tekort bekapt? Wel/niet kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gonnie

tekort bekapt? Wel/niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 13:34

Hallo.
Ik heb voor mijn dochter een hele leuke pony gezien.Precies wat we zochten,na heel lang zoeken.Bij de Keuring was alles goed,op 1 ding na...de pony was verkeerd bekapt en liep op harde grond op volte voor wat kort. voor alleen.
Balen dus....Ze heeft em gelijk door een andere ervaren hoefsmid laten nakijken en hij heeft em netjes bekapt,maar kon em niet na 1 x goed krijgen.Hij heeft nml op zijn achterste gedeelte van zijn hoef zeg maar merendeels gelopen en dat moet weer aangroeien en heeft tijd nodig.Dus weer gekeurd,alleen op dit punt en hij liep al een heel stuk beter gelijk,maar geen plusje,dus niet goed gekeurd op papier.
Nu kunnen we gewoon stoppen met onderhandelen en verder kijken,maar toch.....wat zou ik nog meer kunnen doen het te laten uitzoeken?? Zou het met een foto uitgesloten kunnen worden dat het niets is?? De hoefsmid en vee arts zeggen allebij dat t 99 % de hoeven gewoon zijn,maar er blijft 1 % over........Als ze een ijzer eronder zou laten zetten,wat ws toch goed is een paar mnden lang,zou t al gelijk verbeteren als t dat was,of moet de hoef en ook been weer eerst lang aan t ijzer wennen???
Ik weet t dus niet meer,iemand raad?Misschien een hoefsmid met ervaring?

Gonnie

Re: tekort bekapt? Wel/niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 13:36

ps....niet mailen,want mailadres is veranderd en moet ik nog laten veranderen
.Pbtje kan wel.....evt.

cowboyinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 14:00

Mijn advies is ,koop hem pas als hij in orde is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 14:29

Je zou hem een week of 2 a 3 op proef kunnen nemen.

Desnoods zet je er even een ijzertje onder. Aan ijzers hoeven ze doorgaans niet te wennen.

Als hij dan echt niet beter wordt niet kopen.

Laat wel alles duidelijk op papier zetten voordat je dit gaan doen.

Gonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 15:05

En een foto van de hoef?Of kan je dan nog niets uitsluiten?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 15:16

hoi gonnie, er kunnen genoeg dingen mis zijn die niet op een fot tezien zijn.
Ik zou erop vertrouwen wat je DA en hoefsmit zeggen, maar als je toch nog met een twijfeling blijft zitten dan zou ik het niet doen.

Je kan hem idd op verschillende manieren laten testen.
In een kliniek laten ze bijvoorbeeld delen injecteren met verdoving. Op deze manier kunnen ze zien waar het probleem zit.
Maar dit gaat een behoorlijk kostelijk plaatje worden ( zo ook met runtgen foto´s als je het goed wil doen.)

Wat je kan doen is een contractje opstellen.
Geef het paard een half jaar de tijd en als het in die tijd niet verbeterd dan word de koop terug gedraaid ( alleen op dit punt. anders ik het voor de verkoper ook een onmogenlijk iets).
Maar heb je ook gevraagt waarom hij zo kort staat?
Hoe oud is het paardje? Als hij namelijk altijd kort heeft gestaan en hij is al iets ouder dan is het mogenlijk dat al heeft hij langere hoeven het probleem aanhoud omdat hij het gewoon is geworden...

maar nogmaals, de DA en hoefsmit geven jou je geld niet terug als het uiteindelijk toch niet goedkomt, dus laat je alleen leiden door wat je zelf echt voelt.
Ik weet niet wat je dochter haar plannen met het paard zijn, maar ik had vroeger een pony die ik kreupel had gekocht en ik heb er nooit spijt van gehad. het is een van de dierbaarste momenten die ik me kan herrinneren. ( had haar gekocht en werd afgekeurd door DA, wist dat als ik haar terug deed naar de handelaar dat ze naar de slager zou gaan. Heb haar gehouden en zelfs nog rustig gereden op buitenritjes enzo. Was super... )

Vraag iig ofdat je wat tijd mag hebben met het uitproberen, iig een maand... misschien dat je dan al wat verbetering ziet...

succes

Gonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 15:26

Het paardje is nu pas 4 jaar.Is met 3 jaar bij haar gekomen,en eerst goedgekeurd,heb papieren gezien.De pony heeft erg harde hoeven en ze dacht dat t niet nodig was ze te laten bekappen,heeft 1 x een boertje aan bekapt meer niet.Hierdoor loopt ie dus een teveel op t achterste van de hoef,waardoor t em zeer doet in de volte in draf.
Meer van de voorkant afhalen kan nog niet,moet eerst allemaal groeien en heeft idd tijd nodig.Toch sluit je die ene procent niet uit als koper dat er wat kan zijn.......dat maakt t zo moeilijk wat te doen.
Maar wat ik begrijp,is dat als je een foto wilt maken van de hoef,ie toch ook inspuitingen krijgt??Ik denk ws te makkelijk,ik dacht,1 foto van de hoef en je kan evt wat zien? Maar denk dus dat ik dan schrik van de prijs ja en weet ook niet van te voren of ze aan naar 1 been kijken genoeg hebben en ook fotoos wilen van zijn andere benen.De pezen ed waren wel allemaal goed,buigproef ed................

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 16:35

Als een paard te kort is bekapt, dan kan je hem een ijzertje geven en dan kan de hoef gewoon weer aangroeien.
Als de hoef weer is aangegroeid, dan kan je het ijzertje weer verwijderen.

Een paard is pas te kort bekapt als het gevoelig op de zolen is.
Dit kan je zien doordat het a.h.w. op " eieren" loopt.
Als je paard gewoon nog goed loopt en niet gevoelig is op de zolen dan kan je gewoon het paardje kopen, want dan heeft het geen last van het " te kort" bekapt zijn.
Ik neem aan dat het paardje geen andere gebreken heeft, maar op te kort bekapt hoef geen problemen verder te geven.

Bram de Langen
Hoefsmid hoofbalance

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:50

Hoi, naast wat gezegd is over te kort bekappen, wil ik ook even opmerken dat te kort lopen ook op artrose of andere gewrichtsklachten KAN wijzen!

Gonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 20:47

Hai.Tis eigenlijk verkeerd bekapt de eerste keer.Hij heeft hele harde hoeven.Ze rijdt veel buiten dus slijten ze.Het deel aan de achterkant van de hoef,ben even de naam kwijt,dat wat zachtere is heel kort en moet langer worden,want is nu dus gevoelig.Voor is ie ook wat scheef op hoeven(ik zie t niet ,dus miniem),maar ok,is ijzers er evt onder.Achter noemde ze t een beetje platte voeten,maar ook door t niet op tijd bekappen en daarna verkeerd bekapt,zeg maar.
De hoefsmid en veearts denken allebij dat t kort draven van de voorbenen op volte hiermee te maken heeft,ook daar t na de goede nakijk beurt van een hoefsmid al was verbeterd,MAAR 100 % kunnen ze me dus niet geven.Misschien moet er dan nog een andere hoefsmid eens naar kijken,ook een idee.??
Het paardje is verder heel goed door de hele keuring heen gekomen,kan t dan toch artrose zijn nog of gewrichtsproblemen??Hij heeft toch de buigproeven gedaan??

Gonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 20:59

ps volgens mijn boek,loopt ie als ik goed kijk ,op zijn ballen van zijn voet,dat wat zachtere,dat is vrij kort nu.Maar daar de rest van de hoef ook niet super lang is,is er maar een klein stukje van de draagrand afgehaald,anders loopt ie daar weer gevoelig op.Tis idd wel erg moeilijk uitleggen,haha

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:15

Als je zo twijfelt >;)

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:47

Gonnie schreef:
ps volgens mijn boek,loopt ie als ik goed kijk ,op zijn ballen van zijn voet,dat wat zachtere,dat is vrij kort nu.Maar daar de rest van de hoef ook niet super lang is,is er maar een klein stukje van de draagrand afgehaald,anders loopt ie daar weer gevoelig op.Tis idd wel erg moeilijk uitleggen,haha

Hoi,

Mijn paard was ook veel te kort gezet. Hij liep idd ook superkort. Hij heeft nu ijzers met verhoging. Ze zitten er nu 3 weken onder en hij loopt nog redelijk gevoelig. Het is dus niet zo van sla er maar ijzers onder en het is opgelost. De hoef zal toch echt eerst weer sterker moeten worden en aangezien deze slechts 1/2 tot 1 cm per maand groeit, heeft dat zijn tijd nodig.

Ik zou nooit of te nimmer een paard kopen wat niet goed loopt. Dat is vragen om problemen. Een contractje opstellen zou een optie kunnen zijn. Maar ja....je hebt dat beest dan eenmaal, je hecht je eraan etc....

Ik zou op zoek gaan naar een andere pony....er zijn toch wel meer?

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 23:57

Een paard moet juist op zijn hoefballen en straal landen.
De straal is de schok opvanger van de hoef en een paard voeld met de straal of de ondergrond hard, zacht, nat, koud, warm, etc is.
Als paarden pijn in de hoeven hebben omdat de zool te kort is gesleten, dan gaan ze korte pasjes lopen. alsof ze op " eieren" lopen.
Dit doen ze voor en achter.
Als een paard pijn in de voorhoeven heeft zal het zijn gewicht naar de achterhand verplaatsen en zal van achteren ook kort gaan lopen.
Als je nu een bescherming onder de zool aanbrengt en daar door de pijnlijke druk, dan zal het paard gelijk weer ruimer gaan lopen.
Immers de pijn is weggenomen.

Korte zolen bij een paard hoeft nog geen probleem te zijn.
Vaak wordt het probleem door de omgeving aangepraat.
Pas als een paard op "eieren" loopt, dan heeft hij pijn in de hoeven en zijn deze te kort.
In de vrije natuur zijn de hoeven van de paarden veel korter dan de paarden die wij hier op stal hebben.
Het heeft te maken met de dikte van de zool en de kwaliteit van de hoorn.

Op elk paard wat je wil kopen is wel wat op aan te merken.
Maar zijn de problemen van tijdelijke aard of blijvend.
Is de prijs intressant of is het een duur paard.
kan je het paard op proef nemen of wil de verkoper dit niet.

Dit zijn allemaal vragen die je kunnen helpen om het paard te kopen of niet.
Hou rekening dat het een levend dier is en die kunnen altijd ziek worden.
Als dit voor de aanschaf al een te groot probleem is, dan moet je ook niet de verantwoording nemen om een dier aan te schaffen.

Gonnie,
ga niet over 1 nacht ijs,
Laat je hoefsmid en je veearts naar het paard kijken,
Je kan eventueel een ziektekosten verzekering afsluiten voor je paard,
Vraag het paard op proef,
Je kan zelfs contractueel de verkoop voorwaarden vastleggen.

succes,

Bram de Langen
hoofbalance
Den haag

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:29

Gonnie ga er maar van uit, dat als je dit paardje neemt, je verplicht bent om er ijzers onder te houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:47

IK zou het risico gewoon doen. Als het verder goed klikt, en de smid er verder vertrouwen in heeft dat het goed komt, zou ik het dier kopen (mits de prijs er naar is) . Een 100% zekerheid ga je nooit krijgen. Zoals al eerder is opgenoemd, wil je zekerheid, koop dan vooral GEEN paard.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:23

Cassidy schreef:
IK zou het risico gewoon doen. Als het verder goed klikt, en de smid er verder vertrouwen in heeft dat het goed komt, zou ik het dier kopen (mits de prijs er naar is) . Een 100% zekerheid ga je nooit krijgen. Zoals al eerder is opgenoemd, wil je zekerheid, koop dan vooral GEEN paard.

Amen.
Dat verwoordt precies mijn gedachten.
Heel goed Cassidy!

Gonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 15:42

Haha,leuk dat er veel wordt gereageerd.
Tis gewoon balen,dat je niet 100% zeker weet dat t niks anders is.
De pony is nog jong,maar wel al in gebruik.Een ijzer eronder ene jaar lang heb ik er wel voor over.
Als ik maar zeker zou weten dat als ik er nu een ijzer onder zou zetten,ie wel door de keuring kwam.......weet je ook dat er niks aan de hand is ,of niet? Of zou ie dan nog kort lopen,dat is de vraag,haha.
Ik krijg em nu dus niet de verzekering in als ik zou willen,want hij heeft een MIn voor draven op harde grond in volte.
Ik mag em wel op proef,2 weken.
Die hoefballen,Bram zijn dus nu heel kort bij hem,waar ie nu precies op loopt wat em pijn doet is moeilijk te zien,ik zie alleen een te korte pas.
Alles moet dus eerst aangroeien.....vind ik ook geen probleem,tis alleen de angst dat t toch wat anders is.........
Heb naar kliniek gebeld en kost 150 euro 2 fotoos voorbenen en kreupeltestje.De vraagprijs is idd iets te duur voor de pony,maar daar kan evt over gepraat worden,denk ik.....hoop ik......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:00

Twee weken op proef vind ik wat aan de korte kant, helemaal als het komt door verkeerd bekappen (dat de vorige eigenaren toch hebben laten doen)
Hoe belangrijk vind je het dat het paard de verzekering ingaat? Als het echt belangrijk voor je is, zou ik foto's laten maken. Als het niet belangrijk is, zou ik de pony niet verzekeren en iedere maand wat geld apart op een rekening zetten voor noodgevallen. Ik heb 7 jaar geleden een vrij duur paard gekocht, en ben inmiddels het aanschafbedrag nog een keertje kwijt aan de verzekering. Had ik het op een aparte rekening gezet had ik daar nu wat leuks voor kunnen doen. Nu is het geld weg...naar de verzekering.

Risico is dan wel dat je, bij grote kosten er wel helemaal alleen voor staat. En je moet de discipline hebben om geld apart te zetten.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:04

Suzan1 schreef:
Gonnie ga er maar van uit, dat als je dit paardje neemt, je verplicht bent om er ijzers onder te houden.

Verward Verward ?? waar haal je dát vandaan??

Gonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 18:17

Hai.
Nee hoor,hij hoeft niet perse de verzekering in,tis meer dat ik weet dat het paard helemaal goed is,als het allemaal positief is ingevuld.
Nu zie ik hem idd een beetje op eieren lopen.Zou het dan genoeg zijn dat nog een andere hoefsmid zegt dat t idd zijn te korte hoeven zijn,door afslijten en verkeerd bekappen?
Wat is er nog meer te zien bij t draven op de volte op harde grond?Dat is toch alleen een hoevenproef ?

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:42

Gonnie,

Het eigenlijke probleem is dus dat je bang bent dat het paard nog wat anders heeft.

Als je voor een ander paard gaat kijken, dan krijg je dit probleem weer.
Dus het is geen probleem met de pony, maar je angst voor gebreken bij een paard.
Elk paard kan gebreken hebben of krijgen.
Als de verkoper de gebreken niet heeft vermeld, dan vallen de gebreken onder verborgen gebreken en dan moet de verkoper het paard terug nemen.

Je zal toch zelf met jezelf in het reine moeten komen en een besluit nemen.
Of het nu dit paardje wordt of een andere, het blijft een moeilijke keus.

In ieder geval succes met je keuze.

M.vr.gr.
Bram de Langen
Hoefsmid

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:50

Misschien zijn hoefschoenen een oplossing

Mijn paard is er beduidend beter mee gaan lopen (met gevoelige korte hoeven)
misschien een oplossing voor als je de pony toch koopt ondanks dat je twijfelt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:57

Ik heb een half jaar geleden wel een pony die te kort en te steil bekapt was gekocht. Ja, het is een gok, maar op papier was alles super, het veulen wat er naast liep is een toppertje in de dop, ze bewoog redelijk goed(voor een te steil en te kort bekapte pony). Deze merrie was wel helemaal op de foto geweest voor ik haar kocht(bij haar vorige eigenaar al).

Na een maandje liep ze weer goed, het ging stukje bij beetje beter. Hoe langer de hoef werd hoe beter ze ging lopen. En na goed bekappen was het helemaal over. Inmiddels loopt ze bijna L nivo terwijl ik haar helemaal groen gekocht heb.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:37

Naar mijn mening is het nooit verstandig om een paard te kopen wat al een probleem heeft, ook al is er een duidelijke oorzaak, ook al is het snel op te lossen. Problemen krijg je namelijk vanzelf wel, als je het paard eenmaal hebt, die hoef je er van te voren niet bij te kopen.

Als je er echt al een goed gevoel over had, was je nooit met deze vraag op dit forum terecht gekomen.

En welke sufferd bekapt er nu een pony te kort vlak voor de verkoop(keuring)? Ken van horen zeggen best wel een geval of twee waarvan de 'gevoeligheid door het bekappen' toch door hoefbevangenheid of een slecht straalbeen kwam, die 1% waar de smid en je veearts het over hebben. Dus hou je van gokken.......?