Chemische castratie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Chemische castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 22:22

Bestaat er ook voor paarden zoiets als een chemische castratie, net als bij bv honden?
Of iets anders (behalve castreren) wat er voor zorgt dat de hormoontjes niet doldraaien Haha! Knipoog

DubbelFun

Re: Chemische castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 08:51

Dat bestaat en wordt wel gebruikt bij hengsten die normaal wedstrijden lopen en de kop er niet bij houden.
Nadeel is dat ze dan niet kunnen dekken. Dus je moet kiezen of dekken of wedstrijden.
Je kunt in het voorjaar een voorraadje sperma laten invriezen en dan het jaar verder chemische castratie doen.

Langdurig gebruik wordt afgeraden ivm steriel worden.

Wieteke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 10:43

Toen ik een paar jaar geleden nog Veehouderij studeerde in Dronten kwamen we wel eens op de Waaijboerhoeve (proefboerderij) en daar deden ze een proef met chemische castratie bij Shetlandhengsten. Misschien is er via publicaties van de Waaijboerhoeve meer over te vinden?

Wieteke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 10:46

Oeps, ik zie net dat ik de naam verkeerd heb geschreven: het moet Waiboerhoeve zijn...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 12:36

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 14:14

Kijk! Dat is nog eens een interessante link!
Biedt ook perspectieven voor een ieder die z'n hengst gewoon hengst wil laten en niet gedwongen wil zijn tot eenzame opsluiting!

Dank!

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:14

Regumate (geregistreerd voor varkens) wordt ook wel gegeven aan hengsten die "te veel hengst" zijn, het bevat het vrouwelijke hormoon progesteron (vergelijkbaar met de "pil") en neutraliseert ,zolang je het geeft, een deel van de effecten van testosteron...succes..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:44

Regumate is er ook voor merries en is op wedstrijden (oav de FEI) een verboden drugs, zodra het boven een bepaalde hoeveehlheid aangetoond wordt.

equus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:53

Regumate (progesteron) werkt idd op het gedrag van dieren. Het zorgt ervoor dat het gedrag van een hengst beter wordt. Maar het zorgt er niet voor dat een hengst zich niet meer als een hengst gedraagt.
Als het hengsten gedrag het probleem is en er niet meer met de hengst gefokt hoeft te worden dan is het misschien verstandiger om eens over castratie te denken.
Succes

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 21:44

Nou het gaat erom dat ie op het moment wel wat braver mag zijn.
Vorig weekend ben ik met hem een weekendje naar een vriendin geweest om buiten te gaan rijden.
In de 7 jaar dat ik hem ken en rijdt heeft ie nog nooit een pas verkeerd gezet ondanks dat ie vroeger dekhengst is geweest.
Nu kwam ik het weekend buiten, opgezadeld en klaar om op te stappen, en toen draaide ie ineens door.
Steigeren, brullen en naar dat andere paard om te dekken.
Ik heb hem geslagen, geschopt, die vriendin heeft hem met de zweep op z'n kop geslagen, iemand anders met een longeerzweep...
Tja, ik kon dus eigenlijk niks.
De staleigenaar heeft hem nadat ik getrapt werd door dat andere paard, overgenomen.
Hij was echt helemaal gek.
Ik denk dat ie op het moment gewoon de lente in z'n bol heeft en mede omdat ie zo goed in z'n vel zit zo ontplofte.
Ben me de pleure geschrokken, ik was echt bang van hem.
Nu kan ik er wel voor gaan zorgen dat ie niet goed in z'n vel zit, maar dat vind ik eigenlijk niet een juiste manier.
Aangezien ie al 17 is, nog nooit eerder (in die 7 jaar) een pas verkeerd heeft gedaan, wil ik hem niet laten castreren, mede door het grote risico bij oudere paarden.
Maar ik wil ook niet dat dit nog een keer gebeurd.
Thuis doet ie echt helemaal niks, maar ik kan er dus niet vanuit gaan dat ie op een ander ook braaf is.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een andere oplossing.
Ik rijdt geen wedstrijden meer met hem, maar ik rijdt wel vaak buiten en heb ook de nodige uitstapjes op het programma staan, weekendje Veluwe met 12 anderen, Eper paardenvierdaagse, noem maar op.

Regumate ken ik wel, dat wordt gebruikt om de hormoonhuishouding bij varkens en merries op peil te krijgen/houden.
Werkt dit bij hengsten dan andersom, waardoor ze wat kalmer worden?
Normaal gesproken is Oeds echt superbraaf, kijkt nog niet naar merries, brult niet, bijt niet enz.
Dit is dus echt de eerste keer dat ik dit met hem heb meegemaakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 10:25

Tja dat is dan idd wel even schrikken. Ik zeg altijd met hengsten: "boys will be boys" en dat blijkt maar weer.

Natuurlijk kan dit een eenmalig iets geweest zijn en is hij nu weer zoals hij was (braaf), maar ik zou het met je reguliere DA er toch eens over hebben of een 'via de lies-castratie' ook niet voor hem een goede oplossing is en anders misschien een telefoontje naar Urecht. Zij zullen waarschijnlijk meer 'klantjes' gehad hebben dan je DA.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:11

Regumate kan, maar dan mag inderdaad geen wedstrijden meer rijden (merries wel bij gebruik van Regumate, je moet het alleen melden bij de KNHS, er staat een formulier voor op de website van de KNHS).
Ook kan de dierenarts een zelfde middel als dat voor honden (reuen natuurlijk) wordt gebruikt spuiten, dat mag echter officieel helemaal niet, maar werkt prima, alleen de werkinsduur is niet goed aan te geven, kan weken of maanden of heel soms helemaal niet zijn.
Bij de Waaiboerhoeve is onderzoek gedaan naar castratie met een soort vaccinatie tegen de aanmaak van het mannelijk hormoon, erg experimenteel en de resultaten waren niet echt je-van-het. Niet bruikbaar dus voorlopig.
Castreren lijkt mij persoonlijk de beste optie, zowel voor jou als het paard, niets frustrerenders immers dan willen maar niet mogen.
Maar goed, succes en neem een wijs besluit!