Kreupel geschopt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monkey

Kreupel geschopt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 13:27

Ik heb mijn merrie en mijn ruin in de wei gezet bij meerdere paarden. Normaal gaat dit goed, ze hebben nu alleen wat ruzie geschopt met mijn ruintje en mij merrie heeft zich hier tussen gezet en de klappen voor mijn ruintje opgevangen.

Nu is ze alleen achter wat onregelmatig. Er zit daar ook een schaafwond en onder de schaafwond wat vocht. Het been voelt eigenlijk niet eens echt warmer aan. Wat doen jullie hiermee????

Ook heeft ze op haar rug een enorme bijtwond wat eigenlijk alleen een bult is, maar ook deze bult is groot en hard. Kan ik mijn zadel gewoon erop gooien????

Hoe doen jullie dit. We willen op buitenrit om alleen te stappen, is dit goed voor het been om in beweging te houden, of gewoon niet doen??!!!

Wat doen jullie hiermee?

kiana

Re: Kreupel geschopt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:48

Betreft de schaafwond en de verdikking op het been, goed en veel koud afspuiten. 3 x dgs 10 minuten.

De bult van het bijten op de rug, dat zal wel een bloeduitstorting kunnen zijn, is ook pijnlijk, je zal zien dat je paard het niet prettig vind als je het aanraakt. En om op die plek een zadel te leggen ?

Nee, natuurlijk niet.
Ik zou met een verdikt been al niet rijden.
Geeft je paard gewoon even rust, stappen aan de hand en het zal na 3 dagen wel weer beter zijn.
Als je toch gaat rijden is dat vragen om problemen...............

Succes.

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 19:27

Het is afgelopen woensdag gebeurd. Het is al wel beter geworden, en been is verder niet dik, alleen die ene plek zit een bult ter grote van je duim met vocht. Ook het kreupel lopen is al minder geworden.
Ik heb voor mijn gevoel ook zoiets van nee ik ga niet, maar mensen in mijn omgeving zeggen valt mee lekker stappen op die buitenrit(je) en beweging erin houden.
Ze staat wel de hele dag lekker buiten, dus beweging zit er zowiezo in!

Misschien dat meer mensen een mening hebben?

equus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:46

Met het zadel zou ik toch voorzichtig zijn, zo'n plek zal toch nog pijnlijk zijn. Ook zou de plek kunnen worden open geschuurd en dan kan je nog langer niet rijden. Als de plek idd een bloeduitstorting is en niet binnen een dikke week is weggetrokken dan zou ik toch de dierenarts even bellen. Deze kan de plek aanprikken en leeg maken. Het been zou ik gewoon goed in de gaten houden, als het steeds beter gaat en de wondjes mooi dicht gaan en de zwelling ook verdwijnt is er niks aan de hand en zou ik het gewoon blijven afspuiten.

Veel succes!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:08

Beweging laten houden is een prima idee. Rust oké maar niet verplicht in 3x3. Dat is niet goed omdat dat de bloedsomloop nagenoeg stil komt te liggen en wonden ook nog eens langzamer genezen.

Op rust lijkt me een goed idee maar dan wel in het weiland en niet op stal.
Ik zou met geen enkele beschadiging in het zadelgebied rijden. Als ik een blauwe plek op mijn schouder heb hang ik daar ook geen tas overheen totdat het genezen is.

Succes ermee.

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 20:12

Helemaal eens met jullie adviezen. Lekker aankeutelen in de wei en bewegen, maar geen arbeid zolang alles niet genezen is.

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 20:48

Weet ook iemand hoe lang een paard onregelmatig mag blijven lopen met dit been??? De onregelmatigheid is al wel minder geworden, maar is nog niet weg.

Wond is er niet geweest alleen maar vacht eraf geschraapt. En onder die plek zit dat vochtbultje.