Erg snel zweten, een medisch probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel54

Erg snel zweten, een medisch probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 21:21

Ik heb een 2 jarige hengst en wanneer ik hem losgooi in de bak zweet hij erg snel en ook behoorlijk! Hij is dan opgewonden en gallopeerd en bokt erop los.(nee, ik jaag hem dan niet op. Ik sta passief aan de kant toe te kijken)
Eigelijk niet heel raar allemaal. Maar toch maak ik me er wel wat zorgen om. Een jonge gezonde hengst zou toch niet kletsnat van het zweet moeten zijn van een half uurtje in de bak staan?
Of zou het kunnen dat hij gewoon een hele slechte conditie heeft. Of zou er iets met zijn stofwisseling zijn? Misschien zweet hij gewoon wel heel snel. Wat eigelijk niet meer betekend dan dat hij goed zijn afvalsoffen kwijt kan. Tsja, waar maak ik me eigelijk zorgen om...
Maar toch zit het me niet helemaal lekker.

An_J

Re: Erg snel zweten, een medisch probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 09:15

lijkt me erg afhankelijk van wat hij de rest van de dag doet. Kijk staat hij heel de dag een beetje te stoeien en te rennen op het land, dan zou het raar zijn omdat hij dan een goede conditie moet hebben.

Staat hij heel de dag binnen dan zal hij die conditie niet hebben en is het ook niet zo raar.

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 10:40

Ik heb een merrietje van net 2 en dat is precies hetzelfde. Gister ging ze ook uit haar dak, omdat haar vriendje uit de paddock ging waar ze mee stond. Rennen als een idioot. Toen ik haar wou uitstappen merkte ik dat zelfs t zweet op haar hoofd zat en ze was helemaal klam. Maar ze is verder nog niet in training, en staat overdag hele dag in t land en snachts op stal. Dat is volgens mij dan niet zo raar hoor.
Grts Irene

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:45

Mijn verzorgpony heeft dat ook. Zeker in deze periode, dat het wat warmer is en hij nog in wintervacht zit. Hij heeft ook een erg dikke vacht. Er is niets aan te doen, maar wanneer hij gerwekt heeft krijgt hij een poeder door z'n voer (elyte, dacht ik dat het heet) Dat vult mineralen ed wat hij verliest met zweten weer aan.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:14

Hoort een 2 jarige hengst niet in een kudde op de wei ?

T zou goed kunne dat hij zich zelf helemaal opfokt dan zweten ze veel dat klopt.

Spirit

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 21:47

Ja een 2 jarige hengst hoort inderdaad in de kudde in de wei. Maar het seizoen begint pas per 1 mei en aangezien het nu begin april is... Knipoog

Bedankt voor jullie reakties. Ik ga er in de eerste instantie maar vanuit dat het komt door een slechte conditie doordat hij de hele winter op stal heeft gestaan.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 21:49

LuckySpirit schreef:
Hoort een 2 jarige hengst niet in een kudde op de wei ?

T zou goed kunne dat hij zich zelf helemaal opfokt dan zweten ze veel dat klopt.

Spirit

Hmmm je eigen onderschrift al eens goed gelezen?