longemfyseem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liesette

longemfyseem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 09:29

Hallo,

Mijn paard heeft al enige tijd chronische bronchitus. Een paar weken gelden is hierdoor longemfyseem ontstaan Huilen . Zijn er bokkers met hetzelfde probleem bij hun paard(en)? Hoe maken zij het hun paard zo aangenaam mogelijk? En moet ik mijn paard afschrijven voor de sport omdat dit riching dampigheid gaat?

Ik hoop reacties te krijgen!

Jannepauli

Re: longemfyseem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:21

Als je paard werkelijk longemfyseem heeft dan is de prognose voor de sport niet goed. Longemfyseem is een aandoening van de luchtwegen. Bij longemfyseem worden afwijkingen gevonden in de kleinere luchtwegen, het longweefsel en de bloedvaten van de longen; vooral de longblaasjes raken in de loop der jaren beschadigd.

Voor prestaties heeft het lichaam zuurstof nodig, en daar is gezond longweefsel voor nodig, ook om afvalstoffen kwijt te raken. Als je van een paard met longemfyseem inspanning gaat vragen, zal hij/zij dat niet kunnen volhouden, ze worden kortademig en het lijf wordt te zwaar belast.

Ook is een paard met longemfyseem bevattelijker voor verkoudheden, zoals je zelf al ervaart met chronische bronchitis.

Longemfyseem kan niet genezen worden - wel zijn er medicijnen die het wat makkelijker voor je paard maken. En, wat je paard nodig heeft: veel buiten, liefst zo weinig mogelijk op stal. Zorg ervoor dat stof en allerlei prikkelende stoffen ( amoniak bv) zo veel mogelijk voorkomen worden.

liesette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 08:02

Bedankt voor je reactie. Ik ben bekend met de achterliggende oorzaak achter longemfyseen. Ik was echter in de veronderstelling dat de aandoening ook ten rusten kan komen. Een paard waarbij duidelijk aanwijsbaar sprake is van atrose kan bijvoorbeeld ook momenten hebben dat het er geen enkele hinder van ondervindt.

We gaan kijken of de medicatie (oa prednison) aanslaat en hopen dat wij hiermee niet alleen aan symptoombestrijding doen. De combinatie met de bronchitus maakt echter de kans dat de aandoening terugkeert zeer groot.

We hebben inmiddels iid ook al de nodige matregelen genomen. Het paard is verplaatst naar een stal met raam, krijgt voortaan voordroog en stond al op vlas. Ook staat hij zoveel mogelijk buiten. De moeilijkheid is echter dat het stof ook uit de andere stallen kan komen. En het te kostbaar wordt deze maatregelen op alle stallen toe te passen.

Desondanks de conclusie dat het weining toekomstperspectief heeft (in de sport) willen wij toch het het paard zo aangenaam mogelijk maken.

Nogmaals bedankt voor je heldere reactie!

NB:
Resten mij nog enkele vragen waar medebokkers misschien een antwoord op kunnen geven.

Mogelijk willen wij met het desbetreffende paard een veulentje fokken ... kan dit problemen opleveren en is er misschien sprake van een erfelijkheidsfactor. Hierbij denk ik aan het doorgeven van overgevoeligheid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:17

Prednison wordt kuurmatig gegeven en aangezien longemfyseem op zich niet te genezen is, doe je aan symptoonbestrijding. Maar, dat is toch niet zo erg in dit geval - medicijnen worden soms ook toegediend om een situatie te verlichten en als je paard het er in dit geval goed op doet dan zou ik me - ondanks de bezwaren die aan langdurig prednison geven kunnen kleven - niet al te veel zorg om maken. Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Mogelijke bijwerkingen moet je in de gaten houden en aan je DA/VA rapporteren.

Er zijn vormen van longemfyseem die erfelijk zijn, er zijn ook vormen die door externe factoren veroorzaakt worden ( roken bv! vervuiling van de longen). Je zou een vrij ingewikkeld onderzoek moeten laten verrichten om te bepalen of de vorm van emfyseem erfelijk is - en zelfs als dat zo zou zijn, dan is er nog geen 100% zekerheid dat nakomelingen het ook krijgen. Als je een veulentje wilt fokken en de gezondheidstoestand van de merrie is verder goed, dan zou ik zeggen waarom niet?

Volgens mij ben je door de maatregelen die je genomen hebt al heel goed bezig - veel frisse lucht en zo weinig mogelijk stof en belastende stoffen als amoniak ed. geven vaak al heel veel verlichting.

Succes en sterkte!

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:44

liesette schreef:
Mogelijk willen wij met het desbetreffende paard een veulentje fokken ... kan dit problemen opleveren en is er misschien sprake van een erfelijkheidsfactor. Hierbij denk ik aan het doorgeven van overgevoeligheid.

Bedenk wel dat je paard al moeite heeft met ademen en dat een veulen van 60 kilo de hele buik opvult. De longen krijgen dan minder ruimte doordat de buikorganen op het middenrif drukken, de merrie zal er mogelijk nog benauwder van worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:45

Mijn oudere merrie heeft het ook en tijdens haar laatste dracht heeft ze het de laatste maanden heel erg zwaar gehad. Dit was dus ook het laatste veulen wat er bij haar geboren is geworden.

Over het al dan niet genetisch overdraagbaar zijn wil ik me niets eens buigen. Ik wil dit gewoon mijn merrie niet meer aandoen.