bloedonderzoek: te lage witte bloedcellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brisk

bloedonderzoek: te lage witte bloedcellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 08:44

Hallo
Ik heb al meerdere malen bloed laten prikken bij mijn paardje, en telkens waren de witte bloedcellen aan de lage kant.
Ik ben niet medisch onderlegd, en weet dus ook niet wat dit betekent.
De da zei telkens dat het niet alarmerend is, en schonk er verder geen aandacht aan. Verder waren er geen bijzonderheden.
Ik heb deze testen laten doen, om haar gezondheid goed in de gaten te houden en omdat ze nogal snel moe was en weinig conditie kon opbouwen.
Ik heb het hier wel over een jong paard, over de afgelopen 2 jaar, dus vanaf dat ze 1,5 jaar was. Ik heb haar op die jonge leeftijd uiteraard niet gewerkt, maar ze liep dag en nacht op de wei met schuilstal, en als ze dan 'speelde' met haar wei- en leeftijdsgenootje was ze gewoon sneller moe en bezweet.
Kan iemand me vertellen wat zo'n bloeduitslag betekent?

equus

Re: bloedonderzoek: te lage witte bloedcellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:55

De witte bloedcellen zorgen voor de afweer en kunnnen door een heleboel redenen lager zij dan normaal. Maar als de dierenarts het niet alermerend vindt zou ik me er niet te veel zorgen over maken, hij of zij kent het paard en de witte bloedcellen zullen dan ook niet heel erg laag zijn. Ik zou de conditie gewoon langzaam opbouwen en op mijn gemak blijven trainen. Als er eventueel nog problemen blijven zou ik het paard wel laten onderzoeken om te kijken of er geen ziektes of andere dingen de oorzaak van deze problemen zijn.
Succes

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:36

Te weinig witte bloedlichaampjes kan duiden op een virus ergens in het lichaam. Maar sommige paarden zitten altijd wat aan de lage kant. Mijn paard heeft ook altijd relatief lage waardes witte bloedlichaampjes. Ik laat 1 x in de zoveel tijd bloed onderzoeken om in de gaten te houden of het niet te laag wordt.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:34

Onze dierenarts zegt dat het wel eens op maagzweren kan duiden, in combinatie met een relatief laag gehalte aan rode bloedlichaampjes en natuurlijk de lichamelijke klachten die er soms bij horen.
Maar bij een paard dat verder helemaal 100% is, geloof ik best dat die witte bloedcellen voor dat paard normaal zijn.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:51

stress is er ook een oorzaak van.
als je paard zich snel druk maakt kan dat ook een reden zijn.

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 10:49

Bedankt voor de reacties. Ik maak me niet echt zorgen, maar ik wilde gewoon weten wat dat kan betekenen, gezien ik niet wetenschappelijk onderlegd ben.
Mijn paardje is een echt stresskonijn, dus dat kan wel kloppen.
Tot hiertoe is ze niet ziek geweest, hopen dat dat zo blijft!!!
groetjes!!!