Verkouden? Wat doen jullie ermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Verkouden? Wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 21:44

Orien is een beetje zo-zo op het moment, dan is het weer een paar dagen goed, en dan lijkt ze weer wat verkouden. Nu heeft ze tijdens het werk een héél licht snotneusje (doorzichtig) en is ze erg snel buiten adem, tijdens galopwerk hoest ze af en toe een keer.
Gisteren was ze enkel wat snel buiten adem. Ik heb haar toen wel gereden- weliswaar aangepast.
Vandaag een buitenritje gemaakt, eind gestapt, 2 keer 40 meter draf- niets van haar gevraagd.

Wat doen jullie als je paard zo is? Zet je 'm gelijk helemaal stil? Rij je gewoon door? Voer je 'm foenegriek of iets anders bij?
Ik heb Orien vanmiddag zo'n equivital vitaminespuit gegeven, maar eigenlijk geloof ik daar niet zo in, ze wordt immers goed gevoerd.

Missouri

Re: Verkouden? Wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 22:16

Als ik merk dat mijn paard door verkoudheid snel buiten adem is of hoest, werk ik haar niet meer tot het over is!
Ze mag dan lekker (afhankelijk van het weer met of zonder deken) buiten staan.

De gevolgen van het 'gewoon doorrijden' onder het 'het is maar een verkoudheidje' kunnen desastreus zijn (denk aan dampigheid).
Wedstrijden worden ook zonder pardon afgebeld, al is het een NK. Mijn paard is me meer waard dan een prijs.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 23:16

Zou gewoon doen wat jij ook zou doen als jij zelf verkouden ben. Je paard dus tempo laten bepalen en zeker niet in zweet werken. Is weide gang of paddock niet mogelijk, dan lichtjes werken en dan niet in zweet werken. Lekker buitenritje (mits het ontspannen gaat) en veel frisse lucht. Niet forceren, anders blijft de verkoudheid langer hangen en inderdaad zoals hierboven vermeld kan het resulteren in chronische problemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 15:05

ik deed altijd met de paarden dat zodra ik zag dat ze echt verkouden waren, dan gaf ik ze elke dag echinaforce druppels.

ik heb nog nooit een dier gehad, die langer dan de normale tijd van 2 weken verkouden is, na die 2 weken moet het namelijk echt weg zijn, anders kan t een ontsteking zijn.

over het doorrijden sluit ik me aan bij wat hierboven al vertelkd is.