Lijnzaad olie ook te gebruiken als zand cleaner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Lijnzaad olie ook te gebruiken als zand cleaner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 23:45

Er zijn mensen die beweren dat lijnzaadolie net zo werkt als Sand Clear.
Wie kan mij hierover meer vertellen?

nicole1985

Re: Lijnzaad olie ook te gebruiken als zand cleaner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:48

klopt.
maak zelf altijd lijnzaad olie.en gebruik dat om paar x tijdens en paar x na het weideseizoen om de darmen en maag weer zandvrij te krijgen.werkt heel goed en heel goedkoop.

als je wil kan ik je uitleggen hoe je het zelf moet maken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 03:57

Mijn paard is vorig jaar geopereerd aan zandkoliek (50 kg ) zand in de darmen. En lijnzaad helpt NIET.
Dit voert het zand niet af. Dat kan alleen met een produkt waar dat plantje inzit dus zand clear. dit kreeg hij in de kliniek gevoerd en nu voer ik het nog steeds elke maand 5 dagen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 06:16

Ik kreeg ook van mijn veearts te horen dat de lijnzaadolie gewoon over het zand van de darmen heen glijdt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:39

Heb nu toch echt al verschillende malen de DA horen adviseren dat
lijnzaadjes , dus niet de geperste OLIE iedere dag gegeven moeten worden bij een zandkolieker.

Er zit slijm in en dat helpt de darmwand steviger maken ofzo.

Over hoe je het moet geven zijn de meningen verdeeld. Je kunt het koken en laten afkoelen en dan geven.

Je kunt de zaadjes ook rauw geven, maar dan moet de voerbak na het eten worden schoongemaakt, omdat er blauwzuur oid vrij kan komen als het in de bak blijft zitten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:54

Lijnzaad in combinatie met zemelen kunnen voor en deel meehelpen om de darmwand te schoonen, maar Sand Clear werkt hiervoor beter.

LijZAAD moet je altijd koken en laten afkoelen voordat je het geeft, gewoon pure zaad uit de zak kan juist koliek in de hand werken omdat de zaadje al bij een normale lichaamtempr (zoals IN het paardenlijf) gaan wellen en dus uit zetten.
Nu is dat bij een kleine hoeveelheid nog niet zo erg en er zal dan vrij weinig met het paard gebeuren, maar als je bv, wilt dat de darmen iets wat opschonen is een klein beetje ook niet afdoende dan moet je toch wat meer voeren en bv een paar keer in de week, dan kan het wel schade veroorzaken.

Lijnolie helpt niet tegen het schonen vd darmwand dat is meer geschikt voor de verharing.

Zandeters
Een buik vol met zand...
Sommige paarden krijgen grote hoeveelheden zand binnen. Zand wordt echter niet verteerd en niet volledig uitgescheiden. Het hoopt zich op in de darmen waar het de opname van voedingsstoffen belemmert en de darmwand beschadigt. Zandophoping leidt tot diarree, gewichtsverlies en uiteindelijk tot (terugkerende) koliek.

Psylliumzaad
Meer en meer dierenartsen zijn er van overtuigd dat de bindende werking van psylliumzaad daadwerkelijk helpt bij de afvoer van zand in het maag-darmkanaal. Psylliumzaad is een 100% natuurlijke vezel die het vocht in de darmen bindt en verandert in een gelei-achtige massa. Hierdoor heeft het een tweeledige werking. Ten eerste stimuleert het de bewegingen van de darmen, waardoor het paard beter in staat is om het zand af te voeren. Daarnaast zorgt psyllium voor een gelei-achtige plakkerige massa in de darmen. Het in de darmen achtergebleven zand hecht zich hieraan en wordt zo mee afgevoerd. Psylliumzaad blijkt het beste effect te hebben als u een kuur van 7 dagen geeft. Deze kuur kunt u eens per maand herhalen. Bij dagelijks gebruik gedurende langere tijd wordt het effect op de darmwerking minder; de darmen wennen aan de darminhoud en worden er na verloop van tijd minder door gestimuleerd. Psyllium wordt al enige jaren gebruikt bij paarden die zand eten en er zijn absoluut geen bijwerkingen van bekend. U kunt psylliumzaad met een gerust hart uit voorzorg geven. (Bron: Dr. Dean Rice D.V.M. Kansas State University).

Beperk de schade
Om de eventuele schade, die het zand in de maag en darmen heeft aangebracht, te herstellen, kunt u het lichaam ondersteunen met probiotica en anti-oxidanten. Deze stoffen helpen bij het herstel van de darmflora en kunnen langdurige problemen helpen voorkomen.

Stukje copieert van www.paardendrogist.nl

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:58

in lijnzaad zit een soort gif(blauw nog wat).dus je moet het altijd koken.de lijnzaadolie die je in de winkel koopt is idd niet geschikt.maar als je het zelf maakt wel.je kunt heel makkelijk kijken of het helpt.
paar mestballen in water leggen en kijken of er veel zand in zit.zo kun je ook zien of lijnzaadolie werkt. en bij mijn paard helpt het. op mijn school zeiden ze het ook altijd, en mijn da ook.
gooi er ook altijd scheur zonnebloem olie door, voor de darmflora.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:04

Advies van de DA van de Uithof in Utrecht n.a.v. een paard met zandkoliek: 50 gr. ongekookte lijnzaad dagelijks aan het paard voeren, helpt bij het afvoeren van het zand. Uiteraard zal dit grote hoeveelheden zand niet uit het systeem kunnen verwijderen, maar wel voorkomen dat het ophoopt.

Als de ongekookt lijnzaad niet vochtig word, en ook geen tijden in de voerbak blijft slingeren kan het geen kwaad. Lijnzaadzaadjes doen hetzelfde als de psylliumzaadjes, maar zijn een stuk minder duur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:07

Antheman schreef:
Heb nu toch echt al verschillende malen de DA horen adviseren dat
lijnzaadjes , dus niet de geperste OLIE iedere dag gegeven moeten worden bij een zandkolieker.

Er zit slijm in en dat helpt de darmwand steviger maken ofzo.

Over hoe je het moet geven zijn de meningen verdeeld. Je kunt het koken en laten afkoelen en dan geven.

Je kunt de zaadjes ook rauw geven, maar dan moet de voerbak na het eten worden schoongemaakt, omdat er blauwzuur oid vrij kan komen als het in de bak blijft zitten.

Slijm van gekookte lijnzaad zorgt voor een beschermend laagje in de darmen van het paard. Dit wordt onder meer gedaan voor het voorkomen van verstoppingskoliek.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:11

Cassidy schreef:
Advies van de DA van de Uithof in Utrecht n.a.v. een paard met zandkoliek: 50 gr. ongekookte lijnzaad dagelijks aan het paard voeren, helpt bij het afvoeren van het zand. Uiteraard zal dit grote hoeveelheden zand niet uit het systeem kunnen verwijderen, maar wel voorkomen dat het ophoopt.

Als de ongekookt lijnzaad niet vochtig word, en ook geen tijden in de voerbak blijft slingeren kan het geen kwaad. Lijnzaadzaadjes doen hetzelfde als de psylliumzaadjes, maar zijn een stuk minder duur.

er zit blauwzuur(weet niet zeker of het zo heet)en dat is giftig.
toeminste bij ons.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:15

Volgens de DA in de Uithof komt het blauwzuur pas vrij als de lijnzaad vochtig wordt tijdens opslag of te lang in de bak blijft liggen.
Het betreffende paard met zandkoliek krijgt nu al meer dan een half jaar 50 gr. ongekookte lijnzaad dagelijks door zijn voer en leeft nog steeds.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 20:03

Bedankt voor jullie advies OK dan! echt super.
Maar toch nog even een vraagje: kan ik nu beter eerst een kuur sand clear geven en pas dan met lijnzaad beginnen?
Of is dat weg gegooit geld en kan ik net zo goed meteen met lijnzaad zaadjes beginnen?

Cassidy als ik nog wat vraagjes heb kan ik je dan Bp-en (of hoe dat nu ook heet)?

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:38

ik vind het weggegooid geld!bij mij helpt het, en bij andere ook. je kunt het altijd testen.paar mestballen in emmer water doen,kijken hoeveel zand er op de bodem ligt, goed doorgekookte lijnzaad over het biks.(half theekopje lijnzaad,3 kopjes water, tegen de kook aanbrengen en 15 min op heel laag vuur door laten borrelen)paar dagen wachten weer mestballen in emmer gooien kijken wat er dan nog ligt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:42

Mijn oude shet heeft drie dagen in Utrecht gestaan met ernstige diarree en darmproblemen door zand. (geen koliek of verstopping zoals meestal het geval is). Hij heeft daar drie dagen op pure lijnzaad gestaan, verder niks. In Utrecht geven ze de lijnzaad inderdaad ongekookt, maar ik ben er zelf geen voorstander van. Volgens de arts in Utrecht die ik er naar vroeg kon niet koken 'geen kwaad', maar wel koken kon ook... Omdat de meningen over wel of niet koken lopen ook bij dierenartsen uitéén en voor mij is een dierenarts uit Utrecht echt niet heilig, ook die maken fouten of houden er soms verouderde/minder goed ideeën op na (al vaak genoeg meegemaakt), nam ik het zeker voor het onzekere en kreeg de shet vanaf toen om de dag gekookte lijnzaad over z'n voer...
En ter volledigheid... deze pony kreeg uit voorzorg al elke twee maanden een kuur sand clear... dat had dus blijkbaar niets gedaan. Met de lijnzaad werd hij weer een vrolijke gezonde pony...
Oh, en nee... lijnzaad olie werkt niet tegen zand...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:13

@ Sas00, je mag me altijd PB-en.

Die truuk met het oplossen van de mestballen in een emmer water helpt dus niet om de diagnose te stellen van zand in de darmen. Bij het paard bij ons op stal zat het zand opgehoopt in de blindedarm, en kwam er bij de test geen zand kijken.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 08:17

Ik geef mijn paard 1x per maand een week lang een kopje GEPLET lijnzaad door het voer! Is makkelijker dan lijnzaad koken en even effectief. Ongekookt lijnzaad is gewoon giftig, in de darmen blijft het 3 dagen zitten voordat het wordt uitgepoept en dit is een heel vochtig klimaat waardoor blauwzuur vrijkomt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 08:28

Nu vraag ik me af hoe door alleen maar het pletten van de lijnzaad het blauwzuur wordt geneutralizeerd?

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 16:56

Cassidy schreef:
Nu vraag ik me af hoe door alleen maar het pletten van de lijnzaad het blauwzuur wordt geneutralizeerd?

Ja, dat vraag ik me eigenlijk ook af Blond Knipoog

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:57

Gekookt lijnzaad werkt wel bij zand in de darmen...
Je moet het lijnzaad koken en goed roeren(brand snel aan) todat het een slijmerige massa is geworden.
Door te verhitten maak je het blauwzuur onschadelijk(vergast),je moet je lijnzaad papje wel binnen 12 uur voeren want het bederft snel.
Juist de snotterige massa hecht zich aan de darmwand en zorgt ervoor dat het zand mee naar buiten komt.
De va die bij mijn paard kwam adviseerde me juist heel de winterperiode lijnzaadpap te voeren om zo de kans op zandkoliek te verkleinen.....

Lijnzaad niet ongekookt(of het moet geplet zijn) door het voer geven(hoewel ik paarden ken die al jaren dit krijgen en ook nog overeind staan Haha! ).

Hier nog een linkje met wat info over lijnzaad/blauwzuur
http://www.pdv.nl/lmbinaries/blauwzuur!.pdf

Mellowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 08:45

Mijn paardje had vorig weekend ook zandkoliek.
Ik heb een receptje gekregen van de DA om het voor de volgende keer te voorkomen.
ong. 100 gr lijnzaag koken (20 min)
een schep zemelen er door
en een halve schep muslie
En dat dan 3 keer per week geven.
Ze zij idd dat je het moetkoken zodat het blauwzuur er uit gaat.
Mijn paardje smullen er van, ze likken de muren er van af! Vingers aflikken

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 10:29

De bovenstaande link zegt genoeg over ongekookt lijnzaad!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 10:37

Ik kan de link niet openen, mijn acrobat reader doet raar.
Dus misschien staat het antwoord op de vraag wat pletten met het blauwzuur doet, aangezien ik geen antwoord gekregen heb op mijn vraag.

Als verhitten alleen het blauwzuur kan neutralizeren, wat doet het pletten dan met het blauwzuur?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 12:14

Dat lijnzaad zand af voert is een fabeltje.

Alleen producten als sandclear helpen echt zand afvoeren.
Het enige wat lijnzaad doet is de darmwerking goed opgang houden. Het zand wordt niet actief door lijnzaad nog door de olie afgevoert! Heeft je paard dus veel zand in zijn darmen dan kun je het beste voor sandclear of iets wat daar op lijkt kiezen om het overtollige zand af te voeren. Om te voorkomen dat het weer zo ver komt kun je lijnzaad olie geven maar dat heeft absoluut geen zin meer als er al veel zand in zit!

We hebben om dit te testen een paar jaar geleden een test gedaan door onze dierenarts met een aantal paarden op stal. Een daar van kreeg zand coliek. Er zijn toen een stuk of 8 paarden getest op zand. Een aantal kreeg een kuur SandClear en een aantal kreeg lijnzaad/olie. Resultaat.... de Sandclear paarden waren zand vrij de lijnzaad paarden hadden nog net zo veel zand als voor de test. Die zijn dus allemaal als nog met SandClear behandelt om het zand weg te krijgen.
Wat begon als SandClear ook wel goed maar lijnzaad is goedkoper eindigde met , als het puntje bij paaltje komt is SandClear echt stukken efectiever als het er echt op aan komt!

Dus nee het is geen weggegooit geld eerst een emmertje SandClear te voere en het daar na met lijnzaad bij te houden. Dan begin je teminsten met een schone maag en darmen. Anders blijf je achter het zand aan lopen ......... Knipoog

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:59

@ Adrienne...
Hebben jullie de test gedaan met lijnzaad olie of gekookt lijnzaad(de snotpap Haha! )

Mijn Va bevestigde dat lijnzaad olie niet helpt voor zand maar gekookt lijnzaad juist wel.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:08

Ze hebben lijnzaad en lijnzaad olie gebruikt het maakte geen verschilgedurende de zelfde behandel tijd. De tijd die genomen was was de duur van een SandClear kuur. Misschien dat het zaad wel wat doet maar niet echt snel en niet echt veel.
Om echt van het zand af te komen heb je echt een product als SandClaer nodig. Daar zit iets in wat wel zand afvoert.

Het beste is daarom geloof ik, eerst een emmertje SandClear en dan verder bij houden met lijnzaad/lijnzaad olie. Want als er niet veel zand in zit zal lijnzaad/lijnzaad olie het afvoeren misschien wel bij kunnen benen.