Paard uit evenwicht wanneer je hem een klap tussen zijn oren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeSa

Paard uit evenwicht wanneer je hem een klap tussen zijn oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 14:12

geeft als ie stijgerd? (zin paste er niet helemaal op Haha! )
Een oud klasgenootje van mij heeft een shetlander, en nu vertelde ze me net dat ie op straat stijgerd, dus ik vroeg of ie niks mankeerde, dat was niet volgens haar, want dan zou ze het wel merken. Het is uit koppigheid zei ze. Dus ik zei: geef m dan een klap tussen z'n oren. Toen zei ze dat dat slecht voor z'n evenwicht was, en dat een gevoelige plek is, raken paarden daar echt door uit evenwicht?

Jannepauli

Re: Paard uit evenwicht wanneer je hem een klap tussen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:33

Fijn! zo met je paard omgaan - een klap tussen de oren.. wat mij bereft verdien jij dan een klap om je oren.. Boos!

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:01

Jannepauli schreef:
Fijn! zo met je paard omgaan - een klap tussen de oren.. wat mij bereft verdien jij dan een klap om je oren.. Boos!

maar het werkt wel. vroeger zat er nog een handelstal bij ons achter en als een paard daar niet wou en gewoon eigenwijs was, gaven ze hem een klap tussen de oren. de paarden zijn dan een beetje versuft en als ze daarna wel doen wat van ze gevraagd word, worden ze beloond.

ik zelf vind dit ook geen manier van doen, en zijn genoeg andere oplossingen om dit probleem op te lossen!!!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 18:41

Even ter duidelijkheid: Ik zeg ook niet dat ik dit doe hoor Knipoog

equus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:06

Ik zou hem niet op zijn hoofd slaan daar worden ze alleen maar kopschuw en bang van. Ik ken een paard dat vroeger ook wel eens klappen op zij hoofd heeft gekregen en het heeft ech heel lang geduurd voor iemand weer fatsoenlijk aan zijn hoofd mocht komen.Je kunt hem beter op een andere manier straffen b.v.een tik met de zweep op de bil.
Veel succes!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:30

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:04

Als mijn paard zou steigeren krijgt ze ook een klap tussen haar oren hoor. Steigeren is ook gevaarlijk. Liever 1 keer iets minder aardig zijn en een tik tussen de oren geven dan achterover slaan met paard en al. Uiteraard kan je het eerst ook anders op proberen te lossen, maar als het echt een fervente steigeraar is, dan maar op een bottere manier.

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:26

je hebt steigeraars die er geen genoeg van kunnen krijgen sommige mensen nemen een ei mee als hij op dat moment steigert moet je het ei op zijn kop kapot slaan Gestoord hij voelt het ei lopen en zal dan denken dat hij zijn hoofd heeft gestoten Ziek en dat het bloed het paard zal er van schrikken en eerst 10 X nadenken voor dat hij weer steigert Pling doordat hij een ervaring rijker is met steigeren en hij zal bang zijn om weer zijn hoofd te stoten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 22:14

In sommige situaties kan een klap tussen de oren wel eens uitkomst bieden, maar ik ben er echt niet voor om een paard om de haverklap een knal voor zijn hoofd te verkopen . Een paard kan hierdoor zeker uit evenwicht raken, dus kijk ermee uit.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:20

Hmmm .. voor degene hier die vindt dat het allemaal wel kan: wil je zelf ook met klappen opgevoed worden?

Steigeren is 9 van de 10 keer protest van het paard tegen het één of ander - het lijkt me zinvoller om daar 's over na te denken en te proberen te achterhalen wat de oorzaak kan zijn. En die oorzaken zijn er helaas vele: pijn, angst, slecht passend tuig, waardeloze ruiter.. ruiters zonder enig gevoel voor verhouding.. zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Eerst de oorzaak zoeken - dan pas oplossingen bedenken.
Iemand die slaat toont onmacht en een groot gebrek aan fantasie om betere oplossingen te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:29

Jannepauli, ben ik het wel mee eens. Mijn paard heeft sindskort het steigeren uitevonden. Zeker een verzet, maar dan tegen werken, liever lamballen op de wei, heeft niks met pijn, angst. e.d. te maken.

Zou hem dan het liefst een rotknal verkopen, maar mijn paard kennende maakt zich dan zo kwaad, dat je het dan niet zult overleven. Dan is het best wel moeilijk om dit dominante gedrag de baas te worden.

We proberen het maar te negeren en na heel wat steiger-spring rondjes weer door te rijden. Dan loopt hij weer een paar rondjes super en begint het van voor af aan. Wie heeft de langste adem..... Nou hij dus.

Ik kan mij dan wel voorstellen dat je als ruiter er dan voor kiest om na ettelijke dagen dit kwalgedrag je paard een knal tussen zijn oren te geven. Alleen ik durf het niet.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 09:50

Een knal tussen de oren verkopen bij steigeraars is hardstikke link.
Ik raad zoiets ten zeerste af.
Steigeren geeft vaak verzet aan voor iets waar het paard last van heeft.
Ik heb ooit meegemaakt op een privestal dat de oude eigenaar dik in de 70 een paard een knal tussen de oren gaf met een knuppeltje hout.(Een stukje bezemsteel)
Dit paard had de gewoonte om op 2 achterbenen de stal uit te komen als hij de wei in mocht.
De eigenaar zou hem dit geintje wel 's "even afleren"
Na de knal zakte het paard door alle 4 de benen en heeft zo'n 10 minuten bewusteloos in het gangpad gelegen.
Later liep hij helemaal dizzy in de wei.

Zou hij daar nou van geleerd hebben ??? Dus niet......

Wat een waanzin ....

Henny

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 10:10

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 12:54

schaapjuh schreef:
russel schreef:
Jannepauli, ben ik het wel mee eens. Mijn paard heeft sindskort het steigeren uitevonden. Zeker een verzet, maar dan tegen werken, liever lamballen op de wei, heeft niks met pijn, angst. e.d. te maken

Verzet tegen werken kan ook vele oorzaken hebben, daar al eens aan gedacht? Mss wel om de simpele reden dat ie 't geen reet aan vindt. Zorg dan dat ie het wél leuk gaat vinden. Hij steigerd echt niet zomaar hoor. En soms is het best moeilijk om achter de oorzaak te komen. Mensen kiezen dan liever de makkelijkste weg... En verwachten dan ook nog eens dat ze respect krijgen van hun paard, nou dacht het niet! Respect kun je niet afdwingen, alleen verdienen!

Vork Ook goeimorgen!

Ik denk dat mijn paard meer afwisseling krijgt dan menegeen, dus je oordeelt wel lekker snel.

Maar weet je, je weet het zo goed te vertellen, kom een keertje langs en laat me zien hoe het moet. Ik ben dol op IWAB's.
En sommige paarden steigeren wel zomaar. Wel eens van streken gehoort.?

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 14:05

Ik biecht het eerlijk op.
Het paard van mijn vriend had de neiging om buiten om te draaien en als je haar dan terug draaide weer vliegensvlug om te draaien maar dan steigerend Gestoord
Dit is op de weg niet zo veilig he? Het op meedere manieren geprobeerd maar mevrouw doet het puur omdat je dan mee moet zitten en ze toch lekker haar eigen zin kan doen dus weer terug naar huis.
Nadat ze deze streken weer toepaste werd ik bloedlink Stoom uit je oren (eens is mijn geduld op) en ik heb toen met het handvat van mijn rijzweep haar een tik tussen de oren verkocht Hamer
Ik weet dat het niet de eleganste manier is en zeker niet de netste maar ze heeft het sindsdien nooit meer gedaan dus effect had het wel Bloos

Ze is trouwens er niet kopschuw ofzo van geworden en ik heb ook tijdens de rest van mijn buitenrit niks aan haar gemerkt.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 16:11

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 16:39

Streken uithalen en uittesten valt bij mij ook wel onder 1 noemer.
Tenminste....ik vind dat het wel heel erg dicht bij elkaar ligt.

En ik denk dat paarden best streken uit kunnen halen.

Ik vind ook dat je je paard beter 1 x hard en duidelijk kunt straffen dan dat je 10 x onduidelijk bent.
Want daar komt dus ook verwarring van.

Of je je paard tussen de oren moet slaan......of je je paard moet slaan...........hangt van de situatie en het paard af.
En helaas is het moeilijk in te schatten hoe de situatie is van achter een computer.

Ik heb een paard die genoeg heeft aan een harde boze stem.
Maar mijn andere paard gaat juist door als ik die harde boze stem op zet.
Als ik hem dan een tik geef wordt hij boos maar stopt wel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:02

Errrr.... ik zit op één lijntje met Schaapjuh.. want hoe dan ook: steigeren is altijd verzet ( behalve wellicht bij een hengsten vechtpartijtje). En, als iemand behoorlijk met een paard wil omgaan, dan hoort vraag nummer één te zijn: waarom doet hij of zij dat???

Het is makkelijker om verzet van een paard een 'streek' te noemen dan uit te puzzelen of hij/zij niet in een uiterst geval JOU iets probeert duidelijk te maken! Dat kan iets kleins zijn ( een slechtpassend zadel voor mijn part) of andere dingen: wie weet rij je wel slecht, belast je je paard enzovoorts, 100 plus één mogelijkheden om te proberen dit gedrag te begrijpen. Ook de verklaring 'hij/ zij is dominant' geeft al wat aan: namelijk dat er iets tussen ruiter en paard niet goed zit.

Paarden met een slecht karakter zijn zeldzaam - ik ben ze in al mijn lange paardenjaren, of anders gezegd, de honderden die door mijn handen gegaan zijn, niet vaak tegengekomen.

Ik blijf erbij: slaan is onmacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:44

schaapjuh schreef:
Jij oordeelt anders ook lekker snel, over je paard. En ik oordeelde niet, ik gaf een reden die
misschien
zo zou kunnen zijn. Is iets heel anders.
En nee, paarden steigeren niet zomaar. Er is altijd een reden. Steigeren is de hevigste vorm van verzet, paard is het dus ergens niet mee eens.
Paarden kennen geen 'streken' maar zijn de mens altijd in meer of mindere mate aan het uittesten of ze nog wel voldoen aan de eisen van het leiderschap die zij stellen.
Maar goed, als jij je niet in het paard zn psyche wil verdiepen... mij best Doei, doei

Nee! Jij oordeelt snel. De toon van je berichtjes spreken boekdelen. Trouwens hoe weet jij nou in welke mate ik mij medisch of zoalsjij dat noemt, in de spyche van mijn paard heb verdiept.

Ik had je uitgenodigd en wat je doe je? Je Doei, doei naar me. Ja, zo komen we er nooit uit.

Zoals ik al zei, ik houd wel van IWAB's (Ik Weet Alles Beter). Dus misschien een lesje Psyche Paard?

En zoals odje zegt, kan een flinke klap wel helpen. Zie ze maar eens hoe ze met elkaar omgaan in de wei.

Op het hoofd slaan zou ik niet zo snel doen, maar kennelijk is het iets wat wel bij steigeraars heeft geholpen, anders komen die praatjes niet in de wereld.

Wat mijn paard duidelijk probeert te maken, ga jij mij binnenkort vertellen, toch????

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:57

Eh... geen ruzie maken! In principe zou dit best een interessante discussie kunnen zijn, toch? Misschien hadden jullie elkaar even verkeerd begrepen!

Citaat:
En zoals odje zegt, kan een flinke klap wel helpen. Zie ze maar eens hoe ze met elkaar omgaan in de wei.

Tuurlijk, dat is zeker waar... paarden zijn onderlling lang niet even zachtzinnig! Maar... ben je met me eens dat paarden onderling voorafgaand aan de tik die ze uitdelen, dan allang via minimale lichaamstaal en - signalen te kennen gegeven hebben wat er gaat gebeuren? Dat is toch heel wat anders?
Als paarden onderling niet naar elkaar 'luisteren' - tja, dan komt er wel een vervolg dmv een uitzwaaiend hoefje. En ja, dat paarden elkaar onderling wel eens te pakken nemen, geeft ons nog niet het excuus om dat dan ook maar ( en op een hele andere manier!!!) te doen.

Maar mensen en paarden staan niet op één lijn, wij communiceren anders dan een paard en de meeste mensen hebben kennelijk grote moeite met het interpreteren van de signalen die het paard afgeeft.
En eerlijk gezegd, ik heb het éne paard nog nooit een ander paard tussen de oren zien slaan.

Ik ben en blijf hartstikke eigenwijs: als je paard dergelijk gedrag gaat vertonen, dan is het de hoogste tijd dat je probeert uit te vinden WAAROM het paard dit doet. Een klap geven, schrik aanjagen enzovoorts, kan best indruk maken. Maar of het helpt? Ik denk het niet - je weet dan nog steeds niet waarom het gebeurt en wat kan een paard dan 'leren'?

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:00

0mandy0 schreef:
je hebt steigeraars die er geen genoeg van kunnen krijgen sommige mensen nemen een ei mee als hij op dat moment steigert moet je het ei op zijn kop kapot slaan Gestoord hij voelt het ei lopen en zal dan denken dat hij zijn hoofd heeft gestoten Ziek en dat het bloed het paard zal er van schrikken en eerst 10 X nadenken voor dat hij weer steigert Pling doordat hij een ervaring rijker is met steigeren en hij zal bang zijn om weer zijn hoofd te stoten Knipoog

Hahaha, dit vind ik een leuke oplossing! Moet je het wel zomers doen, anders zit je de hele winter met een naar ei stinkend paard (als je geen wasruimte binnen hebt..) Haha! Haha! Knipoog Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:07

Jannepauli schreef:
Ik ben en blijf hartstikke eigenwijs: als je paard dergelijk gedrag gaat vertonen, dan is het de
hoogste tijd
dat je probeert uit te vinden WAAROM het paard dit doet. Een klap geven, schrik aanjagen enzovoorts, kan best indruk maken. Maar of het helpt? Ik denk het niet - je weet dan nog steeds niet waarom het gebeurt en wat kan een paard dan 'leren'?

Ik hoop dat hij mij dat vanavond gaat vertellen. Clown

Je doet of dat zo makkelijk is, zeg. Ik weet wel waarom hij dat doet, gewoon omdat hij dan geen zin meer heeft. Hij probeert mij dan gewoon bang te maken. Toen ik hem pas had, werd ik er ook bang van en stopte dan snel en dat heeft mijn paard dus geleerd!! Nu ben ik dus niet meer bang als hij bij de uitgang van de bak stopt en gaat springen en steigeren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:25

Haha! Een goed gesprek met je paard kan nooit kwaad..!!!

En zeker, het is op afstand niet eenvoudig om te bepalen wat het probleem zou kunnen veroozaken, dat ben ik met je eens.
Maar je kunt beginnen in gedachten een lijstje te maken van wat mogelijk de problemen kan veroorzaken en te proberen daar een 'koppeling' me te maken.

Doe je wel eens wat aan loswerken? Dus grondwerk in de bak, zonder dat je paard opgetuigd aan de longe loopt? En, steigert-ie dan ook? Je schreef dat je er zelf bang voor geweest bent ( dat steigeren) - kan ik me voorstellen, het is altijd even schrikken. Maar in hoeverre zit die angst er bij jou in, of in je verwachtigspatroon?

Probeer voor jezelf eens een analyse te maken: wanneer, hoe, waardoor enz. dan kom je wellicht een stapje nader tot de oplossing. Ook praktische dingen: zadel, bit, jouw manier van rijden.. allemaal dingen die je eens de revue kunt laten passeren..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:28

eh... toch nog een kleine aanvulling: je zegt... "gewoon omdat hij er geen zin meer in heeft.." - okay... zegt dat niet al wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:43

Ja, ik snap je wel. Dat lijstje zijn we al afgegaan en de conclusie is door anderen al getrokken. Type verwend. En dat is hij.

Een paard dat je snel verwend omdat hij ook een lief karakter heeft, liever lui dan moe. Verder kan hij heel dominant zijn. Wat jij opnoemt doe ik regelmatig met hem. En ja als hij dan weer eens wat moet doen, buiten alleen maar de hele dag eten en nu op zo een lekkere sappige wei staan, kan hij heel bozig zijn. Als ik hem dan wat rondjes laat lopen in onze buitenbak, zonder iets maar gewoon even de noodzakelijke beweging, kan hij ook flink op zijn achterbenen gaan staan en naar mij klauwen en in het wegstormen even snel zijn achterbenen naar mij uithalen. Hij is dan boos en kijkt dan ook flink boos dat ik hem niet in dat hoekje laat staan.

Op normale dagen is een Uhuh genoeg voor hem, maar op machodagen deinst hij nergens voor terug en moet je heel duidelijk voor hem zijn. Dan is een goede knal ook de enige manier bij hem, want hij loopt dan bijna letterlijk over je heen, maakt zich heel groot en sterk. Dit komt weinig voor maar zo af en toe wel. Werkt hij dat naar een climax toe en dan moet hij even heel hard op zijn plaats gezet worden en dan is hij weer maanden braaf. Ik ga niet in gevecht met mijn paard, want dat win je nooit, kan zelfs gevaarlijk worden. Vandaar dat ik hem nooit een tik tussen zijn oren zal geven, want dat vertel in misschien wel niet na. Maar een knal verdient hij dan wel.

Maar goed dat zijn meningsverschillen. Vaak ben ik veel te lief voor hem, maar soms moet ik een ware bitch zijn. De volgende dag is hij dan opgewekt en super braaf en dat vind ik belangrijk. De rollen zijn dan weer duidelijk. Maar die van mij probeert steeds weer iets nieuws uit,een oneindige truckendoos, maar dat zul je ook wel niet geloven.