jaarling dikker .... hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

jaarling dikker .... hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 14:10

Mijn jaarling van 10 maanden is erg schriel. Als jeje hand over haar heen haalt voel je zo dr ribben zitten! Ze krijgt meer dan voldoende voer (1,5 kg brok met wat lijnzaadolie 's ochtends en 1,5 kg brok met wat lijnzaadolie 's avonds en ze kan de hele dag gebruik maken van kuilgras) en ze is ontwormt... De wormenkuur is wel net gegeven dus misschien moet die nog even zijn best doen, maar weet er iemand waarmee ik mijn meisje wat voller kan krijgen??

Jannepauli

Re: jaarling dikker .... hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:13

Welk ras is je jaarling?
Een jaarling Shire krijgt meer te eten dan een jaarling Shet.. dus, als je advies wilt moet je dat er wel even bij zetten..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 08:36

Een jaarling is doorgaans erg schriel, dat hoort erbij en is ook logisch i.v.m. groei. Ik zou niet meer gaan voeren, kans op het veroorzaken van ocd en andere been/bot problemen is dan groter.
Mijn eigen bijna jaarling van 10 maanden ziet er ook niet uit, botten steken uit en je kan de ribben tellen, over een paar weken is dat weer anders, ze veranderen om de paar weken.
Gewoon lekker op het land dat dier en lekker laten spelen, niet meer voeren en over een jaar zal hij al weer aardig bijgetrokken zijn, jaarlingen zijn nou eenmaal (meestal) vrij lelijk Haha!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 15:53

Kan toch wormen zijn. Jonge paarden moet je elke 6 tot 8 weken ontwormen. wanneer was de laatste kuur voor deze?

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:13

Je kunt misschien denken aan slobber, om bij te voeren.
Ik geef die van mij, bijna 2 jaar, ook af en toe slobber, daar worden ze wel wat dikker van.

Ik vind zelf dat een veulen niet te mager mag zijn, ze zijn druk bezig en hebben de energie veel nodig.
Ook mogen ze natuurlijk niet te dik zijn, dat brengt helemaal probleme met zich mee.

Als je het niet vertrouwd kun je misschien de dierenarts om raad vragen, misschien komt ze wel iets te kort in haar voeding, dat misschien later wat voor haar schaad, je weet het maar nooit.
Die van mij is nog nooit te mager geweest, ik heb een haflingertje..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 12:12

ik heb een gelderlander... Ze is net ontwormt (vorige week) en ze komt net van de vee-arts af (vanwege navelbreuk) en die maakte de opmerking dat ze zo schriel was! Ik had ook al gezegd: ja maar ze is natuurlijk in de groei en dat kost veel energie! Hij dacht aan een maagzweer... vond het zelf nogal apart! maar goed... volgens de stalhouder wordt ze al wat dikker (gelukkig!) dus we wachten het maar even af! In ieder geval bedankt voor jullie adviezen!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:50

Was dit de eerste keer dat je haar ontwormd hebt? Want zoals Adrienne al schreef, veulens moeten iedere 6 tot 8 weken ontwormd worden.
Suc7 Knipoog

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:58

Ik sluit me aan bij Tanja. Zolang de ribben er niet uitsteken en je zorgt dat je jaarling regelmatig ontwormd wordt moet je je niet te snel zorgen maken. Een overvoerde jaarling vind ik erger.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 15:10

nee dit was niet de eerste keer dat ze ontwormd is! Is al een paar keer gebeurd. Maar ze wordt al wat dikker! Dus komt goed Knipoog

En tjah... jaarlingen zijn inderdaad vaak wat schriel, vond het alleen wat raar dat de vee-arts zei dat ze TE schriel was Boos!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:31

Ik heb ook een Gelderse van nu 2 jaar.
Hij is niet dik en ook nooit geweest.

Wel heeft hij als veulen van 5 maanden leverbot gehad waardoor hij heel erg is afgevallen maar dat is behandeld en daarna is hij nooit ´dik´ geworden.
Hij staat sinds jaarling op 3 kilo voer en heel wat kuil en hooi.
Hij is trouwens wel erg speels!
9 van de 10 keer is hij aan het dollen met andere paarden.

Hij ziet er nu gewoon goed uit en als jaarling was hij ook altijd iets te mager.

Mijn Fjord trekt nu ook iets bij,maar is ook nog steeds erg iel.
Hij wordt in juni 3 maar je zou zeggen dat hij pas net 2 is geworden.
Hij word ook niet echt dik.
Als jaarling was hij ook mager,je zag al die botten uitsteken.
Dat is nu niet meer zo.
En ook hij is altijd maar aan het spelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:34

Op de momenten dat mijn paard in de groei was, zag je de ribben ook zitten. Ik zou me er geem zorgen om maken. Wat die 1,5 kilo brok betreft, is dit merrie/veulenbrok, sportbrok of onderhoudsbrok?