Hoe goede hoeven krijgen? suplementen/vet/zalf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Hoe goede hoeven krijgen? suplementen/vet/zalf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 21:19

Ewalda heeft al erg lang een oppervlakkige hoefscheur, en daarom ijzers.
Nou zou ik ze er graag onderweg halen, maar hoe zorg ik voor een optimale conditie van de hoeven ivm de scheur? Moet ik ze vet houden voor de beweegbaarheid en dus de doerbloeding, van dat zalf of die suplemanten (hoefverharder)Weet de namen even niet, halen?
Kortom, hoe pak ik dit het beste aan?

Glitch

Re: Hoe goede hoeven krijgen? suplementen/vet/zalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:24

Biotine, een echte aanrader!! Ja
Daarnaast werkt laurierzalf ook erg goed.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:26

Bewegen en nog eens bewegen!

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:26

Mystica schreef:
Nou zou ik ze er graag onderweg halen, maar hoe zorg ik voor een optimale conditie van de hoeven ivm de scheur? Moet ik ze vet houden voor de beweegbaarheid en dus de doerbloeding, van dat zalf of die suplemanten (hoefverharder)Weet de namen even niet, halen?

Ik zou er zeker geen smeersel opdoen!!
Vet sluit de hoef juist af voor vocht, waardoor hij uitdroogt.
Gewoon elke dag de hoeven uitkrabben en bij droog weer 5/10 minutjes afspuiten (ook de onderkant, straal!)met water, zodat de hoef vocht kan opnemen. Verder veel beweging! Niet alleen in de binnenbak, maar ook eens op wat hardere ondergrond!

Biotine help geen ene moer, tenzij het paard te weinig via de voeding binnen krijgt. Bij een goede brok is dit overbodig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:28

Vraag wat je hoefsmid ervan vindt? Hij kent je paard, en kan bepalen of het al verantwoord is om de ijzers er onderuit te halen.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:31

Hangt er van af hoe de rest van de hoefconditie is en of alle hoeven in slechte conditie zijn. Zijn alle hoeven in slechte conditie (brokkelig, scheuren, broos) dan kan dit duiden op een te kort aan Biotine, waarvan dan bijgevoerd moet worden. Ook zijn er verschillende producten om er op te smeren. Ik ben absoluut geen voorstander van teer tenzij er een hoefzweer zit, omdat teer vocht onttrekt. Hoefvet voed de hoef wel, maar dicht de porien, waardoor de hoef niet meer kan ademen. Beste optie is dus hoefzalf, maar dat is wwer niet waterdoorlatend, dus moet je voordat je de hoef insmeert de hoef 15 min natmaken. Goede producten weet ik wel, maar dan moet je me maar even PB-en, vanwege commerciele berichten, dus ik ga hier geen merken noemen

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:36

promptertje schreef:
Vraag wat je hoefsmid ervan vindt? Hij kent je paard, en kan bepalen of het al verantwoord is om de ijzers er onderuit te halen.

Ja, misschien wel verstandig om er eerst eens voor te zorgen dat de hoeven weer in goede conditie zijn, alvorens het paard op zijn blote voetjes te zetten!

Een paard (met ijzers) van een vriendin van mij had ook hele erge brokkelhoeven. Dit bleek te komen, doordat hij elke keer te laat bekapt werd. De hoefsmid is nu 3 maal om de 6-8 weken geweest en de hoeven zien er weer supergoed uit!

Maar heel verstandig van je dat je er iets aan wilt doen!!
Ik zou alleen niet naar allerlei nutteloze dure poeders en smeersels grijpen. Er is uit onderzoek gebeleken, dat deze echt NIETS helpen.

Gertt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:17

Mystica schreef:

Waarom overleg je niet met je hoefsmid? Een oppervlakkige scheur is geen reden voor ijzers.
Een goede smid doet wat het beste is voor jouw paard dus moet je met hem overleggen wat te doen.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 06:43

Inderdaad Biotine, het duurt even voor je resultaat hebt, maar dat resultaat mag er dan ook wel zijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:08

Citaat:
Er is uit onderzoek gebeleken, dat deze echt NIETS helpen.

uit eigen ervaring weet ik dat biontine super heeft geholpen bij mijn paard, ik heb biotine plus van de Paardendrogist met zink en zwavel (het is ook zwart ipv wit poeder)
Verder smeer ik zowel op het hoorn van de hoef als op de zool hoef&zool (ook van de paardendrogist) en daarmee is de kwaliteit van hoorn en zool aanzienlijk verbeterd!

Dus alle onderzoeken ten spijt, mijn paard heeft er wel baat bij!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 08:42

Ik zal even de situatie beter uitleggen. Lachen
Het is die ene voet die niet goed is. 5 jaar geleden zat er een hoefzweer in. Die is er uitgesneden, waardoor er zo'n soort koevoet gemaakt is. Met een grote driehoek eruit. Om dat bij elkaar te houden is er een ijzer met 2 lippen onder gezet. Dat is nu dus weer dichtgegroeid, maar er blijft een oppervlakkige scheur inzitten. Ik heb de ijzers er al een paar keer onderuit laten halen, maar elke keer breken er dan grote stukken uit die ene hoef, soms al na een paar dagen, dus dan gaan ze er maar weer onder, omdat er dan niks aan de hand is. De ijzers blijven netjes 8 weken onder zitten, zonder dat er iets van de hoef brokkelt of scheurt. Vanddar dus dat ik de hoef sterker wil maken voor het ijzer eraf gaat, zodat het nu wel goed gaat. Maar ja, hoe? Ik heb geen flauw idee. Vandaar de vraag. Lachen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:51

De pony van mijn vriendin had erge brokkelhoeven, en zij was erg te spreken over biotine. Mss dat ie idd niet voldoende binnenkreeg via zijn voer, dat weet ik natuurlijk niet.
Verder gebruikte zij Rainmaker van de Paardendrogist. Een soort hoefolie, maar die ervoor zorgt dat er wel vocht bij de hoef kan - ofzoiets, je moet de uitleg maar eens even nalezen.