Cupi moet op voor scopie.. maar wat is dat precies?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Littleghoul

Cupi moet op voor scopie.. maar wat is dat precies?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 11:57

Al paar weken is Cupi aan het hoesten en de DA heeft hem een ontstekingsremmer ingespoten. Na 3 weken stappen was meneer weer zo blij en gek aan doen.. maar zonder te hoesten, dus ben ik weer langzaam aan gaan rijden. Ging best goed, maar nu ruim een week later is het weer mis, hij hoest weer heel erg.

Zijn linker klier is ook helemaal opgezet.

Volgende week moet ik met hem naar de kliniek voor een scopie. Maar ik weet eigenlijk niet eens wat dat inhoudt.

Weet iemand wat er dan precies gebeurd??

Riëtte

Re: Cupi moet op voor scopie.. maar wat is dat precies?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:18

Ze gaan dan met een kijkbuis (de scoop) de keel en luchtpijp van je paard inspecteren. het ligt een beetje aan de apparatuur die de kliniek heeft of jij het op een schermpje kan volgen (nieuw) of dat alleen de arts door de scoop iets kan zien (oudere apparatuur).
Dmv van zo'n scopie kan de staat van de luchtpijp goed worden bekeken, of daar ook gekke afwijkingen zijn waardoor je paard die klachten vertoond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:22

Bij echo scopie wordt er met geluidsgolven een scan gemaakt. Net zoals er bij zwangere vrouwen wordt gedaan. De ontsteking kaatst de geluidsgolven terug en zo zie je waar de ontsteking zit en hoe groot die is zonder te hoeven opereren.
Ik weet niet of er meerdere soorten scopie zijn, ik ken alleen echoscopie.
Klopt toch he Tong uitsteken Clown

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:07

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:26

He gatsie wat naar dat ie weer ziekjes is Ach gut
sterkte met het onderzoek!

Corine4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:44

Bij mijn paard hebben ze een scopie gedaan.

Eerst hebben ze hem verdoofd en daarna met de scoop door zijn naar zijn longen toe.
(die scoop kun je het beste vergelijken met een tuinslang)
Bij ons hadden ze wel een beeldscherm dus wij konden ook mee kijken.

Toen ze met de scoop bij de longen waren hebben ze een zoutoplossing in de longen gespoten via de scoop.
Dat vocht hebben ze daarna weer terug opgezogen via de scoop en is voor onderzoek weggegaan.
Daaruit kunnen ze zien of er allergiecellen of bacteriecellen in de longen zitten.
Dit onderzoek heet een BAL (brochiale Aviole Lavage).

Het totale onderzoek duurt maar een half uurtje ongeveer.

Succes met je paard

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:48

bij mijn pony kon ik ook op een beeldscherm mee kijken, ze kreeg alleen een praam op en was ontzettend braaf!
het is wel interessant om te zien, je kunt de stembanden en slokdarm zien en de luchtwegen dus van binnen. als er te veel slijm is in de luchtwegen of als de scheiding tussen de bronchieen verdikt is dan duidt dat op een ontsteking.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:23

MysticTinker schreef:
Bij echo scopie wordt er met geluidsgolven een scan gemaakt. Net zoals er bij zwangere vrouwen wordt gedaan. De ontsteking kaatst de geluidsgolven terug en zo zie je waar de ontsteking zit en hoe groot die is zonder te hoeven opereren.
Ik weet niet of er meerdere soorten scopie zijn, ik ken alleen echoscopie.
Klopt toch he Tong uitsteken Clown

Wat jij bedoelt is echografie!

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 13:41

Harstikke bedankt voor al jullie reacties, nu weet ik in ieder geval wat er gaat gebeuren! En hoe het precies werkt.

En taverno bedankt voor je link. Het is best fijn om het ook meteen gezien te hebben, ook al is het anders al in het echt, maar dan weet ik gewoon dat het niet zo heel veel voorstelt!

Dank je diaan, ik laat wel weten hoe het is gegaan!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:53

Arme Cupi Ach gut Sterkte!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 15:24

Corine4 schreef:
Bij mijn paard hebben ze een scopie gedaan.

Eerst hebben ze hem verdoofd en daarna met de scoop door zijn naar zijn longen toe.
(die scoop kun je het beste vergelijken met een tuinslang)
Bij ons hadden ze wel een beeldscherm dus wij konden ook mee kijken.

Toen ze met de scoop bij de longen waren hebben ze een zoutoplossing in de longen gespoten via de scoop.
Dat vocht hebben ze daarna weer terug opgezogen via de scoop en is voor onderzoek weggegaan.
Daaruit kunnen ze zien of er allergiecellen of bacteriecellen in de longen zitten.
Dit onderzoek heet een BAL (brochiale Aviole Lavage).

Het totale onderzoek duurt maar een half uurtje ongeveer.

Succes met je paard

Mijn paard heeft woensdag een (broncho)scopie gehad in Bodegraven.
Hij krijgt nu eerst een antibiotica kuur en als die niet aanslaat krijgt hij ook een bal spoeling.

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 14:06

Dank je anouk! Je hoort het als ik geweest ben!

levi schreef:
Hij krijgt nu eerst een antibiotica kuur en als die niet aanslaat krijgt hij ook een bal spoeling.

Hee levi, hoestte jou paard dan ook zo erg? Had je voor die scopie zelf al wat geprobeerd?
Wat wees de scopie bij jou dan nu uit? En hoe lang moet duurt die antibiotica kuur?
En wat doe je nu in de tussen tijd gewoon stappen?
Jaa veel vraagjes.. maar ben zo benieuwd!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:08

levi schreef:

Hee levi, hoestte jou paard dan ook zo erg? Had je voor die scopie zelf al wat geprobeerd?
Wat wees de scopie bij jou dan nu uit? En hoe lang moet duurt die antibiotica kuur?
En wat doe je nu in de tussen tijd gewoon stappen?
Jaa veel vraagjes.. maar ben zo benieuwd!
[/quote]

Nou mijn paard is een bekende klant in Bodegraven Tong uitsteken
Hij heeft in het verleden al hoestklachten gehad en is er daar toen goed vanaf geholpen.
In 2002 is hij voor het laatst gescoopt daar.
Nu begon hij eind januari 05 te hoesten (startkuch bij het rijden) en daarna liep hij gewoon fijn.
Begin februari wilde hij niet meer lekker aan de teugel, en heb de dierenarts van een kliniek hier in de buurt laten kijken.
Hij kon niks vinden en ik moest maar wat hoestsiroop van de drogist geven.
De ene dag was hij fit en dan weer niet en op een gegeven moment lagen er soms grote klodders snot voor de deur.
Hij heeft toen ook vakantie gekregen, want er zat hem duidelijk wat dwars.
Vervolgens heb ik een afspraak gemaakt om hem te laten scopen in Bodegraven.
Met de pasen kwam het snot uit z'n mond en z'n neus.
De hele stal zat eronder.
Uit de scope bleek dat er hier en daar nog wat snot zat en nu heeft hij een antibotica kuur tot maandag.
Elke dag 1 injectie Excenel zelf inspuiten (dat doet mijn moeder, want ik ben niet zo'n held met naalden)
Ze hebben ook bloed geprikt om te kijken of hij een virus bij zich heeft, daar krijg ik woensdag de uitslag van.
Hij loopt met dit mooie weer de hele dag in de wei en ik ben nu rustig met hem aan het rijden, en hij heeft er duidelijk weer zin in.

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 06:48

Hm dat is dus al een veel langer spelend verhaal.

Cupi is zo'n 4 weken geleden begonnen met hoesten, zo erg dat ik gewoon niet kon draven.
De DA had gekeken en waarschijnlijk een ontstokken keel en slokdarm, dus heeft hij een ontstekingsremmer gehad, en ik zelf moest nat kuil en tijmsiroop geven.

Na 3 weken stappen, was meneer zo gek elke keer dat ik hem losgegooid had,nou hij vloog alle kanten op en hoestte geen één keer. Dus ben ik het rijden langzaam weer gaan oppakken. Heb zelf les gehad en helemaal niks aan de hand.

Maar afgelopen woensdag haal ik hem van stal, en loop alleen maar naar buiten en hij begon alweer te hoesten. Toen maar in stap in de molen, hoesten hoesten en nog eens hoesten, in draf helemaal.
Maar toen ikhet aan iemand wou laten horen en hem in draf zette, deed hij ineens weer niks.. ja aan het einde nog 3x maar dat was het.

Dus de dag erop met mijn instructrice afgesproken en gaan rijden, zodat zij kon zien wat hij nou zou doen en hoe hij precies reageerde en hoevaak hij hoestte.
Nou het was toch nog gewoon TE veel. Vooral op links, dus ze voelde en zijn hele linker klier weer opgezet.

Dus dag erop ik weer DA gebeld, en omdat mijn vaste DA er niet wqs kreeg ik een ander, maar die wist dat mijn vaste DA had gezegd als het niet over was, hij voor scopie moest komen.
Dus vandaar.

Ik geloof nou niet dat hij echt veel heeft, hij ziet er gewoon te goed uit, en gedraagd zich ook te blij. Maar het is niet normaal dat hij niet toch weer zo erg is gaan hoesten.

Maar goed vind het wel goed dat ze het even goed gaan bekijken! In plaats van me weer een medicijntje geven, en het daarna miss weer zo erg wordt!

Maar goed.. we wachten woensdag af!

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 07:00

Dat meen je niet??????

De dag dat Cupi begon te hoesten was een woensdag, ik ben toen heel 's ochtends vroeg gaan rijden (toen hoestte hij ineens zo erg, maar ik dacht dat je moest doorrijden zodat het los kwam) omdat hij die middag ingeënt werd!!

oliebol dat wist ik dus niet, misschien dat het daarom erger is geworden??

Ik heb de DA daar niets over horen zeggen.. maar ja ik heb het ook niet duidelijk vertelt, want ik was er niet bij toen hij geënt werd.. en had het in de ochtend ontdekt, en als niet erg beschouwd.

Geen ervaring... Verward

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 17:35

De scopie van hem was eigenlijk gewoon goed. De DA zei voor een paard in de maand april is het eigenlijk gewoon normaal.
Er lag her en der wel wat slijm, en er zat 1 groter blaasje, maar dat was alleen wat irritatie, heel normaal.
Hij vond hem dus gewoon helemaal goed.

Maar heb voor 3 weken medicijnen meegekregen, dan moet hij 2x daags 4 zakjes van dat spul, een soort slijmverdunner, zodat hij het gaat ophoesten.

Verder moet ik gewoon rijden, alleen geen galop. Kan wel zijn dat het nu juist even erger wordt, maar dat is de bedoeling.
Na die weken moet het voorbij zijn, zo niet dan moet ik toch denken aan een stof-allergie, soort van astma.

Maar goed moet dus afwachten hoe het spul gaat werken! Hoop het!

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:47

Gelukkig dat het niet ernstig is, even doorbijten en dan is hij weer de oude!

Corine4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 07:51

Wat voor medicijnen heb je gekregen?

Misschien is het wel een idee om je paard nu al zoveel mogelijk stof-vrij te zetten.
(en veel in de wei)

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 09:23

Ja Diaan, ik hoop het, het is best irri om op je paard te stappen als hij zo hoest.. vind ik altijd zielig Bloos

Corine4 schreef:
Wat voor medicijnen heb je gekregen?
Misschien is het wel een idee om je paard nu al zoveel mogelijk stof-vrij te zetten.
(en veel in de wei)

Ik ga zo even kijken, dan laat ik het je weten..
Hmm ja zou kunnen, maar het is bij ons op stal nogal lastig, dus ik wil dit eerst even proberen.
Daarbij als hij naar andere stal moet, dan is hij de eerste weken super pissig en link.. dus ik doe het nu maar eerst even zo, mocht het niet werken doe ik dat natuurlijk wel.

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 12:25

Corine4 de medicijnen die ik heb gekregen zijn: Equimucin.
Zegt het je wat?

Ik had het door zijn voer gedaan.. maar zoals ik had kunnen verwachten eet hij het dan niet meer.

Moet nu 2x per dag klooien met een spuit met appelmoes.. ben beniewd hoe lang ik dat ga volhouden.. haha!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:40

Je weet waar Urban staat het is misschien een idee om als het niet beter wordt even te wisselen. Ik heb er geen problemen mee. Hij staat dan wel minder stoffig.

Ik zou over het wisselen zeker even met mieke babbelen die staan daar zeker wel open voor.

P.

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 17:19

Oh Pris dat is wel een goed idee! Ik kijk eerst even aan hoe hij op die medicijnen reageert, maar mocht het nog niet over gaan, wil ik dat wel heel graag proberen! Dus bedankt voor het aanbod, en ik hou je op de hoogte!

Corine4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:46

Sorry dat het zo lang duurde voor ik reageer, maar ik heb het heel druk gehad.
Equimucin is een slijmoplosser. Het is ongeveer het zelfde als Broomhexine, die geef ik.

Gaat het al wat beter met je paard? Party!!

Het is wel fijn dat het nu lekker fris weer is, dat is beter voor de longen van onze paarden.

Geef je ook eiwit-arme brokken?

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 19:32

Corine4 ik ben nog niet zo thuis in de medicijnen bij paarden.. (gelukkig maar, haha). Maar ja ik had wel zoiets begrepen. In ieder geval dat hij het daardoor makkelijker zou ophoesten. ofzo?!

Het gaat op zich wel goed met hem. De DA had gezegd dat het hoesten nu even wat erger zou worden, en daarna zou verbeteren. Maar het is niet erger geworden ofzo. Hij hoest ook niet super veel meer. Echt alleen bij inspanning in draf. Maar niet meer zo erg als eerst.

Moet dat spul nog 2 weken geven, dus nog even aankijken wat er gebeurd. Hoop dat het helemaal overgaat!

Eiwit-arme brokken?! Hoezo?!?

Euh weet ik niet, hij krijgt brokken van stal. Zelf voer ik hem alleen wat haver bij, en soms slobber (dat is wel eiwit arm).

Corine4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:07

Paarden reageren vaak op een te veel aan eiwit.
(die van mij ook).

Door een teveel aan eiwit gaat de slijmproduktie ophoog.
(ook in de longen).

Toen ik minder eiwit ging geven, werd het slijm in zijn longen ook minder.