overkoot staan/gaan ervaringen gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ReignStar

overkoot staan/gaan ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 12:12

Heeft er iemand ervaring met een paard dat overkoot loopt?
Is dat over gegaan, en hoe is dat opgelost bij jullie?
Zou graag wat ervaringen van andere mensen horen...

Djahil

Re: overkoot staan/gaan ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:40

Mijn pony loopt niet overkoot (kan ik me ook niet heel veel bij voorstellen?), maar staat wel overkoot, vanwege artose. Ik heb een tijdje wiggen eronder gehad om te proberen het op te lossen (te ontlasten), maar dat was geen succes.

Op dit moment staat hij op rust, maar hij is ook al wel ouder (22), en artose gaat niet meer over, dus hij zal altiijd wel overkoot blijven staan. Maar mijn ervaring is dat blootsvoets lopen hem het beste af gaat Lachen.

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 16:45

hoofcare.nl schreef:
Overkoot gaan en overkoot staan zijn twee verschillende afwijkende standen.

overkoot staan: Dit is een steile kootstand die groter is dan 135 graden en waarbij het pijpbeen in het verlengde staat van de voetas. Wanneer het paard stilstaat en de kogel naar voren knikt, spreken we van overkoot staan/

overkoot gaan: Wanneer een paard bij beweging en belasting de kogel naar voor knikt, spreken we van overkoot gaan.

Beiden standen hebben en steile voetas.
Om het bewegen voor het paard gemakkelijker te maken, zullen we meer steun moeten geven op de teen. We kunnen hierbij denken aan een hoefbeslag waarbij de teen iets verder naar voor steekt, zodat de teen als het ware langer wordt. Dit kan worden gerealiseerd door een snavelijzer te leggen. Bij het bekappen van deze voeten zullen we er altijd voor moeten zorgen dat we de verzenen zo laag mogelijk houden. Zo nodig zullen we de voetas naar achter moeten breken.

Paardendie vaker overkoot gaan, kunnen geregeld struikelen en zo onzeker worden dat ze bang zijn om te lopen. Ook kunnen de gewrichtsbanden geïrriteerd raken waardoor een ontsteking in het gewricht kan ontstaan.

Bij het bekappen van de voeten moet men ervoor zorgen dat de voeten op de verzenen iets lager worden gezet; hierbij wordt de voetas iets naar achter in het hoefgewricht gebroken.

Deze paarden kunnen ook tijdelijk worden beslagen met een hoefijzer waarbij in de teen een klein snaveltje wordt gelast om zo het overkoot gaan te belemmeren.Bij een goede begeleiding van een kundig hoefsmid kan dit probleem verdwijnen.

Mijn paardje doet dus beide na een val...
hier een foto ervan:

Afbeelding

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:56

hoelang staat je paardje al zo? en wat zegt de dierenarts ervan?

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 17:00

Anderhalve week nu...

Woensdag zijn er foto's gemaakt waarop niets vreemds te zien is. De dierenarts houd het erop dat de banden zijn verrekt en dat de kogel daarom tever naar voren in zijn kom kan schieten. Ze heeft een voedingssuppelement gegeven en verder stappen en boxrust voorgeschreven. Dan zou het met goed bekappen en eventueel een ijzertje vanzelf over moeten gaan...

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:03

Hopen dat het snel goed gaat, en fijn dat er niets te zien was op de foto's geeft je toch meer zekerheid denk ik.