paard beschadigd bal voorhoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CD28

paard beschadigd bal voorhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 07:30

Mijn jonge paard (3 jaar) stapt van achter ver over. Met rijden is dit geen enkel probleem maar als ik hem losgooi in de bak en hij doet een keer raar dan raakt hij de bal van zijn voorhoef. Ik heb hem springschoenen omgedaan ter bescherming van de hoef maar dit heeft tot gevolg dat de kootholte kapot gaat omdat die dingen nogal scherp zijn.

Is er iets anders wat ik hem om kan doen, gisteren heeft hij zichzelf weer geraakt en ik durf hem zo niet goed meer naar buiten te doen.

ellepel

Re: paard beschadigd bal voorhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:12

heb je je hoefsmid al om advies gevraagd?
soms kan een ijzer eronder wel eens helpen.
( klinkt raar maar dan maken ze langere passen waardoor de kans op aantikken kleiner is)

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 11:11

Ik denk niet dat dat de oplossing is voor mijn paard. Met gewoon rijden gebeurd het niet. Alleen als hij zich uitleeft in de bak. Denk dat ik een bescherming moet zoeken die de kootholte heel laat. Zijn er geen hoefschoenen waar bont in zit of zo zodat het niet zo scherp is?

Of heeft iemand ervaring met deze:
Afbeelding

Deze staan op de site van divoza.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:00

Nee, die ken ik niet. Wel gebruiken wij onderstaande hoefschoenen voor mijn paard dat op ijzers staat met een langere achterkant. Ze trapt die ijzers er anders makkelijk af, en met deze 'hoefschoen' van Kavalkade kan dat niet meer.
Afbeelding
Werkt prima, ook op de wei.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 13:26

Van wat voor materiaal zijn die gemaakt? Is het wel zacht in de kootholte? Anders beschadigd het daar (net als nu met de springschoenen).

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:44

Ze zijn aan de binnenkant gemaakt van Neopreen. Je kunt hier er meer over lezen (wel in het duits) http://www.kavalkade.de Mijn paard heeft er in elk geval geen last van, echt fijne dingen!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:38

Ik ben inmiddels wat wijzer voor wat betreft de voetbescherming van de Divoza. Ik heb ze voor mijn paard besteld en uitgeprobeerd. Op zich werken ze wel, maar wat wel gebeurd is, dat als je je paard er mee op de wei zet en hij doet wat 'gek' dan schuiven die dingen omhoog en zitten ze niet meer op de goede plek boven het ijzer, waardoor je nog het risico loopt dat ze met een achterhoef het voorbeen raken. Ik heb dit redelijk op weten te lossen door boven de hoefbeschermers een springschoen aan te doen. Hierdoor kan het ding niet omhoog schuiven Haha!
Kwa plaats-stabiliteit zijn dus de beschermers van Kavalkade beter Knipoog

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 00:41

Een sok om de kootholte doen werkt ook goed... en is goede koop Knipoog
Knip de teen ruimte eraf en doe hem over de hoef aan daarna de springschoen erover heen en klaar is .... (kees)

Die van Kavelkade zien er ook wel erg goed uit!!!
Wat koste ze?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 00:49

welke springschoenen heb je gebruikt?
alle2 mijn paarden gaan open in de kootholte met die rubberen, maar met neopreen heb ik nergens last van. Ik heb nu altijd die springschoenen van Action en die zijn echt super. In de aanschaf wel eventjes 3x slikken, maar ze gaan dan ook gewoon ruim een jaar mee met intensief gebruikt, wat ik (mijn ervaring) van kieffer en eskadron niet kan zeggen.

over die hoefschoen van kavalkade heb ik overigens ook goede verhalen gehoord.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 06:56

Noukie schreef:
welke springschoenen heb je gebruikt?
alle2 mijn paarden gaan open in de kootholte met die rubberen, maar met neopreen heb ik nergens last van. Ik heb nu altijd die springschoenen van Action en die zijn echt super. In de aanschaf wel eventjes 3x slikken, maar ze gaan dan ook gewoon ruim een jaar mee met intensief gebruikt, wat ik (mijn ervaring) van kieffer en eskadron niet kan zeggen.

over die hoefschoen van kavalkade heb ik overigens ook goede verhalen gehoord.

Ik had ook een paard die zichzelf vaak aantikte. Ik heb ook goede ervaringen met de hoefbeschermers van Action. Ze zijn er ook in andere merken. Daarvan gaan de kootholtes echt niet kapot. Het paard liep er de hele dag mee in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 07:15

Ik heb ook de beschermers op het plaatje. Ze zijn idd goed, mits ze goed blijven zitten.

Als je paard achter ijzers heeft, kun je de smid vragen ze naar achter te leggen. Mijn paard was in zijn jonge jaren ook zo frivool en had ook regelmatig bebloed geschopte kootholtes. Ik heb toen een stukje nepbond gemaakt en dat rondom in de kootholte gedaan met klitteband en daarover de springschoen zodat de rand van het rubber idd niet de kootrand kapotschuurt.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:56

Een sok zal het helaas bij mijn paard niet doen, ze heeft nl. langere ijzers die ze er makkelijk onderuit kant trappen, en een sok is dan niet beschermend genoeg. Bij haar gaat het dus niet om de ballen van de voet maar om ijzerbescherming
Ik geloof dat die schoenen van Kavalkade iets van 90 euro gekost hebben. Ze werken echt prima, blijven goed op hun plek zitten. Maar omdat mijn paard een rond ijzer heeft en haar voet steeds beter begint te vormen, kan het plaatje aan de onderkant niet meer tussen het ijzer en de hoef door. Dus moesten we weer wat anders zoeken. Maar bij een normaal 'open' ijzer, gaat het prima verwacht ik.
Die dingen van de Divoza zijn minder stabiel, maar al je paard zich rustig gedraagd, gaat het prima. Die waren rond tussen de 50 en 60 euro.

Blueberta, volgens mij heb ik dit per ongeluk ook als pm gestuurd, was niet de bedoeling Haha! Ik zit regelmatig nog in gevecht met bokt nieuwe stijl. Bloos

bleuberta schreef:
Een sok om de kootholte doen werkt ook goed... en is goede koop Knipoog
Knip de teen ruimte eraf en doe hem over de hoef aan daarna de springschoen erover heen en klaar is .... (kees)

Die van Kavelkade zien er ook wel erg goed uit!!!
Wat koste ze?

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:10

Ja idd een pbtje (hihihihi)

Ik bedoel ook niet alleen een sok, maar een sok in de kootholte en daarna een springschoen er overheen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:29

neopreen hoefschoenen van kieffer zijn niet duur en gaan (bij mij) goed mee en daarvan krijgen ze bij mij geen beschadigingen. echter de beste oplossing zit toch vaak in het beslag. Onder de man beweegt een paard heel anders dan vrij en het kan dus wel degelijk de oplossing zijn. leg het in ieder geval even voor aan de hoefsmid die kan je dan meteen duidelijkheid geven

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:49

Geen enkel dier (dus ook geen paard) zal zonder reden zijn eigen benen aanraken. Ga niet met ijzers bezig, die maken het alleen maar erger. Je moet het probleem oplossen.

Je paard heeft geen goeie afwikkeling van zijn voorhoeven. Hierdoor duurt het langer dat het voorbeen weer weg is en plaats heeft gemaakt voor het achterbeen. Met een natuurlijk bekapping kun je dit probleem gemakkelijk oplossen. Voor meer info kun je een kijkje nemen op Paard Natuurlijk (www.paardnatuurlijk.nl).

Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:24

Ik heb begrepen dat ze met rijden geen probleem heeft, maar als het paard los in bak of op de wei is. Door zijn joligheid en capriolen vangt hij zich met zijn achterbeen.

Dit is idd met ijzers op te lossen, is ook bij mijn paard goed gelukt.

Klapijzers noemen ze dat, dan liggen de ijzers achteren een stukje naar achter en dan valt de teen er ietjes over heen. Als hij nu zich raakt, is het met zijn eigen hoef en dat komt minder hard aan. Ook kan de smid zorgen dat hij iets beter afrolt met zijn voorvoeten, dus ook sneller weg kan komen met het voorbeen. Ik zelf zou eerst het achter ijzer proberen. Je paard meer opzet geven kan hem ook minder fijn laten lopen. Volgens mijn smid althans loopt hij dan te veel op zijn tenen en dat gaat pijn doen.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:30

Maar vanwaar dan die ijzers. Als jij gewoon voor een goeie afronding zorgt aan de voorhoeven, waardoor het paard beter kan afwikkelen, heb je helemaal geen ijzers nodig. IJzers veroorzaken meer problemen dan ze zouden lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:52

Dat is een andere discussie Clown Op bokt al te veel van deze geweest Clown

IJzers moet ze nl zelf weten. Of dat beter is, tja misschien moet ze veel over de harde. Maar ook dat is weer een andere discussie Vork

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:40

russel schreef:
Dat is een andere discussie Clown Op bokt al te veel van deze geweest Clown

IJzers moet ze nl zelf weten. Of dat beter is, tja misschien moet ze veel over de harde. Maar ook dat is weer een andere discussie Vork

Mijn (bovenstaand) bericht was voor jou bedoelt. Vroeg me af waarom je voor ijzers hebt gekozen terwijl het alleen maar gaat om de afronding van de hoef.

Wil ook geen discussie aangaan waarom wel of waarom geen ijzers (al ben ik er zelf helemaal op tegen), maar was gewoon benieuwd waarom jij ijzers nam terwijl je het met een rasp op kan lossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:20

We gaan nu helemaal off-topic, maar ik denk niet dat de hoeven van mijn paard even bijgevijld kunnen worden. Dat gaat een lange weg worden met heel veel verstand en regelmaat(elke 2 a 3 weken schat ik) van bijwerken. Alleen dat al kan ik niet betalen en zelf kan ik het niet.

Ze groeien heel erg snel en de tenen groeien ook heel erg snel lang, hij heeft geen verzenen en die zullen ook nooit voldoende groeien waardoor hij al heel snel te plat komt te staan.
En,sla me niet dood, maar meer van de teen kan niet doordat hij dan gevoelig komt te staan, meer opzet gaat niet dan loopt hij te veel op de teen en proberen hem stijler te krijgen gaat ook niet vanwege ondergeschoven of naar binnen geslagen verzenen. Nou ja, zoiets dus. Achter zou hij zonder kunnen, maar voor moet hij vanwege zijn hoefgroei wel op de ijzers.

Maar ik vind het heel moeilijk want ik heb ook liever blote voeten. Hij heeft blootvoets gelopen, maar dan liep hij niet prettig, steeds was er weer wat en nu eindelijk na een dik jaar loopt hij weer heel gemakkelijk en dan maar MET ijzers. En.... zonder is ook leuker voor de knip,maar welke smid is net zo super als mijn smid en kan hem zonder zetten.....Mijn smid doet ook natural balance en al die dingen, maar hij doet mijn paard zo en ben er tevreden mee. Ga dus uit van zijn expertise.

Anyway een smid werkzaam bij een kliniek, dus ik vertrouw het maar......

Natuurlijk kan alles en zonder ijzers zou ook kunnen, maar mijn paard heeft een verkeerde smid gehad en liep toen niet meer......Durf dus niet meer zomaar iemand aan zijn voetjes te laten komen.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:39

Laatse keer off-topic. Ik ben er van overtuigd dat je alle problemen op kan lossen zonder ijzers. Hou zelf mijn paarden ook bij en dat doe ik ook wekelijks (soms eerder, soms later). Als je zelf een cursus doet, kun je je eigen paard bijhouden. Maar als jij bij de ijzers blijft, dan is dat jou keus en dat respecteer ik ook. Ik zou zelf alleen geen ijzers willen, omdat dit voor veel problemen zorgt en paarden met ijzers juist nog slechtere hoeven krijgen. Maar zowel jij als de TS veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:09

Oke laatste keer off-topic

Tittel schreef:
Ik zou zelf alleen geen ijzers willen, omdat dit voor veel problemen zorgt en paarden met ijzers juist nog slechtere hoeven krijgen. Maar zowel jij als de TS veel succes ermee!

Weetje, geen problemen, weet nl niet welke. En,hij heeft hele mooie hoeven, sterk, nergens een barstje, scheurtje of wat dan ook. Met bekappen altijd, zeker als hij op natte wei liep, bleef er niets meer van zijn hoeven over. Vandaar dat ik niet zo maar ijzers er onder uit laat halen. Zeker, liever zonder hoor, zonder twijfel. Maarrre effe zelf een cursus, heb te veel gezien wat een ellende het kan geven als het niet goed gedaan wordt, dan met name de voetas, de zool e.d. Die cursusmensjes zijn me al voor geweest bij mijn paard, ik ga dan niet zelf ook nog aan de gang.

Ik wou dat ik het zelf goed kon, dan zeker blote voetjes.

Okey, weer on-topic.