Weet iemand wat dit is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Titsia

Weet iemand wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 18:55

Heb een nieuw bijrijd paardje, dat ik eerst lang en lang ga mogen longeren, ze is zwaar verwaarloosd geweest, maar staat nu op een goede plaats. Enkel heeft ze wat schurftige plekjes en vroeg me af wat het is, hoe het komt, of het besmettelijk is en wat eraan te doen.
Of ze ontwormd is weet ik niet, daar ga ik echt achter zagen bij de eigenaar
Afbeelding
Afbeelding
Hier een foto van haar helemaal hier zie je wel hoe mager ze is
Afbeelding

craz

Re: Weet iemand wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:21

Misschien zijn het gewoon schuurplekken van jeuk?
Weet het niet he tis maar een gokje Knipoog

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 19:26

Zou ook kunnen, ze hangde van aan haar oren tot aan haar benen vol met mest, dit is er nu grotendeels af, enkel haar buik (vanonder) nog, durf er niet echt aan doortrekken omdat je merkt dat het pijn doet

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:41

Voor zelf schuren vindt ik de plaats een beetje onlogisch. Daar kan ze niet goed bij. Ze zou dan eerder de achterzijde bij de staart schuren. En de zijkanten, wat lager als dat ze de plekken heeft.
Nee, mij lijkt het eerder ringworm, laat de DA er eens naar kijken.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 20:31

Ik ga morgen proberen de eigenaar proberen te overtuigen van de dierenarts te laten komen (het is dus niet mijn paard!) hopelijk wilt hij dit doen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:33

Lijkt op regenschurft. Kan je de haren er daar gewoon uittrekken? ff door een DA naar laten kijken. Weet niet meer hoe ze t behandelen.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 23:08

Mij lijkt t ook rngworm, je ziet ook kringetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 23:12

ziet er idd uit als ringworm, wel ff opletten kan ook voor mensen besmettelijk zijn geloof ik

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 06:36

Maar als je op de eerste foto kijkt zie je ook een grotere plek volgens mij is ringworm enkel kringetjes? Vanavond ga ik langs en ga ik proberen van hem te overtuigen van de dierenarts te bellen. Duim ff mee Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:24

het kan best wel meer zijn..slechte conditie van de huid omdat ze te weinig goede voedingstoffen heeft binnengekregen, daardoor vallen vaak hele plukken haar tegelijk uit, en dan zie je ook ronde vlekken.

toch lijkt het wel op schimmel, die typisch ronde vlekken, met dat wit erin..
maar kan ook weer dat rainrot zijn( soort regenschimmel, dat zie je vaak op de rug, te behandelen als schimmel, flesje imaverol kopen bij de ruitersportzaak en daarmee het paard wassen.

goed voer moet ze zowiezo hebben, maar een dierenarts kan toch beter zien wat het nou precies is dan wij....

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 11:38

Imaverol had ik al gezegd dat hij moest gaan halen omdat ik vrees dat er niet zo rap een dierenarts zal worden bijgehaald, denk dat ik haar eerst wat ga wassen met die imaverol en dan kan ik nog steeds bellen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:38

De foto om te laten zien hoe mager ze is, is tegen het licht genomen. Op die foto vind ik het allemaal nogal meevallen.

Om een eenduidige diagnose te krijgen moet je eigenlijk meteen de DA halen en niet eerst gaan knoeien. Maar als de eigenaar de DA niet meteen laat komen: ga idd maar wassen met Imaverol, herhaal dat over drie dagen en over een week nog eens, en ontsmet alles waar ze mee in aanraking is geweest, dekens, borstels halsters enz met Dettol.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 13:29

Deze beter?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:21

Dit zat ook op het hoofd van mijn paard, de da het er een kweekje van gemaakt maar er kwam niet uit dat het een schimmel of ringworms ofzo was maar ilk heb zijn hoofd toch gewassen en na een paar weken was het over.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:03

Ik zou toch even met de eigenaar gaan praten om er een DA bij te laten komen. Lukt dit niet inderdaad goed wassen en alles zoals sjabrakken, borstels enzo ontsmetten, mag ze er dalijk vanaf zijn dat ze niet door haar eigen borstels weer besmet raakt (als het iets is wat besmettelijk is uiteraard)

Daarnaast ook een goeie wormenkuur laten geven, ik vind haar duidelijk veel te mager. En omdat je zegt dat ze zwaar verwaarloosd is zou ik het risico niet nemen dat ze wel op tijd haar wormenkuur heeft gehad.

Succes met het paardje.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 06:36

Heb hem dus niet kunnen overtuigen van een dierenarts te bellen, ze heeft wel een wormenkuur gehad en Imaverol is onderweg, ga haar daar een paar keer mee wassen en als ik geen verbetering zie blijf ik toch zagen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:12

Iig wordt er wat gedaan. Ze is idd wat schraal, maar schrikbarend mager vindt ik haar niet. Verwen haar maar lekker, ziet eruit als een leuk dier.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:21

Hm ze komt me heel bekend voor... toevallig ook een nummer onder d'r manenkam? Lachen

Volgens mij heb je hier een heel leuk beestje aan straks! Als je nu al ziet hoe ze haar staart draagt en haar omgeving geinteresseerd opneemt. Leuk.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 12:14

Nummertje 20heeft ze, maar verder heb ik nog niets kunnen ontdekken. Ze komt van Boedapest en heeft daar wat rond gecirculeerd en is dan een jaartje naar Duitsland gegaan om dan naar België door te komen maar hier was ze te traag Ach gut

Cassidy ik heb ook al ielere beestjes gezien, maar zoals de eigenaar wilt doe ik toch niet, als het aan hem lag lag er volgende week al een zadel op met ruiter! Haar ruggengraat ligt er echt op maar dat zie je misschien niet goed aan de foto's, lijkt me iig niet comfortabel om er dan mee te hobbelen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:00

Zo te zien is dit schimmel. Als ik zo'n paard zou kopen zou ik er denk ik ook niet direct mee naar de dierenarts gaan. Eerst maar eens goed voeren en wellicht de tandarts even naar de kiezen laten kijken. een wordmenspuit heeft ie al gehad dus dat is al beter.
De schimmel moet je inderdaat wassen met imaverol. dat werkt in de meeste gevallen snel en effectief.
Wat inrijden betreft zou ik dit paardje lekker in de wei zetten en af en toe is een stukje mee wandelen. Trainen (aan de longe of onder het zadel) lijkt me op dit moment nog niet echt goed. na twee of drie weken zul je al vooruitgang moeten zien in de conditie en dan is ze gewend aan haar nieuwe plek. Dan kan je ook beginnen met de opbouw van de training. hopelijk is ze dan ook al dikker maar vooral aan de vacht kan je zien of ze zich beter voelt. Misschien kan je opkikker van de paardendrogist proberen of maismeel.
Ik vind haar overigens ook niet echt schrikbarend dun. en ze ziet er nog vrolijk uit.
Heel veel succes met wassen. Als ze goed te eten krijgt komt het allemaal wel goed denk ik.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 14:59

Ze staat hier al 6weken Knipoog
Ze ziet er echt al beter uit vooral haar vacht, je merkt nu dat er een paard onder al die mest zit Knipoog
En longeren? Echt trainen kan je het niet noemen, we slingeren ze gewoon wat rond(dus zonder hulpstukken, gewoon bit of halster) om te zien hoe ze reageert op stemhulpen en dat ze ons wat beter kan leren kennen en wij haar. Zadel leg ik er pas op als ze wat aangedikt is.
Momenteel kan ze nog niet op de weide omdat er eentje de afrastering kapot was (is sinds vandaag normaal gemaakt) en andere weide word gestrooid. Maar vanaf de dag dat de weides in orde zijn smijt de eigenaar ze dag en nacht buiten, en krijgt ze nog tweemaal per dag eten bij

zaragossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 08:36

Als het schimmel is moet je haar met tussenpozen wel een keer of drie wassen. Als het schurft is(komt in nederland niet zo heel veel voor), dan is imaverol niet afdoende. Bestel dan sebacil, uiterst giftig dus werk met handschoenen. Ook met tussen pozen een paar keer wassen.Veel succes
p.s was ook je borstel, tuig en alles wat daarbij hoort.