dat er een middel is wat je over het land kunt gooien wat wormen dood. maar of bloedworm daarbij ook dood gaat??? dat wil ik nog aan mijn DA vragen.

mijn DA zei idd ook dat heel veel DA's niet weten dat moxidectine zo gevaarlijk is. mijn DA is duits en ik heb geen idee of je duits spreekt maar als je wilt kan ik je over PB zijn tel nr. geven.

misschien kan utrecht je antwoord geven.

je loopt risico als je nu equest geeft, maar aan de ander kant wat moet je dan. ik weet het das een moeilijke en daar kan ik je geen antwoord op geven.

heel veel sterkte en ik hoop echt dat het bij jou wel goed gaat.