Bruine suiker voor de luchtwegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Durante

Bruine suiker voor de luchtwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 18:32

Mijn welshpony heeft chronische bronchitis;is dus snel hoesterig enzo.
Nou was ik laast bij een ruitersportwinkel,en toen vroeg ik aan de verkoopster of ze ook iets voor de luchtwegen had.
Ze had me wel wat kunnen verkopen,maar weet je wat ze zei: bruine suiker.Doe maar 's een half koffiekopje bruine suiker door d'r voer heen,en je zult zien dat ze minder gaat hoesten,en minder benauwd is.
Nou ben ik benieuwd of jullie hier wel 's van gehoord hebben Haha!
(Ik denk dat ik de veearts ook ff ga vragen of dit wel 'k is)

Kyona

Re: Bruine suiker voor de luchtwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:35

Zo heb je wel meer recepten: bijv. 1 ei in azijn laten weken 24 uur daarna pond bruine basterdsuiker erbij. Dat laten staan, goed doorroeren en paar lepels over het voer.
Tja, zelf heb ik niet het idee dat het goed helpt.
Zou eerder kiezen voor bijv. luchtwegkruiden van de Groene OS. Heb het idee dat dat meer doet en is niet zo duur. Dit kan je dan ter ondersteuning naast een behandeling door de DA geven. Als je pony echt hoest zou ik er wel naar laten kijken om te voorkomen dat het erger wordt.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 18:41

Bedankt voor je reactie!
Maar de dierenarts is er een paar jaar geleden al bij geweest,maar hij zei dat het een soort stofallergie is..en vooral in de winter heeft ze er last van,omdat ze s'nachts op stal staat,maar overdag zoveel mogelijk buiten..maar in de zomer blijft ze dag en nacht buiten,dan gaat het dus ook veel beter...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 07:38

doe door die bruine suiker een drie teentjes knoflook.

even in een pannetje( wel fijn snijden) even aanbakken dat ze "glazig" worden, dus een minuut of drie even ombakken, dat er doorheen doen.
deden wij vroeger bij bronchitis paarden, samen met bruine suiker, en heb t idee dat het inderdaad werkt!

Larysse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 09:18

Bij ons krijgen de meeste luchtwegen thee...
Suiker nog niet van gehoord bij het hoesten wel voor goede doorspoeling, meestal dan met natuurzout dan gaan ze goed drinken enzo..maar ik ga het wel een keer proberen misschien helpt het Haha!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:12

Bruine suiker is gewoon witte suiker welke gekleurd is door stroop wat ook weer 100% suiker is. Heb nog nooit eerder gehoord dat suiker als middel tegen hoest gebruikt kan worden en ben nu toch wel geneigd dit naar de fabelhoek te verwijzen.
Bruine suiker en zout in combinatie wordt wel gebruikt als goedkope alternatief voor electrolyten als je paard veel zweet. Maar dan wordt suiker gebruikt als hulpstoffen voor de spieren en de bruine voor de extra zoete smaakt zodat het paard het makkelijk eet.

Is de pony al onderzocht door de dierenarts en is de oorzaak van de chronische hoest al gevonden? Als het van bv stof komt, op zaagsel zetten en nat hooi of kuil geven. Wat bij mijn vorige paard hielp was de etherische olieen van de paardendrogist die je in de stal kon vernevelen en een hoestmix van Simicur. Maar, ik zou pas zelf gaan dokteren als de dierenarts is uitgedokterd.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:32

je schrijft dat de dierenarts er een paar jaar geleden bij geweest is. Dat is al erg lang terug, dus zou er sowieso nu naar laten kijken. Het zou bijv. een verwaarloosde verkoudheid kunnen zijn die behandeld moet worden..

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:25

Honing schijnt ook goed te helpen.
Mijn paardje was aan het hoesten, toen heb ik hem 3 dingen gegeven door zijn voer.
beetje honing, fenegriek een schepje en 10 ml tussistin van VSM, hij is er nu wel vanaf!

Van de bruine suiker heb ik nog niks gehoord, maar dit hielp wel, na 1 weekje was hij ervanaf.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 19:08

Ik gaf mijn paardje ook honing en fenegriek.
Werkt erg goed. Ook een buitenstal en Equilin strooisel met mint geur.
Dure oplossing maar wel werkzaam.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:08

altingd schreef:
Bedankt voor je reactie!
Maar de dierenarts is er een paar jaar geleden al bij geweest,maar hij zei dat het een soort stofallergie is..en vooral in de winter heeft ze er last van,omdat ze s'nachts op stal staat,maar overdag zoveel mogelijk buiten..maar in de zomer blijft ze dag en nacht buiten,dan gaat het dus ook veel beter...

Als het een stofallergie is, is er dan geen mogelijkheid om je paardje meer buiten te zetten? Ik weet niet op wat voor bodembedekking ze staat, maar mss kan je wat minder stoffigs kiezen? Hooi nat maken?
Ik geloof meer in dat soort dingen als in bruine suiker onder het voer Verward Dat heb ik nog nooit gehoord.
Memuska had ook veel last van stof toen ze nog op de manège stond. Nu heeft ze een buitenstal en loopt ze zo vaak mogelijk buiten, en ik heb haar niet meer horen kuchen. Wel krijgt ze regelmatig een kuurtje foenegriek, daar ben ik wel best over te spreken.
Succes!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:12

bruine suiker of gewone witte suiker helpt bij mensen ook TEGEN hoesten. Het is geen geneesmiddel, maar door de zoete smaak ga je meer speeksel aanmaken, waardoor je meer slikt en waardoor je kriebelhoest wat meer kan onderdrukken.