is haar bouw goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

venusjah

is haar bouw goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 14:22

dorientjuh

Re: is haar bouw goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:57

Ik heb er eigenlijk ook geen verstand van, maar volgens mij is de bouw wel goed, alleen is hij wat overbouwd, maar dat kan nog goed groeien.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:12

Als je zeker wilt weten of je een correct gebouwd paard koopt zou je een dierenarts in moeten schakelen.
Ze lijkt me voor meer ontwikkeld dan achter, loopt ze erg op de voorhand?

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:36

Ik zou je sterk aanraden een klinische keuring en eventueel ookrontgenologisch te laten doen voor je het paard koopt! Zo kun je een hoop ellende en verdriet voorkomen....

Succes met de aanschaf!

Saltow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:37

Ik vind persoonlijk dat de voorhand echt veel forser is dan de achterhand.
Maar 'k zou niet weten of dat nog gelijk groeit Vork

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:45

Ik vind het een prachtbeestje, maar weinig ontwikkelt voor een 3jarige. Als je haar koopt, zou ik voordat je erop gaat, eerst een lange tijd longeren om die achterhand sterker te maken, want ik denk dat die achterhand wat zwak is. Haar front etc is prachtig. En ja,
keuring is zeker aan te raden!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:18

Saltow schreef:

De voorhand forser Verward De achterhand is juist veel forser ( naar mijn mening dan ) Dit maakt op zich niet zo veel uit, wel zou ik hem laten keuren en iemand die WEL verstand heeft van de bouw meenemen en naar haar laten kijken. Wij kunnen ook niet alles zien van een foto. Dus ik zou haar aan iemand laten zien die er egt verstand van heeft !!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:23

BeppyLotje schreef:
Saltow schreef:

De voorhand forser Verward De achterhand is juist veel forser ( naar mijn mening dan ) Dit maakt op zich niet zo veel uit, wel zou ik hem laten keuren en iemand die WEL verstand heeft van de bouw meenemen en naar haar laten kijken. Wij kunnen ook niet alles zien van een foto. Dus ik zou haar aan iemand laten zien die er egt verstand van heeft !!

Sorry saltow, je hebt wel gelijk dat die voorhand forser is !! Ik had die 2e foto niet gesien !! SORRY !!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:28

Ze is wat kort in het voorbeen en haar borst is inderdaad wat aan de zware kant. Het is maar net met welk doel je haar wilt kopen. Als je wilt dressuurrijden zal je veel moeite krijgen met haar op de achterhand te rijden omdat ze kort is in haar voorbeen. Zwaartekracht heb je dan tegen omdat het lijkt alsof ze voorovervalt en op de voorhand loopt.
Koop je haar voor rekreatie dan is vooral haar karakter van belang.

Hoe dan ook veel succes en plezier ermee!

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 22:39

Ik heb een keuringsrapport gezien van haar en dat was wel goed,de huidige eigenaar heeft ook gezegt dat ze achteraan nog wat overbouwt was maar dat dat nog wel goed ging komen,ik ben van plan om dressuur met haar te rijden,gaat dat dan niet gaan?

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 04:44

MickysHootie schreef:
Ze is wat kort in het voorbeen en haar borst is inderdaad wat aan de zware kant. Het is maar net met welk doel je haar wilt kopen. Als je wilt dressuurrijden zal je veel moeite krijgen met haar op de achterhand te rijden omdat ze kort is in haar voorbeen. Zwaartekracht heb je dan tegen omdat het lijkt alsof ze voorovervalt en op de voorhand loopt.

keurings raport maakt maakt niet zoveel uit,maar je moet weten wat je met het paard wil gaan doen,zoals hier boven wordt gezegd ben ik het er mee eens.
je kan je paard wel laten keuren maar dat betekend niet dat dat paardje ook voor elk doel geschikt is,het betekend alleen dat hij/zij goed loopt,de beenstand dat soort dingen.En dan is alles nog steeds niet uitgesloten.
Je moet eerst weten wat je wilt gaan doen met hem/haar.

groetjes Nicole

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 12:57

pink_unicorn schreef:
MickysHootie schreef:

keurings raport maakt maakt niet zoveel uit,maar je moet weten wat je met het paard wil gaan doen,zoals hier boven wordt gezegd ben ik het er mee eens.
je kan je paard wel laten keuren maar dat betekend niet dat dat paardje ook voor elk doel geschikt is,het betekend alleen dat hij/zij goed loopt,de beenstand dat soort dingen.En dan is alles nog steeds niet uitgesloten.
Je moet eerst weten wat je wilt gaan doen met hem/haar.

groetjes Nicole

Maar kan ik dan geen dressuur gaan rijden met haar?

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 14:01

Ik heb al op haar gereden en ik vond niet dat ze op de voorhand liep,ze 'hing' toch niet in ieder geval.Maar ze is nog maar 3 jaar,29 mei 4 jaar,en is nog maar een half jaar onder het zadel,komt dat dan niet goed?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:43

Met elk paard kun je dressuur rijden...dressuur is immers niks anders dan africhten van je paard.

Ik vind het een leuk en mooi dier!
Hij zal zich zeker nog wat verder ontwikkelen en een goede ruiter kan ook een hoop doen.
Ik vind aangespannen rijden altijd een goede manier om het paard sterker te maken zonder dat het zwaar belast wordt. Misschien kun je dat erbij gaan doen...tis nog leuk en afwisselnd ook.

Als het dier verder gezond is, je alleen ambities hebt voor de basis(tot en met Z) en het klikt goed waarom zou je hem dan laten staan.

In iedergeval even de DA een klinische keuring laten doen en dan kun je eventueel nog rontgenlogisch ook doen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:45

met een iets overbouwde achterhand zou het juist meer een springpaard zijn. ik vind haar bouw voor dressuur niet echt goed.. als je echt ver zou willen komen zou ik nog even doorzoeken naar iets anders.. ze heeft een mooi aansprekend koppie! maar dat is niet genoeg.. De achterhand kan je natuurlijk altijd wat bijtrainen maar het blijft toch het belangrijkste in de dressuur. Waarom kijk je niet nog even verder voor een leuk paard?! Ik zou het persoonlijk niet doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:48

zo'n zware voorhand heeft ze nu ook weer niet,het lijkt vooral zo op die 2de foto omdat ze op rust staat,de achterhand is nog niet heel erg bespierd,maar als je dat erbij denkt dan ziet het er al heel anders uit.Eigenlijk moet je even kijken hoe het paardje loopt,als hij van nature{ en dan bedoel ik niet uit slappigheid}erg op de voorhand loopt,en achter er ergens achteraan komt,dan zou ik haar laten staan,doet ze dat niet..dan kun je de'r gerust kopen.Exterieur zegt niet alles,het gaat meer om hoe ze haar lichaam gebruikt.

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 22:01

Voor deze leeftijd vind ik het een correct gebouwd paard, het enige wat opvalt is dat ze wat weinig schoft heeft en dat zou lastig zijn een goed passend zadel te vinden, ik zou er een goede zadelmaker bijhalen. Ik denk nl dat de gewone zadels gaan klapperen van achteren omdat ze naar voren vallen, over de schoft heen.
Verder echt een leuk paard! Zeker geschikt voor de dressuur hoor, vind ik. Als het karakter ook goed is en het keuringsrapport ook, en je bent gek op dit paard, laat je dan niet tegenhouden door allerlei goedbedoelde adviezen en luister naar je intuitie.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:39

Ik vind er helemaal niks mis mee!! Leuk paard, leuk type, tien x leuker dan het gemiddelde paard dat we hier op In the Picture of Horses at Work voorgeschoteld krijgen! Maar zoals je ziet heb je er helemaal niks aan om Bokkers te vragen of dit paard een goede bouw heeft, want we denken er allemaal anders over. Dus: neem iemand mee die je vertrouwd en die er écht verstand van heeft en zoals al eerder gezegd: laat m klinisch en rontgenologisch keuren.

Succes en als je tot kopen over gaat: heel veel plezier!!

Anniek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:28

Ook ik vind haar in haar voorbenen nogal kort. Maar zoals ik hier al eerder heb gelezen, gaat het er meer om voor welk doel je haar wilt kopen.
Het is natuurlijk altijd verstandih om klinisch en rontgelogisch te laten keuren, maar dit wil niet zeggen of het een goed gebouwd paard is of niet. Ze vertellen je alleen of hij/zij gezond is en waarschijnlijk zal blijven. Niet of ze veel met dressuur op de voorhand zal gaan lopen etc.

Groetjes Anniek

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:24

Tja, als je een hoogbenig dressuurkanon zoekt a la noem er eens een paar, dan is dit m misschien niet helemaal. Maar ten eerste is dit paard helemaal niet overbouwd, tenminste niet op de tweede foto en die is tenminste recht genomen (op de eerste staan haar voorvoeten niet eens op de foto dus stond ze niet recht voor het apparaat: vertekend beeld dus). Verder heeft ze niks dramatisch in haar bouw waarvan je zegt, tjongejonge dat wordt moeilijk om de Z te halen. Ze heeft ook nog eens een hele mooi gebouwde hals. Zowel qua richting als qiua vorm. Zoals ik al zei: echt 10 x beter dan het gemiddelde In de Picture of HAW-paard. Als het beest gezond is en een fijn karakter heeft zou ik niet weten waarom je er geen plezier van kunt hebben!!

Ik ben echt reuze benieuwd naar de foto's van de paarden van de mensen die zoveel commentaar op dit beestje hebben.

paardje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:27

Ik geef altijd heel eelijk mijn mening over dingen, dus het kan soms zijn dat het niet al te leuk overkomt. Over dit paard wil ik zeggen dat het best wel een beetje meevalt van dat overbouwt zijn. Op de foto kun je ook vrij goed zien dat het paard een beetje ongelukkig staat, en daardoor achter hoger komt. Je kan het paard het beste beoordelen als deze op een vlakke harde bodum staat. Ik zelf vind dit niet echt een mooi paard. Het heeft weinig uitstraling. Verder ben ik het met de anderen eens dat je wel een dierenarts moet laten keuren. Maar vergeet een ding niet, er zijn zoveel paarden te koop, beslis gewoon niet al te snel.

Wanneer een paard goede verhoudingen heeft, is heel erg makkelijk te beoordelen. Pak een meetlint, en meet van het voorbeen tot de schoft. Deze afstand moet gelijk zijn aan de achterkant tot aan het schouder. Is dit gelijk dan heb je een paard wat in verhoudingen goed is. Zo'n paard zal ook altijd een goede beweging hebben en niet op de voorhand lopen o.i.d.

Succes!!!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:41

venusjah schreef:
Ik heb een keuringsrapport gezien van haar en dat was wel goed,de huidige eigenaar heeft ook gezegt dat ze achteraan nog wat overbouwt was maar dat dat nog wel goed ging komen,ik ben van plan om dressuur met haar te rijden,gaat dat dan niet gaan?

Klinisch?

Doe haar ook plz rontgen keuren!!

Je weet dan zoveel meer!!!
Echt aanrader!!

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 19:51

bedankt voor de reacties,ik weet niet echt wat voor keuringsrapport het was maar er werd ook gelet op de stand van de benen enz.. en de eindcommentaar was goed dus...

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:10

paardje1 schreef:
Wanneer een paard goede verhoudingen heeft, is heel erg makkelijk te beoordelen. Pak een meetlint, en meet van het voorbeen tot de schoft. Deze afstand moet gelijk zijn aan de achterkant tot aan het schouder. Is dit gelijk dan heb je een paard wat in verhoudingen goed is. Zo'n paard zal ook altijd een goede beweging hebben en niet op de voorhand lopen o.i.d.

Dus van voor naar beneden en van voor naar achter? A la vierkantsmodel? Dat is achterhaald hoor!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:48

hoe een paard zijn lijf gebruikt is voor mij belangrijker dan of alles klopt,ik vindt dat dit paard juist veel uitstraling heeft.Ik denk dat je er een hoop plezier van gaat krijgen! Haha!